Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 18:01

1
خرداد
پیش نیازهای تزریق واکسن کـرونا

پیش نیازهای تزریق واکسن کـرونا

در این مقاله با آماده‌سازی خود برای دریافت واکسن کرونا آشنا می‌شویم. امیدواریم با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون هر چه زودتر از این پاندمی نجات پیدا کنیم . در روزهای آینده واکسیناسیون کرونا سرعت بیشتری پیدا می‌کند.

تحریریه زندگی آنلاین : در این مقاله با آماده‌سازی خود برای دریافت واکسن کرونا آشنا می‌شویم. امیدواریم با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون هر چه زودتر از این پاندمی نجات پیدا کنیم . در روزهای آینده واکسیناسیون کرونا سرعت بیشتری پیدا می‌کند. برای اینکه بدن ما بیشترین آمادگی را برای دریافت واکسن، مقابله با عوارض احتمالی و افزایش تأثیر ایمنی‌زایی واکسن داشته باشد چه کارهایی را باید از قبل انجام دهیم؟

 

رژیم غذایی مناسب

اگرچه برای دریافت واکسن به رژیم غذایی ویژه‌ای نیاز ندارید ولی اگر از پیش کمبودهای تغذیه‌ای وجود داشته باشد ممکن است نتیجه مطلوب را از دریافت واکسن نداشته باشید

با توجه به اینکه واکسن‌هایی که در حال حاضر در ایران تزریق می‌شوند از انواع ویروس ضعیف شده هستند طبیعتاً هر توصیه غذایی که در مورد تقویت سیستم ایمنی و در مورد سایر بیماری‌های عفونی می‌شود می‌تواند مفید باشد. به خاطر داشته باشیم مصرف غذاهای سالم تنها منحصر به زمان تزریق واکسن نیست و در کل برای حفظ ایمنی بدن بهتر است به عادت غذایی همیشگی ما تبدیل شود و بخشی از شیوه زندگی ما باشد.

 بیشتربخوانید:

تغذیه سالم پیش شرط اثربخشی واکسن کرونا

 

غذاهای ضد التهاب

یکی از عوارض بیماری‌های عفونی د ر بدن، ایجاد التهاب است. از نشانه‌های بروز التهاب، تب و یا درد مفاصل است. التهاب می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و یا آن را به همدستی با عامل بیماری‌زا بکشاند. بروز التهاب در نتیجه بیماری یا تزریق واکسن را می‌شود با خوردن مواد غذایی ضد التهاب کاهش داد. مواد غذایی مانند روغن زیتون فرابکر، بادام، گردو، میوه‌ها و سبزی‌های مختلف. زردچوبه ادویه‌ای است که دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند روی غذا پاشیده شود. همچنین ماهی ضد التهاب است و ماهی قزل‌آلا، ماهی خال‌مخالی، ساردین، آنچو و شاه ماهی بیشترین امگا 3 ضد التهاب را دارد. چربی‌های امگا 3 در واقع به ترکیباتی موسوم به “رزولین” تبدیل می‌شوند که به رفع التهاب کمک می‌کنند.

توصیه عمومی و همیشگی متخصصین تغذیه این است که مصرف غذاهایی که موجب التهاب می‌شوند را کاهش دهیم. مواد غذایی مانند غذاهای سرخ شده، غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، انواع فست فودها، انواع اسنک‌ها جزء این دسته از غذاها قرار دارند.

انتخاب غذاهای ساده‌ای مانند سوپ مرغ برای وعده بعد از تزریق واکسن انتخاب خوبی است. چون ممکن است بعد از تزریق واکسن حوصله غذا درست کردن را نداشته باشید بهتر است غذایتان را از قبل بپزید و در یخچال نگهداری کنید.

 

به مقدار زیاد مایعات بنوشید

پزشکان اتفاق نظر دارند که هیدراته شدن کافی بدن قبل و بعد از تزریق واکسن COVID بسیار مهم است. مشخص شده که تمام فعالیت‌های شیمیایی بدن از جمله عملکرد سیستم ایمنی در شرایطی که بدن هیدراته است بهتر انجام می‌شوند. همچنین مشخص شده ا افرادی که از آمپول می‌ترسند و سابقه‌ی غش دارند هم درصورتی‌که بدنشان هیدراته باشد عکس‌العمل بهتری نسبت به تزریق دارند.

بنابراین توصیه می‌شود قبل و بعد از تزریق واکسن مایعات زیادی بنوشید. مصرف مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و سوپ‌ها برای رساندن مایعات کافی به بدن بسیار کمک کننده هستند. بر اساس توصیه CDC در صورت احساس ناراحتی از تب، باید مایعات کافی بعد از تزریق نوشیده شود. آب آشامیدنی بهترین مایعات برای آبرسانی به بدن است.

 بیشتربخوانید:

فهرست مراکز واکسیناسیون کرونا در تهران +آدرس

 

 

سعی کنید خواب خوبی داشته باشید

شب قبل از تزریق خوب بخوابید. قبل از واکسیناسیون؛ علاوه بر حفظ یک رژیم غذایی سالم،  داشتن مقدار کافی خواب شبانه بسیار مهم است و احتمالاً مهمتر از هر چیزی است که صبح آن روز مصرف شود. خواب بد شبانه می‌تواند تا 70٪ از عملکرد ایمنی بدن کم کند.

بدن برای بازسازی دفاعی خود از خواب استفاده می‌کند و کمبود خواب مزمن سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

علاوه بر این استرس می‌تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند، بنابراین تا آنجا که می‌توانید استرس خود را کنترل کنید و سعی کنید در این مدت سطح استرس را پایین نگه دارید. اگر شب قبل نتوانستید خوب بخوابید جای نگرانی نیست، اما تمام تلاش خود را انجام دهید و بخوابید.

 

به خاطر بسپاریم

خوردن انواع غذاهای ضد التهاب مانند میوه‌ها، سبزیجات، ماهی‌های چرب، آجیل و دانه‌ها همیشه ایده خوبی است اما به احتمال زیاد باعث افزایش اثر واکسن COVID نمی‌شود یا علائم شما را به حداقل نمی‌رساند. مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که یک شب قبل از واکسن خوب بخوابید، مایعات کافی مصرف کنید و پس از تزریق واکسن استراحت کافی داشته باشید. ممکن است بعد از تزریق تب کنید یا بازوی محل تزریق درد کند و یا بدن درد داشته باشد اینها علامت این است که سیستم دفاعی بدن فعال شده و سیستم ایمنی در حال واکنش برای ایمن‌سازی بدن است.

تأکید می‌کنیم واکسیناسیون مؤثرترین روش غلبه بر این پاندمی است درصورتی‌که امکان و دسترسی به واکسن دارید حتماً واکسن بزنید مگر اینکه جزء افرادی باشید که براساس ابلاغیه‌های وزارت بهداشت از تزریق این واکسن منع شده‌اند.

 

ناشتا  نباشید

برای دریافت واکسن کووید نیازی نیست که شما ناشتا باشید. قبل از آنکه برای تزریق واکسن مراجعه کنید حتماً یک وعده یا میان وعده مناسب و سالم بخورید. مثلاً یک تخم‌مرغ آب پز یا لقمه نان و پنیر و گردو. افرادی که ترس از آمپول دارند ممکن است به دلیل ترس قندشان بیفتد یا دچار سرگیجه شوند. برای جلوگیری از این عوارض با معده خالی برای دریافت واکسن مراجعه نکنید.

 

آیا در این مدت می‌توان ورزش کرد؟

استراحت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به‌خصوص اگر بعد از واکسیناسیون احساس خوبی نداشته باشید. البته اگر شما به ورزش کردن عادت دارید و احساس می‌کنید برای ورزش کردن حالتان خوب است مانعی ندارد نوعی ورزش انجام دهید. همه افراد برای یک تمرین ورزشی سخت آماده نیستند، اما حتی رفتن به یک پیاده‌روی سریع گردش خون شما را بهبود می‌دهد، که برای آماده‌سازی سیستم دفاعی بدن مفید است.”.

خوب است توجه کنیم به دلیل اینکه در طی همه‌گیری، بسیاری از ما فعالیت و زمان ورزش را کاهش داده‌ایم. ممکن است دچار اضافه وزن و تبعات آن شده باشیم برای همین تأکید که رژیم غذایی و ورزش در این مدت نیز چقدر مهم است. همزمان با دوره‌ی واکسیناسیون، ماسک بزنید اما در صورت امکان بیرون بروید و فعالیت بدنی داشته باشید و کمی ورزش کنید.

برچسب ها: واکسیناسیون، عوارض واکسن، ویروس کرونا، واکسن کرونا تعداد بازديد: 207 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز