Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 09:34

29
شهریور
با این روش روند تخریب ماهیچه‌های بدن را کند کنید!

با این روش روند تخریب ماهیچه‌های بدن را کند کنید!

رییس انجمن فیزیوتراپی استان کرمانشاه درباره شروع روند تحلیل و تخریب ماهیچه‌های بدن از سن ۴۰ سالگی در زنان و ۵۰ سالگی در مردان توضیح داد.

به گزارش ایسنا حسن بالوی رییس انجمن فیزیوتراپی استان کرمانشاه  با بیان اینکه بدن انسان تا سن ۱۸ سالگی در حال رشد است، گفت: از سن ۱۸ تا ۳۰ سالگی بدن به یک ثبات نسبی دست پیدا می‌کند و از ۳۰ سالگی به بعد روند تحلیل بدن شروع می‌شود.

وی افزود: هرچه سن افراد بیشتر شود، میزان تحلیل بدن بر ترمیم و بازسازی پیشی گرفته و بسته به جنسیت افراد در سنین بالای ۴۰ یا ۵۰ سال عارضه "سارکوپنی" یا "کم ماهیچگی" در افراد شروع می‌شود.

بالوی تصریح کرد: عارضه "کم ماهیچگی" بطور معمول در زنان زودتر از مردان شروع می‌شود و تقریبا از سن ۴۰ سالگی به بعد زنان دچار تحلیل ماهیچه‌های خود می‌شوند و هرساله نیم تا یک درصد از حجم و قدرت عضلات آن‌ها کم می‌شود.

وی افزود: در مردان نیز این روند تحلیل حجم و قدرت ماهیچه‌ها از سن ۵۰ سالگی به بعد شروع می‌شود، اما در مردان این سرعت به نسبت زنان بالاتر است، طوری که در زنان و مردان بالای ۶۰ سال، مردان بیشتر دچار تحلیل ماهیچه‌ها شده و عملا در سنین بالای ۷۰ سال مردان به نسبت زنان بسیار ضعیف‌تر و ناتوان‌تر می‌شوند.

بالوی با بیان اینکه "کم ماهیچگی" اجتناب ناپذیر است، گفت: تنها می‌توان با ورزش و تغذیه مناسب این روند را کند کرد.

بیشتربخوانید:

چطور با چاقیِ میان‌سالی خداحافظی کنیم؟

 رییس انجمن فیزیوتراپی کرمانشاه گنجاندن مواد خوراکی سرشار از پروتئین و آهن و کلسیم را در برنامه روزانه غذایی بسیار مهم دانست و افزود: از سن ۳۵ سالگی به بعد در صورتی که نیاز روزانه کلسیم بدن از راه تغذیه تامین نشود، کلسیم از استخوان‌ها برداشت می‌شود و توصیه می‌شود که کلسیم بصورت روزانه و از راه مصرف لبنیات و سبزیجات تازه دریافت شود.

بالوی گفت: در صورت عدم دریافت کلسیم مورد نیاز بدن از راه تغذیه، استخوان‌ها دچار پوکی می‌شوند و در سنین بالاتر این پوکی استخوان می‌تواند مشکلات جدی را ایجاد کند.

این فیزیوتراپیست اظهار کرد: پوکی استخوان و ارتباط آن با کم ماهیچگی از آن جهت مهم است که با توجه به کاهش قدرت عضلات در سنین بالا، احتمال برهم خوردن تعادل بیشتر است و اگر در این شرایط استخوان افراد هم دچار پوکی شده باشد با یک زمین خوردن ساده افراد می‌توانند دچار آسیب‌های جدی اسکلتی عضلانی شوند.

بالوی گفت: برای پیشگیری از کم ماهیچگی در افراد بالای ۵۰ سال بایستی مصرف پروتئین هم در تغذیه روزانه افزایش یابد و توصیه می‌شود مصرف گوشت قرمز در برنامه هفتگی تغذیه افراد گنجانده شود و افراد سراغ مواد خوراکی بروند که آهن و پروتئین آن‌ها را تامین کند.

رییس انجمن فیزیوتراپی کرمانشاه ورزش را هم عامل موثر دیگری در کُندی روند "کم ماهیچگی" عنوان کرد و افزود: در این زمینه ورزش‌های مقاومتی بسیار موثر هستند.

بیشتربخوانید:

عوارض کمبود کلسیم برای بدن

 وی افزود: ورزش‌های مقاومتی بهتر می‌توانند روند کم ماهچگی را کند کنند، چون در حین این تمرینات عضلات دچار انقباضات قویتر و طولانی تری می‌شوند. پیاده روی منظم هم در این زمینه بی تاثیر نیست و در جلوگیری از پوکی استخوان بسیار موثر است.

بالوی در خصوص کم تحرکی در افراد بالای ۵۰ سال هشدار داد و توصیه کرد، افراد انجام ورزش‌های مقاومتی حداقل سه تا چهار روز در هفته را در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: اگر این ورزش‌ها به مدت ۴۰ دقیقه تا یک ساعت و منظم انجام شوند، تاثیر زیادی بر عضلات گذاشته و روند "کم ماهیچگی" را کند می‌کنند.

برچسب ها: ماهیچه تعداد بازديد: 186 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز