Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 06:05

13
فروردین
گیر افتادن عصب و راهکار درمان

گیر افتادن عصب و راهکار درمان

حتی انسان‌های سالم نیز می‌توانند فشار بر روی سلامت که به دلیل آلودگی هوا به وجود می‌آید، مانند؛ ناراحتی و سوزش سیستم تنفسی و مشکلات تنفسی را در هنگام فعالیت‌های بیرون از خانه، تجربه کنند.

دکتر سلمان فلاح : متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

 

تحریریه زندگی آنلاین : حتی انسان‌های سالم نیز می‌توانند فشار بر روی سلامت که به دلیل آلودگی هوا به وجود می‌آید، مانند؛ ناراحتی و سوزش سیستم تنفسی و مشکلات تنفسی را در هنگام فعالیت‌های بیرون از خانه، تجربه کنند. آلودگی هوا نه تنها سلامت جسم را تهدید می‌کند بلکه در ایجاد افسردگی، پرخاشگری، خواب‌آلودگی، بیش فعالی کودکان و دیگر اختلالات روانی نیز مؤثر است. خطر حقیقی در مورد اثرات زیان‌بار به شرایط سلامتی فعلی شما، نوع و تمرکز آلودگی و زمانی که در معرض هوای آلوده بوده‌اید، بستگی دارد میزان بالای هوای آلوده می‌تواند موجب مشکلات سلامتی فوری شود که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. گیرافتادگی عصب یا Pinched Nerve، که به آن فشردگی عصب نیز می‌گویند؛ زمانی ایجاد می‌شود که بافت‌های اطراف به ریشه‌های اعصاب فشار می‌آورند و این فشار زیاد به عصب، به شکل درد به مغز شما توسط عصب سیگنال هشدار دهنده فرستاده می‌شود. شایع‌ترین مکان‌هایی که عصب‌ها دستخوش گیر افتادگی می‌شوند، گردن، مچ، آرنج و کمر می‌باشد. اما گیرافتادگی عصب هرجایی می‌تواند ایجاد شود. بافت‌ها، استخوان‌ها، عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها و غضروف‌های اطراف ممکن است عصب‌های مجاور را گیر انداخته یا فشار دهند. بیماری‌هایی مانند سیاتیک  و سندروم تونل کارپال دو مورد از شایع‌ترین بیماری‌هایی هستند که بر اثر گیر افتادگی عصب ممکن است در ناحیه دیگری از بدن نیز رخ دهد. درمان گیر افتادگی عصب شامل استراحت دادن به عصب تحت فشار، فیزیوتراپی، استفاده از آتل یا ارتز، داروهای مسکن غیر تجویزی و تزریق استروئید می‌شود. در برخی از موارد هم لازم است عمل جراحی انجام شود که عصب آزادسازی شود.

بیشتربخوانید:

راهکارهای موثر در کاهش درد گردن

 

 

 

علائم گیرافتادگی عصب

اگر به طور مداوم علائمی مانند:

   احساس سوزش

  احساس گزگز (سوزن سوزن شدن)

  دردی که معمولاً از عصب گیر افتاده ناشی می‌شود

  بروز درد در محل غیر مرتبط (مانند درد آرنج در اثر گیر افتادگی عصب در گردن)

  بروز بی‌حسی در یک ناحیه از پوست

  ضعف عضله

یا سایر علائم حسی مشابه را دارید باید شورا به پزشک، مراجعه کنید.

 بیشتربخوانید:

علت گرفتگی عضلات پا در شب چیست؟

راه های جلوگیری از گرفتگی عضلات

 

 

 

تشخیص گیرافتادگی عصب

سندروم‌های گرفتگی یا گیر افتادگی عصبی به این علت که بر اعصاب محیطی مختلفی اثر می‌گذارند، انواع مختلفی دارند. برای جلوگیری از دست دادن عملکرد بدن انسان به سبب گیر افتادگی عصب بایستی تشخیص به صحیح‌ترین حالت ممکن صورت بگیرد. برای شروع پزشک ابتدا به معاینه پرداخته و طی آن سؤالاتی در رابطه با سلامت عمومی، سابقه پزشکی و حتی داروهایی که ممکن است بیمار مصرف کند را می‌پرسد. پس از بحث درمورد وضعیت کلی بیمار، متخصص طب فیزیکی، علائم تولید شده توسط عضو آسیب‌دیده و طرز قرارگیری عصب، را تحلیل و بررسی خواهند کرد. علاوه بر معاینه ممکن است بیمار نیاز به انجام آزمایش‌های دیگری مانند تصویربرداری توسط اشعه ایکس، آزمایش‌های هدایت عصب، الکترومیوگرافی، اولتراسوند، ام آر آی.انجام این آزمایش‌های تشخیصی برای سندروم تونل کارپال و سندرم تونل کیوبیتال لازم نیست. البته این آزمایش‌ها می‌تواند اطلاعات مفیدی در مورد محل و شدت فشردگی عصب ارائه دهند.

 بیشتربخوانید:

معجزه نمک دریا برای پوست، مو و ناخن خانم‌ها

 

 

 

درمان

برای درمان این بیماری ابتدا باید شدت گیرافتادگی را تشخیص دهیم. هنگامی که آسیب کم است، پزشک از درمان‌های غیر جراحی بهره می‌گیرد. این درمان‌های غیر جراحی ممکن است ترکیبی از موارد زیر باشد:

   استراحت ناحیه مورد نظر

   اجتناب از هرگونه فعالیتی که موجب بازگشت یا تشدید درد و گیر افتادگی عصب می‌شود.

  ماساژ با روغن

  بی‌حرکت نگه‌داشتن ناحیه موردنظر با کمک بریس

  دارو برای کاهش درد و التهاب از جمله:

  1. داروهای ضدالتهاب مانند ایبو پروفن یا ناپروکسن
  2. تزریق کورتیکواستروئید در ناحیه موردنظر
برچسب ها: افسردگی، مشکلات تنفسی، عضلات، گرفتگی عضلات، دکتر سلمان فلاح تعداد بازديد: 231 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز