Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:21

17
فروردین
کمبود ویتامین C را باید جدی گرفت

کمبود ویتامین C را باید جدی گرفت

ویتامین ث یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد که کمبود آن عوارضی به همراه دارد

به گزارش سیناپرس : ویتامین C یکی از موادمغذی ضروری است که نقش مهمی را در حفظ سلامت سیستم ایمنی و نیز تولید کلاژن ایفا می کند. اما بدون وجود همین ماده مغذی، تغییراتی کلیدی در بدن از جمله پوست ایجاد می کند.


ویتامین C ماده ای مغذی است که به سیستم ایمنی بدن در داشتن پوست و استخوانی سالم کمک می کند. برای افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، عوارض جانبی آن معمولا از احساس خستگی در کوتاه مدت تا بروز تغییراتی در پوست متغیر است.

کلاژن مهم ترین ساختار پروتئینی یافت شده در سلول هایی است که بافت های پیوندی مختلف را در بدن می سازند. ویتامین C نقش مهمی در حفاظت از سلول های بدن ایفا کرده و با سالم نگه داشتن آنها با ساخت آنتی بادی برای محافظت در برابر بیماری، یک ماده مغذی ضروری است که سیستم ایمنی را تقویت می کند.

بیشتر بخوانید:

چند خوراکی برای کاهش وزن همراه با تقویت سیستم ایمنی

 



از دیگر مزایای این ویتامین می توان به کمک به حفظ سلامت پوست با تولید کلاژن و جلوگیری از چین و چروک پوست اشاره کرد. تولید کلاژن پروتئینی همچنین برای استخوان ها نیز اهمیت بالایی دارد. ویتامین C ماده مغذی لازم برای بدن است که برای تشکیل عروق خونی، غضروف ها، ماهیچه ها و کلاژن در استخوان ها موردنیاز است.

ویتامین C آنتی اکسیدانی است که از سلول های بدن در برابر اثرات رادیکال های آزاد محافظت می کند. این رادیکال های آزاد، مولکول هایی هستند که در زمان تجزیه موادغذایی یا در زمان قرار گرفتن در معرض دود سیگار و اشعه های خورشید، اشعه ایکس و دیگر منابع تولید می شوند.

بدن به تنهایی قادر به تولید ویتامین C نیست و رژیم غذایی مناسب برای این کار باید وجود داشته باشد. به رغم وجود این ویتامین به اندازه کافی در میوه ها و سبزیجات، کمبود آن در دنیا بسیار شایع است.

علائم اولیه کمبود این ویتامین در بدن ممکن است متفاوت باشد. احساس خستگی و کمبود انرژی، ضعف و درد در ماهیچه ها و مفاصل و راحت کبود شدن پوست از علائم کمبود این ویتامین در بدن است.

اگر افراد در رژیم غذایی خود به اندازه کافی ویتامین C مصرف نکنند، ذخایر این ویتامین طی 8 تا 12 هفته به اتمام می رسد. کمبود این ویتامین در افراد سیگاری و کسانی که دچار ناراحتی های گوارشی مانند بیماری روده التهابی یا انواع سرطان هستند و به اندازه میوه و سبزیجتات مصرف نمی کنند، بیشتر دیده می شود.

بیشتربخوانید:

فواید بی نظیر ویتامین C

 


اگرچه کمبود جدی ویتامین C نادر است اما در برخی بیماران قابل مشاهده است. نوع مزمن این عارضه منجر به «اسکوربوت» می شود که در انگلیس هم بسیار نادر است. «اسکوربوت» علائمی چون زردی، درد عمومی بدن، افتادن دندان ها، مشکلات دندانی و کم خونی را دربر می گیرد.

اما با مصرف بیشتر موادغذایی حاوی ویتامین C می توان کمبود بدن را جبران کرد و به راحتی از موادغذایی و میوه هایی چون لیمو، پرتغال، کیوی و انواع توت ها قابل دریافت است. فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C بوده و بهتر است برای دریافت حجم بالای این ویتامین، فلفل دلمه ای را به صورت خام مصرف کنید.

گفتنی است، حرارت، ویتامین C آن را از بین می برد. همچنین سیب زمینی، گوجه فرنگی، کلم، کلم بروکسل، بروکلی و اسفناج هم سرشار از ویتامین C هستند.

بیشتربخوانید:

مصرف ویتامین C چه فوایدی برای بدن دارد؟

برچسب ها: سبزیجات، کم خونی، ویتامین c، کمبود ویتامین c، سیستم ایمنی بدن، چین و چروک پوست، التهاب روده، کلاژن سازی تعداد بازديد: 198 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز