Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:05

8
بهمن
چطور بفهمیم «کم‌خون» هستیم؟

چطور بفهمیم «کم‌خون» هستیم؟

در پاسخ به این پرسش که «کم‌خونی چه نشانه‌هایی دارد؟»، اظهار داشت: کم‌خونی به شرایطی اطلاق می‌شود که تعداد گلبول‌های قرمز سالم خون به دلیل کمبود آهن کاهش می‌یابد.

سید مرتضی صفوی، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «کم‌خونی چه نشانه‌هایی دارد؟»، اظهار داشت: کم‌خونی به شرایطی اطلاق می‌شود که تعداد گلبول‌های قرمز سالم خون به دلیل کمبود آهن کاهش می‌یابد.

صفوی با اشاره به علل بروز کم‌خونی، اضافه کرد: از علل کم‌خونی می‌توان به خون‌ریزی، بارداری، فقدان آهن کافی در مواد غذایی، رژیم غذایی ناکافی و عدم توانایی در جذب آهن اشاره کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که «چه مواد غذایی در بهبود کم‌خونی مؤثر هستند؟»، متذکر شد: غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، مرغ و غذاهای دریایی، تخم‌مرغ، حبوبات، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، میوه‌های خشک مانند کشمش و برگه زرد آلو از جمله مواد غذایی مؤثر در رفع کم‌خونی هستند.

این متخصص تغذیه یادآور شد:‌ این نکته باید در نظر گرفته شود که آهن موجود در انواع گوشت(قرمز یا سفید) جذب موثرتر و بالاتری نسبت به سایر منابع دارد؛ بنابراین اگر از منابع غیرگوشتی مانند منابع گیاهی آهن استفاده شود، نیاز است که از افزاینده‌های جذب آهن مانند ویتامین C در کنار آنها استفاده شود. ترکیبات حاوی ویتامین C عبارتند از بروکلی، گریپ‌فروت، کیوی، سبزیجات برگی، مرکبات، فلفل دلمه‌ای و گوجه‌فرنگی. ضمن اینکه ترکیبات فوق با تغییر ظرفیت آهن به جذب آن کمک می‌کنند.

بیشتربخوانید:

بهترین رژیم غذایی برای مبارزه با کم خونی

این مواد غذایی باعث کم خونی می شود

 

 

برچسب ها: کم خونی، علائم کم خونی، درمان کم خونی تعداد بازديد: 189 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز