Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 02:31

1
تیر
نقش تغذیه در کنترل زخم بستر

نقش تغذیه در کنترل زخم بستر

تحریریه زندگی آنلاین : همه ما سابقه زخم و خراشیدگی و یا بریدگی بر روی پوست خود را تجربه کرده‌ایم. در اغلب موارد زخم‌ها روی بدن افراد سالم با سرعت و بدون ایجاد عفونت بهبود پیدا می‌کنند. درحالی‌که در شرایط بیماری زخم‌ها به مداخلات پزشکی و حتی جراحی نیاز دارند و زمان طولانی‌تری را برای بهبود سپری می‌کنند.  زخم بستر که در محل تماس مفاصل استخوانی با پوست به دلیل نارسایی در جریان خون ایجاد می‌شود از اهمیت خاصی برخوردار است. این زخم‌ها برای افرادی که کاملاً بی‌تحرک بوده و روی تخت هستند، افرادی که از صندلی‌های چرخ‌دار استفاده می‌کنند و همچنین افرادی که قادر به تغییر وضعیت خود نیستند خطرات جدی‌تری را به دنبال دارد. افراد مبتلا به دیابت بیش از سایرین معرض زخم بستر قرار دارند و در این افراد بهبودی ممکن است ماه‌ها به طول بیانجامد. خوشبختانه انتخاب رژیم غذایی مناسب با مقادیر مشخص مواد معدنی، ویتامین و پروتئین به بهبودی سریع‌تر بیمار کمک می‌کند. رژیم غذایی مناسب برای ترمیم و ایجاد بافت‌های جدید موردنیاز است.

بیشتربخوانید:

بهترین روش درمان زخم بستر، زخم دیابتی و زخم استومی

 

 

عوامل بسیاری به ایجاد و تشدید زخم بستر کمک می‌کند.

 سن بالای 65 سال

  بی‌اختیاری ادراری

  رژیم غذایی نامناسب

  کاهش وزن ناگهانی

  عدم مصرف مایعات کافی

  وظایف متخصص تغذیه

سوءتغذیه اثرات نامطلوبی بر زخم بستر خواهد داشت. در افراد بیمار و به‌ویژه سالمندان و سایر افرادی که به دلایل مختلف دچار مشکلات بلع و خورد غذا به‌صورت مستقل شده‌اند انجام غربالگری اولیه جهت بررسی کمبودهای تغذیه‌ای احتمالی ضروری است. زیرا گسترش زخم بستر کاملاً به رژیم غذایی مناسب با کالری کافی وابسته است.

 

هدف از انجام ارزیابی تغذیه‌ای

  شناسایی سوءتغذیه

  توجه به کم‌آبی و رفعان

  تعیین مکمل‌های مناسب برای بیمار دارای زخم بستر است.

وظایف مراقب و پرستار بیمار در مقابل بیمار مبتلا به زخم بستر

مراقب و پرستار بیمار باید برنامه غذایی مناسب و متعادلی را برای بیمار طراحی کنند.

 بیشتربخوانید:

مرهم تغذیه بر زخم بستر

 

تأمین انرژی بدن

تأمین انرژی کافی برای جلوگیری از دست رفتن وزن و یا افزایش وزن بیمار و کمک به درمان زخم بستر مهم‌ترین نکته‌ای است که باید مد نظر قرار بگیرد. دریافت انرژی کافی به‌ویژه در افراد لاغر به دلیل متعادل کردن وزن بیمار به کاهش فشار از روی قسمت آسیب‌دیده منجر می‌شود. کربوهیدرات‌ها و روغن‌های سالم مانند کلزا، ماهی  و زیتون منابع خوبی برای دریافت انرژی هستند.

 

تأمین فیبر غذایی

برنامه غذایی باید شامل تمام گروه‌های غذایی، پروتئین، میوه سبزیجات، لبنیات و غلات باشد.

در وعده غذایی روزانه بیمار سبزیجات و میوه‌های سرشار از ویتامین ث مانند توت‌فرنگی و اسفناج را بگنجانید، برای تأمین روی کافی بدن از غلات، پروتئین، تخم‌مرغ، گوشت و لبنیات و غذاهای دریایی را برای بیمار آماده کنید.

مراقبین و پرستاران پیوسته در تنظیم برنامه غذایی بیمار باید نظر پزشک متخصص را در الویت قرار دهند.

 

تأمین پروتئین کافی

برای بیماران دارای زخم بستر باید پروتئین کافی در نظر گرفته شود. و تمامی وعده‌های غذایی آنها حاوی مواد غذایی پروتئینی باشد. تخم‌مرغ، ماست، پنیر و مرغ از جمله مواد غذایی هستند که در وعده‌های جداگانه می‌توانند پروتئین کافی برای بیمار تأمین کنند. در زمان تعیین سطح پروتئین موردنیاز باید شرایط سلامتی و سایر بیماری‌ها نیز مد نظر قرار بگیرند و در بیماران دارای نارسایی کلیوی استفاده از پروتئین با محدودیت مواجه است.

 

تأمین آب بدن

آب بدن بیمار را با استفاده از نوشیدنی‌های مناسب تأمین کنند و از کم‌آبی بدن بیمار جلوگیری کنند. تأمین آب کافی بدن به بهبود جریان خون و تغذیه سلولی کمک می‌کند و در درمان و جلوگیری از زخم بستر کمک می‌کند. مصرف مایعات کافی به‌ویژه در افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های کلیوی از اهمیت بیشتری برخوردار است. در مبتلایان به دیابت، سطح قند خون پیوسته باید مورد ارزیابی قرار بگیرد تا از وخیم‌تر شدن زخم جلوگیری شود.

 

برچسب ها: درمان زخم بستر، زخم بستر، زخم تعداد بازديد: 296 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز