Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 13:49

22
مهر
گرد پیری بر پوست و مو با سیگار و قلیان

گرد پیری بر پوست و مو با سیگار و قلیان

گاهي فقط لازم است يک عادت بد مثل سيگارکشيدن را ترک يا يک عادت خوب مانند نوشيدن کافي آب را اضافه کنيم تا پوست شفاف‌تر، مرطوب‌تر و بدون چروکي داشته باشيم. در سال‌هاي اخيراستعمال قليان در کشور

تحریریه زندگی آنلاین : گاهي فقط لازم است يک عادت بد مثل سيگارکشيدن را ترک يا يک عادت خوب مانند نوشيدن کافي آب را اضافه کنيم تا پوست شفاف‌تر، مرطوب‌تر و بدون چروکي داشته باشيم. در سال‌هاي اخيراستعمال قليان در کشور به‌خصوص در ميان جوانان افزايش يافته‌ است و خانم‌هاي جوان علاقه‌مند به قليان هم کم نيستند. شايد شما هم خانم‌هايي را ديده باشيد که خيلي بيشتر از سن واقعي‌شان به ‌نظر مي‌‌رسند. بيشتراين خانم‌ها يا سيگاري هستند يا اهل قليان‌. عوامل متعددي در بروز پيري زودرس پوست در خانم‌ها نقش دارند که از جمله آنها مي‌توان به ژنتيک، استرس، قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب، تغييرات هورموني در دوران يائسگي و... اشاره کرد. ولي مي‌توان گفت ريسک‌ فاکتورهاي ايجاد مشکلات پوست و مو در ميان خانم‌ها و جوانان امروز نسبت به گذشته تغيير کرده ‌است. چون در بين اين عوامل، مهم‌ترين عامل قابل پيشگيري، مصرف سيگار و قليان است که متاسفانه در سال‌هاي اخير مصرف آن در بين دختران و زنان افزايش شديدي داشته است.

 بیشتربخوانید:

نقش تغذیه و سبک زندگی بر شادابی و سلامت پوست (قسمت دوم)

 

 

چین و چروک و سفیدی مو

سيگار علاوه بر عوارضي چون حمله‌هاي قلبي، انواع سرطان‌ها و مشكلات ريوي، روي پوست و موي افراد هم تاثير دارد و باعث ايجاد چين و چروک زودرس و حتي سفيدي مو مي‌شود. پرسش اينجاست که اگر اين خانم‌ها به زيبايي و سلامت خود اهميت نمي‌دهند، چه اصراري دارند با صرف هزينه زياد محصولات آرايشي بخرند يا به همکاران پوست مراجعه کنند و ليزر جوان‌سازي انجام دهند؟ جوانان امروز تحصيل کرده‌اند و با اين عوارض آشنا هستند، در زمان قاجار که زندگي نمي‌کنند! قليان بسيارخطرناک‌تر و مضرتر از سيگار است. کارشناسان و محققان در اين زمينه مي‌گويند توتون و تنباکوي قليان به علت داشتن آمونياک چند برابر بيشتر از سيگار، جذب بدن مي‌شود. وقتي به اين عدد نگاه کنيد، اينکه چرا پوست خانم‌ها و آقايان علاقه‌مند به قليان تا اين حد آثار کم‌خوني و کمي اکسيژن را نشان مي‌دهد، قابل‌توجيه است. با هر بار پک‌ زدن سيگار، حدود 70 سي‌سي و با هر بار پک ‌زدن قليان حدود 500 سي‌سي دود وارد ريه افراد مي‌شود. 10 دقيقه دود كردن سيگار باعث كاهش اكسيژن‌رساني پوست به مدت يك ساعت مي‌شود. نيكوتين عروق را تنگ و جريان خون را كم مي‌كند. تنباکوي موجود در قليان‌، نيکوتين بيشتري آزاد مي‌کند و اضافه ‌شدن اسانس‌هاي مختلف به تنباکوها باعث شده از اين کار لذت ببرند و فراموش کنند اين دود آنها را به سمت انواع سرطان‌‌ها مي‌کشاند. خانم‌هايي که از سيگار و قليان لذت مي‌برند، بايد با چهره زيبا و پوست شفاف و جوان خداحافظي کنند چون مشکلات چهره علاقه‌مندان به دود کاملا مشخص است و با هيچ آرايش و کرمي قابل پوشاندن نيست. اين افراد بين 8 تا 20 سال پيرتر از سن واقعي خود به نظر مي‌رسند چون چروك‌هاي بيشتر و عميق‌تري دارند که نسبت به افراد غير سيگاري در سنين كمتري ظاهر مي‌شود. همچنين در نواحي دور لب و دور چشم، به علت تاثير فيزيكي سيگار كشيدن و فرم چهره در حال دود کردن سيگار، اين چروك‌ها بيشترند. پوست صورت افراد سيگاري معمولا درخشش طبيعي خود را نيز از دست مي‌دهد. به مرور زمان، پوست صورت اين افراد به جاي رنگ معمولي و صورتي، با رنگ خاکستري ملايم جايگزين مي‌شود که علت اين پديده، کاهش ميزان مواد مغذي مورد نياز پوست و جريان اکسيژن همراه خون است. پوست اين افراد شل است چون سيگار باعث كاهش كلاژن پوست مي‌شود كه مسوول قابليت ارتجاعي پوست است.

 بیشتر بخوانید:

نقش تغذیه و سبک زندگی بر شادابی و سلامتی پوست

آیا تغذیه در بهبود پوست مؤثر است؟

 

 

پیری زودرس

در مطالعه‌هاي انجام گرفته، مشخص شده است که سيگار کشيدن باعث از بين رفتن کلاژن پوست که وظيفه حفظ قابليت ارتجاعي پوست را بر عهده دارد، مي‌شود و بدون داشتن اين خاصيت ارتجاعي، پوست نمي‌تواند به حالت اوليه بازگردد و در نتيجه چين ‌و‌ چروک‌هاي ايجاد شده در سطح پوست باقي مي‌مانند. همچنين نيکوتين موجود در سيگار باعث باريک شدن رگ‌هاي خوني مي‌شود و اين امر از جريان مناسب خون در مويرگ‌ها جلوگيري مي‌کند. زماني که مويرگ‌هايي که در حقيقت مسوول تغذيه پوست هستند نتوانند وظيفه خود را درست انجام دهند، چين و چروک‌ها و علايم بيشتر و عميق‌تر پيري زودرس در سطح پوست به‌ وجود مي‌آيد. اگر دقت کرده باشيد، لب‌هاي سيگاري‌ها، انگشتاني که سيگار را نگه مي‌دارد، ناخن‌ها، لثه‌ها، همه از اين تنگي عروق و زيان‌هاي سيگار متاثر مي‌شوند. پلاک‌هاي سفيد رنگ در کام سيگاري‌ها و زبانشان گاهي به دليل التهاب غدد بزاقي به وجود مي‌آيد. دانه‌هاي قرمز هم مشخصه سيگاري‌هاست. لب‌ها و لثه‌هاي سياه هم علاوه بر وجود خون غليظ و تيره سيگاري‌ها، نشانه عدم خون‌رساني است و چون خون و موادغذايي به لثه نمي‌رسد، باعث بروز عفونت‌هاي ميکروبي و لثه‌هاي دردناک خون‌ريزي دهنده در سيگاري‌ها مي‌شود.

 

کم اشتهایی

سيگاري‌ها اشتهاي كمتري به غذا دارند بنابراين مواد مغذي و ويتامين‌ها كمتر به بدنشان مي‌رسد. سيگار باعث افزايش همه هورمون‌هاي آندروژنيك مي‌شود بنابراين احتمال ريزش مو را بيشتر مي‌كند. به علاوه باعث نازك ‌شدن لايه فوقاني پوست، كاهش ضخامت زير پوست و در نهايت آسيب به فوليكول‌هاي مو مي‌شود. وقتي سيگار و قليان که مانع اکسيژن‌رساني است، ترک شود اکسيژن‌رساني به بافت پوست بيشتر و به مرور زمان روند چروک‌ شدن پوست متوقف مي‌شود و گاهي حتي در آنهايي که در سنين جواني سيگار کشيدن را شروع کرده‌اند، بهبود و قوام پوست را به وضوح مي‌بينيم. اين افراد از مشکل کاهش چشمگير روند بهبود و ترميم زخم‌ها هم نجات پيدا مي‌کنند. از آنجا که سيگار، جريان خون و اکسيژن دريافتي پوست را کاهش مي‌دهد، روند بهبود و التيام التهاب‌ها و زخم‌هاي پوستي را نيز با مشکل مواجه مي‌کند. به همين دليل بدن افراد سيگاري براي بهبود جراحات و زخم‌هاي ايجاد شده نسبت به سايرين معمولاً به زمان بيشتري نياز دارد.

  بیشتربخوانید:

ماسک های فوق‌العاده برای جوانسازی پوست

 

 

ریزش مو

قبلا مطالعه‌ها روي اثر سيگار بر پوست متمرکز بود ولي بررسي‌هاي اخير ارتباط سيگار با سفيد شدن مو و ريزش مو را هم نشان داده ‌است. در افراد سيگاري موها زودتر به رنگ خاكستري در مي‌آيد.مکانيسم ايجاد سفيدي و ريزش مو ناشي از سيگار متعدد است ولي مهم‌ترين مکانيسم، اثر انقباضي بر عروق ريز پاپيلاي مو است که باعث کاهش خونرساني به مو و همين امر باعث از دست رفتن زودرس رنگدانه مو مي‌شود.

 بیشتربخوانید:

راز زیبا و جوان ماندن بعد از 30 سالگی

 

برچسب ها: سیگار، پیری پوست، پیری زودرس، قلیان تعداد بازديد: 221 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز