Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 11:00

25
آذر
حکیم دردشناس نیاز امروز آرمان فردا ( قسمت اول )

حکیم دردشناس  نیاز امروز آرمان فردا ( قسمت اول )

گفتگوی اختصاصی زندگی آنلاین با پروفسور سیروس مؤمن زاده دارای بورد تخصصی آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی :

گفتگو : رضاحسینمرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی – خبرنگار

 

تحریریه زندگی آنلاین :  پروفسور سیروس مؤمن زاده

دارای بورد تخصصی آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه

فلوشیپ فوق تخصصی دردشناسی و طب درد

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مدیر آموزش فلوشیپ فوق تخصصی درد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

استاد دانشگاه با رتبه اسوشیت پروفسور (آنستزیولوژیست)

عضو انجمن بین‌المللی درد جهان، عضو انجمن بررسی و مطالعه درد ایران

 بیشتر بخوانید:

ورزش راهکار کم‌هزینه درمان آرتروز

 

 

بیوگرافی:

سیروس مؤمن زاده متولد 1347 در روستای چروم - جعفرجن از بخش خشت و کنارتخته از توابع شهرستان کازرون در استان فارس است. وی مراحل تحصیلات مقدماتی تا پایان پزشکی عمومی خود را در کازرون گذراند، سپس برای تخصص بیهوشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرفته شد. در ادامه مسیر تحصیل رشته فلوشیپ درد را در همین دانشگاه با موفقیت گذراند.

وی در سوابق اجرایی خود ریاست بخش کنترل درد حاد و مزمن بیمارستان شهدا تجریش و کلینیک درد چند تخصصی این مرکز و همچنین بیمارستان امام حسین(ع) را عهده‌دار بوده است. وی رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده، دبیر کمیته مشترک فناوری اطلاعات و مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ریاست دپارتمان دردشناسی و طب درد مرکز تحقیقات جراحی مغز و اعصاب عملکردی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را در کارنامه سوابق خود داشته است.

دکتر مؤمن‌زاده برگزیده جشنواره بین‌المللی علوم پزشکی رازی در سال 1383 به‌عنوان پژوهشگر برتر کشور بوده و لوح تقدیر خود را از رئیس‌جمهور وقت آقای خاتمی دریافت کرده است.

وی همچنین مشاور عالی ریاست وقت سازمان نظام پزشکی در تأمین منابع علمی پزشکی الکترونیک کشور بوده است.

ایشان دبیر علمی چندین سمینار و کارگاه آموزشی در حیطه درد و لیزر بوده و مقالات متعدد علمی در همین حوزه در مجلات داخلی و ژورنال‌های علمی خارجی به چاپ رسانده است.

وی استاد راهنمای چندین پایان‌نامه دانشجویی بوده و عضو هیات تحریریه و هیئت داوران چند مجله معتبر داخلی است. تألیف چند جلد کتاب داشته و موفق به دریافت چندین تقدیرنامه و لوح سپاس از جشنواره‌های علمی پژوهشی کشور شده است.

دکتر مؤمن زاده تاکنون بیش از هشتاد مقاله علمی و کتاب و پایان‌نامه چاپ شده به زبان‌های فارسی و انگلیسی در پایگاه‌های علمی ایران و جهان ثبت کرده است.

وی در انجمن لیزر پزشکی ایران و انجمن جهانی لیزر پزشکی عضویت دارد، دبیر انجمن تله مدیسین ایران و عضو انجمن بین‌المللی درد، همچنین عضو انجمن بررسی و مطالعه درد در ایران است. همسر ایشان متخصص و جراح زنان و زایمان است و دو دختر دانشجوی پزشکی نیز دارند؛ با این معرفی و مقدمه به گفتگو با این استاد شیرین‌سخن، پرتلاش و مهربان نشسته‌ایم.

 بیشتربخوانید:

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای مبتلایان به کرونا

 

 

شما به‌عنوان پزشک به کاهش و درمان چه دردهایی رسیدگی می‌کنید؟

 درمان انواع سردرد، درد شانه، درد گردن، کمردرد، زانودرد، دردهای مزمن (دردهایی که بیش از ۳ ماه طول کشیده باشد)، دردهای سرطانی و ناشناخته بخشی از فعالیت‌های من در بیمارستان و مطب است.

 

در مورد فعالیت‌هایی که این سال‌های اخیر انجام می‌دهید و نحوه رسیدگی به بیماران بیشتر بفرمایید.

 اکنون بیماران درد مزمن در کلینیک درد ابتدا از نظر تشخیص نهایی بررسی می‌شوند و سپس درمان بیماران با نگاه چهار جانبه شامل درد جسمی، درد روانی، درد اجتماعی و درد معنوی درمان می‌شوند. البته این نگاه همه‌جانبه نیاز به کلینیک درد چند تخصصی در دانشگاه دارد که در بیمارستان امام حسين، به خاطر شرایط کرونا و کشور فعلاً به‌طور موقت تعطیل است. و به‌محض رفع شرایط کرونا شروع بکار خواهد کرد. در این کلینیک چند تخصصی درد بیماران با دردهای پیچیده با حضور متخصصین و اساتید رشته‌های مختلف مرتبط با درد بیمار ویزیت حضوری و طرح درمان و آموزش بیمار در مورد نحوه مدیریت درد ایشان انجام خواهد شد.

روش‌های درمانی مثل بلاک تشخیصی و درمانی اعصاب محیطی و مرکزی مغزی و نخاعی و رادیوفرکوئنسی و لیزر درمانی و نصب دستگاه‌ها و پمپ‌های مختلف وریدی و نخاعی در درمان و مدیریت دردهای مزمن پیچیده جسمی جایگاه ویژه در کلینیک درد دارند.

 بیشتربخوانید:

حکیم دردشناس نیاز امروز آرمان فردا ( قسمت دوم )

 

 

چرا تخصص بیهوشی رشته‌ مادر برای فلوشیپ فوق تخصصی دردشناسی و طب درد است؟

در تخصص آنستزیولوژی (بیهوشی) هدف بی‌درد کردن بیمار قبل و حین عمل جراحی و بعد از عمل جراحی است و همین هدف در بیماران مبتلا به درد مزمن مورد استفاده فلوشیپ فوق تخصص درد قرار می‌گیرد و هیچ رشته تخصصی دیگری انقدر به مدیریت و کنترل درد در بیماران نزدیک نیست و همچنین تمام روش‌های حساس و پیشرفته مدیریت و کنترل درد حاد و مزمن در اختیار رشته بیهوشی است مثل تزریقات نخاعی و نصب دستگاه‌های پیشرفته تکنولوژی‌های بالا روی سیستم عصبی مرکزی و محیطی بیماران.

لازم به توضیح است که ترجمه کلمه انستزیولوژی به بیهوشی نمی‌تواند مفهوم کامل را برساند چون یکی از مهمترین مفاهیم انستزیولوژی بی‌درد کردن موضعی بیماران مثل بی‌درد کردن منطقه‌ی خاصی از بدن مثلاً فقط دست راست و آنهم فقط از مچ به پایین که در ترجمه گاهی به بلاک عصب منطقه‌ای ترجمه میشه و همین در واقع رژیونال انستزی (بی‌دردی منطقه‌ای) خودش یک فلوشیپ فوق تخصصی زیر گروه تخصص بیهوشی است و یا مدیریت و درمان درد حاد بطور کلی و درد حاد بعد عمل هم قسمتی از زیر گروه تخصص بیهوشی است و به این دلایل رشته تخصص بیهوشی رشته‌ی مادر و اصلی در تشخیص، درمان و مدیریت دردهای حاد و مزمن است.

امروزه در دنیا فلوشیپ‌های فوق تخصصی درد اکثریت دارای تخصص، بیهوشی هستند و سایر رشته‌های موردنیاز و نزدیک به دردشناسی در مدیریت دردهای مزمن چون درد مزمن چهار وجهی است یعنی هم از نظر درد جسمی و هم درد روانی و هم درد اجتماعی و درد معنوی نیاز به کمک دارند پس از رشته‌های روانپزشکی و روانشناسی و طب فیزیکی و توانبخشی و نورولوژی و جراحی اعصاب و ارتوپدی و طب اورژانس می‌توانند در بخش بیهوشی و رژیونال آنستزی دوره‌های آموزشی فلوشیپ درد حاد و مزمن را طی کنند در واقع مدرک نهایی فلوشیپ خودشان را علیرغم تخصص‌های غیر بیهوشی از بخش بیهوشی می‌گیرند و ما هم قصد داریم در سال‌های آینده درصدی از سهمیه آموزش‌وپرورش فلوشیپ درد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را به سایر رشته‌های مختلف مرتبط با درد غیر بیهوشی اختصاص دهیم.

 بیشتربخوانید:

تغذیه درمانی در نقرس

 

 

نقش روش‌های مختلف طب مکمل در کنترل درد چگونه است؟ کاربرد طب مکمل در درمان و تسکین درد مزمن بیماران چه جایگاهی دارد؟

 ابتدا به تعریف طب مکمل یا طب جایگزین یا درمان جایگزین باید اشاره کرد. منظور از پزشکی جایگزین طب جایگزین یا طب مکمل، تمامی روش‌های درمانی است که در حیطة پزشکی رسمی مدرن قرار نگرفته است یا اثربخشی آن‌ها اثبات نشده، رد شده، غیر قابل اثبات یا زیان‌بخش است. امروزه، درمان‌های جایگزین به‌عنوان شبه‌علم شناخته می‌شوند. انسان در درازای تاریخ، شیوه‌های گوناگونی برای درمان و بهداشت به کار برده‌ است؛ از طب سنتی تا هومئوپاتی، گیاه‌درمانی، سنگ‌درمانی، آب‌درمانی، فرا درمانی، انرژی‌درمانی، پزشکی کهن ایرانی، مصری، چینی و پزشکی سلولی. درمان‌های جایگزین، مشخصاً روش‌هایی هستند که مورد تأیید دانش پزشکی قرار نگرفته‌اند. آن بخش‌هایی از روش‌های سنتی که قابلیت اثبات علمی دارند، بیشتر به‌عنوان طب مدرن یا دانش پزشکی شناخته می‌شوند و عنوان درمان جایگزین ندارند. همة روش‌های پزشکی جایگزین یا مکمل، در فرایند درمان، دارای بخشی غیرقابل تعریف یا حلقه‌ای گم‌شده هستند که از دیدگاه علم قابل بررسی نیست. این مسئله که در این نوع پزشکی، از بیمار چه خواسته می‌شود، مشخص است و تأثیر آن بر بیمار نیز قابل ثبت و ضبطِ دقیق علمی و قابل تکرار و تجربه است، اما بهبود از نگاه علمی قابل توجیه نیست.

متخصصان و طرفداران این نوع از درمانگری، ضمن رد روش‌های درمانی پزشکی مدرن، از روش‌های درمانی سنتی و جایگزین، برای بهبود و علاج بیماری‌ها استفاده می‌کنند. در مقابل متخصصان پزشکی رایج نیز، روش‌های درمانی سنتی و جایگزین را غیرعلمی و نوعی از شبه‌علم می‌دانند.

از نظر پزشکی بر پایه شواهد، روش‌های درمانی و داروهایی که در سطح وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید ابتدا از سد مطالعات آزمایشگاهی و بالینیِ با کیفیت گذشته و پس از بررسی همه خطرهای احتمالی طی مراحل مختلف، اجازه استفاده بگیرند. این در حالی است که بیشترِ روش‌های درمانی طب مکمل، بدون این‌که آزمایش‌ها، اثربخشی آن را تأیید کرده باشند، تجویز می‌شوند.

داروهایی که در بازار عرضه می‌شوند، پس از آنکه در آزمایشگاه از مراحل مختلف می‌گذرند، باید وارد فازهای بالینی شوند و بعد از تحقیقات کافی و به دست آمدن آمار دقیق از اثرات مثبت و حتی عوارض جانبی آن‌ها اجازة آن را می‌یابند که وارد بازار شوند و در اختیار عامه مردم قرار گیرند. درحالی‌که در مورد روش‌های درمانی و داروهای طب جایگزین، چنین مراحلی طی نمی‌شوند و این روش‌ها بدون آزمایش و بدون این‌که از نحوة اثر آن‌ها اطلاعات دقیقی به دست آید، مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرچند در علم نوین، سعی بر آن است تا طب مکمل و روش‌های آن مورد آزمایش قرار گیرند، تا در صورت مفید بودن، مورد استفاده قرار گیرند؛ اما هنوز بسیاری از روش‌های سنتی می‌توانند خطرناک باشد.

سازمان جهانی بهداشت بر این باور است که هنوز به میزان زیادی تحقیقات آزمایشگاهی و بالینی نیاز است تا بتوان بی‌خطر بودن و اثربخشیِ طب سنتی و جایگزین را تأیید کرد.

 

درباره تاریخچه این دانش و موضوع کنترل درد و اهمیت آن از گذشته تاکنون بفرمایید.

در طب سنتی توجه به خلط‌های چهارگانه یا طب مزاجی که گونه‌ای از پزشکی جایگزین است می‌تواند به درمان برخی بیماری‌ها کمک کند. بر اساس این دیدگاه طب سنتی به مزاج‌ها و خلط‌های چهارگانه (سرد، گرم، خشک یا مرطوب، دم، صفرا، بلغم و سودا) باور دارد. معمولاً طب سنتی یا طب مبتنی بر مزاج و خلط‌های چهارگانه را مترادف طب اسلامی می‌دانند؛ درحالی‌که این نوع از طب، ریشه در یونان باستان و پیش از اسلام دارد. در برخی کشورها همچون هند و بنگلادش که هنوز این‌گونه از طب در بعضی مدارس سنتی و حاشیه‌ای آموزش داده می‌شود، با عنوان “طب یونانی” شناخته می‌شود.

 ابن‌سینا و زکریای رازی نیز در نوشته‌هایشان توضیح داده‌اند که منبع اصلی آموخته‌هایشان کتاب‌های جالینوس و بقراط بوده است درواقع این طب یونانی- جالینوسی بوده است که در دوران تمدن اسلامی، ابن‌سینا، جرجانی، اهوازی و دیگران توسعه دادند.

در تسکین دردهای مزمن بعضی از روش‌های طب مکمل و طب سنتی فقط و فقط برای تسکین موقت درد در بعضی مقالات تأیید شده ولی در خصوص تشخیص و درمان قطعی دردهای مزمن روش‌های طب مکمل و سنتی جایگاه ندارد و تأیید علمی به روش‌های مختلف پژوهشی ندارند.

 

انواع مختلف درد و درمان آن توسط متخصص دردشناس را برای راهنمایی دقیق‌تر خوانندگان مجله تشریح بفرمایید.

 تشخیص و درمان انواع مختلف درد شامل درد شدید، مزمن و درد ناشی از سرطان بر عهده متخصص درد است.

متخصص درد از روش‌های مختلفی جهت بهبود درد استفاده می‌کند. کنترل و مدیریت درد با استفاده از روش‌های غیر جراحی و بدون استفاده از دارو، مصرف دارو، استفاده از روش‌های مداخله‌ای انجام می‌شود.

درد شدید معمولاً توسط دستگاه عصبی جهت آگاه ساختن شخص از آسیب‌دیدگی یا بیماری و اقدام جهت درمان فوری ایجاد می‌شود. درد مزمن بسیار بیشتر از درد شدید تداوم دارد. در برخی از مواقع در اثر مواردی مانند گرفتگی کمر، درد ایجاد شده شدید می‌باشد. در موارد دیگر درد در اثر عارضه‌های مزمن ایجاد می‌شود. حتی امکان دارد بدون وجود آسیب‌دیدگی، در بدن بیمار درد ایجاد شود.

 

انواع متداول درد مزمن کدام دردها است؟

 کمردرد و گردن‌درد، التهاب مفاصل، میگرن، بیماری زونا، درد ناشی از سرطان، دردهای عصبی... .

 

مدیریت و کنترل درد به کمک روش‌های غیر جراحی توسط شما چگونه است؟

 استفاده از درمان‌های نوین و تخصصی اوزون درمانی یا اوزون‌تراپی، بهره‌گیری از آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید، فیزیوتراپی، تزریق اپیدورال، تریگرپوینت تراپی، کمربندهای طبی، رفلکسولوژی، رادیوفرکوئنسی و در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات راهکارهای مداخله‌ای توسط من و همکاران است.

 

کنترل درد با استفاده از دارو چگونه است؟ داروهای خاصی دارید؟

امکان دارد متخصص درد مصرف داروهای مختلفی را برای تسکین درد توصیه کند. داروهای تجویزی یعنی داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی ضد دردهای غیر کورتونی مانند آسپیرین و ایبوپروفن، از فرآیندهای شیمیایی که باعث ایجاد درد و التهاب در بدن می‌شوند جلوگیری می‌کنند؛ داروهای شل کننده عضلات باعث کاهش فعالیت دستگاه عصبی مرکزی می‌شوند. هر یک از داروهای شل کننده عضلانی برای هدف خاصی استفاده می‌شوند و انتخاب و تجویز داروهای مناسب بر عهده متخصص درد است.

داروهای ضد افسردگی در کنترل برخی از انواع دردهای مزمن مؤثر هستند (صرف‌نظر از ابتلای بیمار به افسردگی). البته نحوه عملکرد داروهای ضد افسردگی در مدیریت و کنترل درد به‌طور قطعی مشخص نیست. داروهای ضد تشنج توسط ایجاد اختلال در ارسال سیگنال‌های درد به مغز باعث تسکین درد ناشی از آسیب‌دیدگی عصبی می‌شوند. داروهای موضعی باعث کاهش التهاب و تسکین دردهای موضعی می‌شوند.

داروهای ضد درد مخدر توسط تضعیف سیگنال‌های درد در مغز باعث تسکین درد می‌شوند. این داروها در کنترل درد شدید بسیار مؤثر هستند و جهت مدیریت و کنترل درد مزمن نیز استفاده می‌شوند. به‌منظور جلوگیری از ایجاد اعتیاد، مصرف داروهای ضد درد مخدر بایستی تحت نظارت پزشک انجام شود.

 

کنترل درد توسط روش‌های مداخله‌ای به چه شکل است؟

 مدیریت و کنترل درد توسط روش‌های مداخله‌ای با استفاده از تزریقات (انسداد عصبی) و قرار دادن دستگاه‌هایی در بدن جهت تسکین درد انجام می‌شود. نمونه روش‌های مداخله‌ای عبارتند از:

تزریق به مفصل، عضله، تاندون یا عصب محیطی معمولاً در مطب پزشک و با استفاده از داروهای مختلف و به کمک سونوگرافی انجام می‌شود. تزریق آستروئید اپیدورال یک روش درمانی سرپایی جهت کاهش التهاب عصب و بهبود درد در ستون فقرات می‌باشد. دوره بهبودی در این روش کوتاه است.

در روش سوزاندن توسط امواج رادیویی، با استفاده از جریان الکتریکی (امواج رادیویی) بافت عصب در ناحیه مورد نظر سوزانده می‌شود. حرارت عصب را از بین برده و ارسال سیگنال درد را مختل می‌کند. سوزاندن توسط امواج رادیویی یک روش درمانی سرپایی است و توسط دستگاه فلوروسکوپی و الکترود سوزنی انجام می‌شود.

پمپ انتقال دارو زیر پوست کار گذاشته می‌شود و برای ارسال مقادیر کم داروی ضد درد از طریق کاتتر به مایع نخاعی استفاده می‌شود.

ایمپلنت تحریک الکتریکی جهت تولید پالس‌های خفیف الکتریکی به کار می‌رود. این پالس‌ها در ارسال سیگنال درد به مغز اختلال ایجاد می‌کنند. ایمپلنت در داخل بدن و در امتداد گذرگاه عصبی کار گذاشته می‌شود. بیشتر ایمپلنت‌ها توسط یک دستگاه کنترل قابلیت روشن و خاموش شدن دارند.

انتخاب روش مناسب مداخله‌ای به نوع، شدت و محل درد بستگی دارد. در برخی از افراد، درمان‌های مداخله‌ای بدون نیاز به مصرف مداوم دارو باعث تسکین بلندمدت درد می‌شوند.

 

زمان مراجعه به متخصص درد چه نکاتی باید مورد توجه قرار گیرد؟

در زمان شرح علائم بیماری برای متخصص درد، باید برخی نکات در نظر گرفته شوند. علائم بیماری باید به طور کامل برای متخصص درد شرح داده شوند. همچنین زمان آغاز درد، محل ایجاد درد و تمامی موارد دیگری که به درد مربوط می‌شوند بایستی برای متخصص درد بیان شوند. بیمار باید فهرستی از تمام داروهای مصرفی، مقدار و نحوه مصرف داروها را به همراه داشته باشد. بهتر است نسخه تجویزی پزشک و بسته حاوی دارو نیز به متخصص درد ارائه شود. متخصص درد به طور کامل و دقیق سابقه پزشکی و جراحی‌هایی که بیمار قبلاً انجام داده است را بررسی می‌کند.  بیمار باید تصاویر گرفته شده توسط آزمایش‌هایی مانند تصویربرداری با اشعه ایکس و ام آر آی، همچنین نتیجه بررسی‌های الکترودیاگنوستیک را به همراه داشته باشد.

در برخی از موارد، متخصص درد از نمونه‌گیری ادرار جهت تشخیص وجود داروی مخدر استفاده می‌کند تا از وجود نوع داروی مخدر در بدن فرد پیش از تجویز هرگونه دارو اطلاع حاصل کند. امکان دارد جهت اطمینان از پایبندی بیمار به نحوه صحیح استفاده از داروهای مخدر جهت تسکین درد، به تأیید متخصص درد و امضای بیمار نیاز باشد.

با توجه به نظر متخصص درد و شرایط جسمانی بیمار و داروهای مصرفی، روش مورد استفاده جهت درمان عارضه و تسکین درد متفاوت است.

 

از سرما درمانی هم برای کنترل و درمان درد استفاده می‌شود. لطفاً در مورد فواید کرایوتراپی بفرمایید؟

کرایوتراپی یک روش درمانی است که در آن از سرما برای کاهش درد و التهاب استفاده می‌شود. سرما می‌تواند موجب کاهش التهاب و بهبود خونرسانی بافت شود. یکی از ساده‌ترین روش‌های کرایوتراپی قرار دادن کیسه یخ بعد از آسیب اندام‌ها می‌باشد. از جمله فواید می‌توان به کاهش درد و التهاب، بهبود آسیب‌های ورزشی، بهبود دردهای مزمن، کاهش اسپاسم و دردهای عضلانی بعد از ورزش اشاره کرد. در مواردی همانند عفونت‌های پوستی، وجود زخم بر روی پوست، اختلالات عروقی، نوروپاتی و حساسیت شدید به سرما بهتر است از آن استفاده نشود. روش‌های مختلفی برای آن وجود دارد. استفاده از دستگاه‌های مخصوص کرایوتراپی که تا دمای بسیار پایین را فراهم می‌کنند یکی از این روش‌ها می‌باشد. ساده‌ترین این روش‌ها استفاده از کیسه یخ می‌باشد. کرایوتراپی یا همان استفاده از سرما در درمان بیماری‌ها می‌تواند در کاهش درد و التهاب و بهبود خونرسانی بسیار مؤثر باشد. می‌تواند در کاهش درد عضلات و همچنین دردهای مفصلی همانند التهابات مفصلی بسیار مؤثر باشد. همچنین این روش درمانی می‌تواند موجب تسریع ترمیم بافتی در ورزشکاران شود. تحقیقات انجام شده نشان داده است که کرایوتراپی می‌تواند موجب کاهش دردهای عضلانی پس از ورزش شود. همچنین کرایوتراپی در کاهش درد بیماران مبتلا به روماتوئید آرتریت مؤثر بوده است. 

 

طول درمان در این روش به چه میزان است؟

تعداد جلسات کرایوتراپی برای هر بیمار متفاوت می‌باشد. معمولاً در مشکلاتی همانند بیماری التهابی روماتیسمی، آسیب‌های ورزشی، التهابات و بیماری‌های پوستی، بیماری‌های مفاصل و ستون فقرات، شرایط دردهای مزمن و همچنین جهت ریکاوری ورزشکاران از آن استفاده می‌شود. ممکن است برای برخی بیماران به صورت منظم هر جلسه بعد از سایر درمان‌های فیزیوتراپی از کرایوتراپی برای کاهش درد و التهاب بیمار استفاده شود. در ورزشکاران معمولاً بعد از انجام تمرینات و بعد از مسابقات سنگین برای ریکاوری از آن استفاده می‌شود. انجام کرایوتراپی موجب افزایش عملکرد، تسریع و بهبود بازسازی بافتی، کاهش درد و کاهش التهاب بافت در بیمار می‌شود. ممکن است با یک جلسه کرایوتراپی نیز شما اثرات بسیار مفیدی را حس کنید اما در صورتی که این درمان به صورت منظم استفاده شود موثرتر خواهد بود.

 

در مورد نقش لیزر در درمان درد گفتید، نحوه انجام لیزر درمانی چگونه است؟

در زمان انجام این روش، دستگاه لیزر، مقدار زمان مشخصی در کنار بدن یا به‌طور مستقیم روی بدن بیمار قرار داده می‌شود. اگر مستقیماً روی بدن بیمار قرار گیرد ورقه‌ای کوچک برای ایجاد فاصله‌ای در حدود دو میلی‌متر بین لیزر و سطح پوست گذاشته می‌شود. در طول لیزر درمانی، نور لیزر با طول‌موج خاصی به ناحیه‌ موردنظر تابانده شده و ضربه می‌زند. میزان و دوز درمان ازجمله مدت زمان تابش نور لیزر، نرخ پالس و طول‌موج، دستورالعمل‌های بالینی مهمی است که توسط سازنده‌ی لیزر مشخص می‌گردد. بسیاری از افراد درمان شده با این روش، طبق گفته‌ی خودشان، هیچ احساسی در طول درمان نداشته‌اند. پیش از به‌کارگیری لیزر، پوست ناحیه موردنظر تمیز و تراشیده می‌شود ضمن آن‌که، هم بیمار و هم پزشک عینک ایمنی به چشم داشته باشند تا از ورود نور لیزر به چشم جلوگیری به عمل آید.

 

لیزر درمانی چقدر طول می‌کشد؟

دوره‌ی معمول درمان بسته به‌اندازه‌ی محیط تحت درمان، بین ده تا بیست دقیقه، طول می‌کشد. بیماری‌ها و عوارض مزمن اگر دو تا سه بار در هفته تحت درمان قرار گیرند، بهتر درمان می‌شوند، ولی بیماری‌های حاد به‌خصوص اگر درد زیادی داشته باشند باید هر روز تحت درمان قرار ‌گیرند.‌ در این روش، برنامه درمانی هر فرد، به‌طور جداگانه تدوین می‌شود.

 

آیا نتایج لیزر درمانی طولانی‌مدت است و ترکیب لیزر درمانی با روش‌های دیگر درمان امکان‌پذیر است؟

درمان با لیزر معالجه و درمان است، نه تسکین موقت یا سرپوش‌گذاری بر بیماری، بنابراین نتایج آن نیز بستگی دارد.

نه‌تنها این ترکیب امکان‌پذیر است، بلکه حتی با ترکیب این روش با شکل‌های دیگر درمان، مانند طب سوزنی، فیزیوتراپی، الکتروتراپی تأثیر آن بیشتر هم می‌شود. خود ما هم گاهی برای سرعت بخشیدن به تسکین درد، لیزر درمانی‌ را با شیوه‌های مخصوصی ترکیب می‌کنیم.

درمان آرتروز گردن نیز در برخی موارد با کمک لیزر انجام می‌شود. درد علامت اصلی آرتروز گردن است. تحقیقات نشان می‌دهند که به‌کارگیری لیزرهای تخصصی در کاهش درد، اسپاسم عضلات ستون فقرات و افزایش دامنه حرکتی عضلات و عملکرد بهتر گردن مؤثر است. درمان التهاب ناشی از دیسک کمر دیسک گردن, دردهای شانه و درد آرنج و... با لیزر نیز انجام می‌شود. لیزر با تقویت و افزایش تکثیر سلول‌های ایمنی و از طرفی افزایش فعالیت لنفاتیکی در کنار شل شدن ماهیچه موجب افزایش آستانه درد و بهبود التهاب می‌شود.

از جنبه‌های درمانی لیزر کمک قابل توجه به درمان دیسک کمر و درمان خار پاشنه می‌باشد. کمک قابل‌ توجه به تحریک سلولی و در نتیجه افزایش سرعت‌ترمیم زخم می‌کند. ترمیم زخم به کمک لیزر درمانی با مکانیسم‌های تحریک سرعت افزایش تکثیر سلولی نه‌تنها درترمیم زخم بلکه درترمیم استخوان، بافت اپیتلیوم و عضلات و تاندون‌های صدمه دیده، تقویت ساخت دوباره عصب محیطی پس از آسیب آن، کاهش از بین رفتن سیستم اعصاب مرکزی، تسریع تکثیر مویرگ‌های جدید که در واقع به‌نوعی به خون‌رسانی بافت صدمه‌دیده کمک و تغذیه آن را بیشتر می‌کند و در نهایت افزایش ساخت کلاژن، افزایش قدرت انعطاف‌پذیری می‌شود.

 

شما به افراد دارای درد سیاتیک نیز کمک می‌کنید؟

عصب سیاتیک از ناحیه نخاع شروع شده است و به سمت لگن، باسن امتداد دارد و سپس در ناحیه ساق پا به دو قسمت تقسیم شده است. این عصب یکی از طولانی‌ترین و مهمترین عصب‌ها در بدن است که به صورت مستقیم روی توانایی کنترل و ایجاد حس در ساق پا تأثیر می‌گذارد. زمانی که عصب سیاتیک آسیب می‌بیند یا تحریک می‌شود، بیماری درد سیاتیک ایجاد می‌شود. در صورتی که عصب بعد از جااندازی شکستگی یا دررفتگی خوب نشود بسته به نوع آسیب عصب سیاتیک باید درمان شود.

درد سیاتیک می‌تواند به صورت دردهای ملایم یا شدید در نواحی مفصل کمر، باسن، پا و ساق پا ظاهر شود. شما همچنین ممکن است با احساس ضعف وبی حسی در این نواحی مواجه شوید. به‌وسیله آسیب‌دیدگی‌های عصب و فشار روی عصب مانند فشار روی مهره‌ها (استخوان‌های ناحیه کمر و گردن) ایجاد می‌شود. بر اساس گفته‌های انجمن جراحان ارتوپد آمریکا درد سیاتیک معمولاً در افراد بین سن سی تا پنجاه سال رخ می‌دهد.

 

برخی دردهای موضعی در نواحی دستگاه گوارش وجود دارد. در خصوص اهمیت توجه به اینگونه دردها بفرمایید.

هر زمان که دچار دل درد می‌شویم اول از همه به فکر سوءهاضمه، نفخ، یبوست یا مسمومیت غذایی می‌افتیم! غافل از اینکه درد در هر منطقه از شکم می‌تواند علل و راه‌های درمانی بسیار متفاوتی داشته باشد.

از یک نفخ یا کرامپ ساده گرفته تا سنگ کلیه، پانکراتیت، عفونت‌های مثانه، آپاندیسیت، بیماری‌های کیسه صفرا، مشکلات کبدی و حتی سکته قلبی همگی می‌توانند دردهای شدید یا خفیفی را در بخش‌های مختلف شکم ایجاد کنند. اگرچه اغلب دل‌دردها بی‌خطر هستند و طی چندین ساعت خودبه‌خود رفع می‌شود، اما بعضی مداومت پیدا کرده و اگر به طور اورژانسی مورد درمان قرار نگیرند، جانتان را به خطر می‌اندازند.

 

برچسب ها: طب سنتی، درد، مزاج شناسی، پزشکی، پروفسور سیروس مؤمن زاده، دردشناسی تعداد بازديد: 303 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز