Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:30

16
آبان
اگر شما هم پاهای سردی دارید، این مطلب را بخوانید

اگر شما هم پاهای سردی دارید، این مطلب را بخوانید

سردی پاها برای بسیاری از افراد اتفاق رایجی است. این مسئله اگر مزمن و دائمی باشد، می‌تواند دلایل جدی پزشکی داشته باشد.

به گزارش خبرآنلاین، یخ کردن پاها اتفاقی عادی است و در بیشتر موارد جای نگرانی نیست. سرمای هوا عموما دلیل اصلی یخ کردن پاهاست که معمولا با پوشیدن یک جفت جوراب اضافه رفع می‌شود. اما اگر در بقیه فصل‌ها هم با سرد شدن پاهایتان مواجهید، این موضوع می‌تواند حاکی از مشکلی بدنی باشد.

تصلب شرایین

بیماری تصلب شرایین باعث رسوب چربی در رگ‌های شما می‌شود و از جریان خون کافی در پاها جلوگیری کرده و آن را ضعیف می‌کند؛ وقتی خون گرم کافی به پای شما نرسد، می‌تواند باعث سرد شدن پا شود.

متخصصان معتقد اند: شریان‌های پا از کوچکترین رگ‌ها هستند و به زودتر از بقیه رگ‌ها تحت تاثیر رسوب چربی قرار می‌گیرند و وقتی این شریان‌ها مسدود شوند، ممکن است دچار سرد شدن پا یا حتی پا درد شوید.

 آترواسکلروز یا تصلب شرایین با دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارت اند از: سیگار کشیدن، فشار خون بالا، کلسترول بالا، افزایش سن و دیابت.

اگرچه دیابت ممکن است به خودی خود باعث سرد شدن پا نشود اما برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 در پاهای خود آسیب عصبی یا نوروپاتی را تجربه می‌کنند. این بیماری بیشتر در افرادی که دیابت نوع 2 دارند شایع است، می‌تواند اعصاب تشخیص دهنده دما را در پا مختل کند.

گردش خون ضعیف در افرادی که مبتلا به دیابت نوع2 هستند دلیل دیگری برای سرد شدن پاها است. چرا که با گذشت زمان، سطح بالای گلوکز در خون می‌تواند باعث آسیب به مخاط رگ‌های خونی کوچک پا و باریک شدن و سخت شدن این عروق و کاهش جریان خون در پا شود.

 

بیشتربخوانید:

دلایل و درمان سردی پاها

 

بیماری رینود

بیماری رینود یک بیماری نادر است که باعث می‌شود رگ‌های خونی در دست و پاهای شما هر زمان که احساس سرما یا استرس می‌کنید، باریک شوند؛ در این حالت خون نمی‌تواند به دست و پایتان برسد و ممکن است پوست شما سفید یا آبی رنگ شود.

افرادی که در آب و هوای سردتر زندگی می‌کنند بیشتر به بیماری رینود مبتلا می‌شوند. همچنین این بیماری در زنان و افرادی که سابقه خانوادگی دارند، بیشتر دیده شده است؛ با این حال رینود بیماری خطرناکی نیست.

نوروپاتی محیطی

علاوه بر نوروپاتی دیابتی، نوروپاتی محیطی هم می‌تواند باعث سرد شدن پاهای شما شود. نوروپاتی محیطی به هر مشکلی که باعث آسیب عصبی در سیستم عصبی محیطی شما شود اشاره دارد؛ سیستم عصبی محیطی از کلیه اعصاب بدن شما به جز مغز و نخاع تشکیل شده است.

علائم این بیماری اغلب ابتدا در پا ظاهر می شود و بسیاری از افراد مبتلا به آن در پاهای خود احساس سرما یا سوزن سوزن شدن، سوزش یا خارش دارند.

یکی از مهمترین دلایل ابتلا به نوروپاتی محیطی دیابت است. با این حال بیماری کبد، بیماری‌های کلیوی، سابقه خانوادگی و کم خونی می‌توانند از عوامل دیگر ابتلا به این بیماری باشند.

زمانی که شما مبتلا به کم خونی هستید، بدنتان کمتر از حالت عادی گلبول قرمز تولید می‌کند که کمبود آهن علت اصلی این مسئله است. این موضوع ممکن است به مشکلاتی مانند سردی پاها منجر شود چرا که اگر بدن شما به اندازه کافی هموگلوبین تولید نکند، قادر به تولید گلبول‌های قرمز غنی از اکسیژن که وظیفه خون رسانی به بدن و پاها را برعهده دارند، نیست.

این‌ها تنها دلایل یخ کردن پاها نیستند. سرد شدن پاها می‌توانند دلایل دیگری هم داشته باشند. از جمله:

اضطراب: هنگامی که مضطرب هستید، بدن هورمون آدرنالین آزاد می‌کند و این هرمون علاوه بر اینکه بدن را برای حالات سخت آماده می‌کند، باعث می‌شود خون از قسمت‌های کم اهمیت بدن مانند دست و پا برای محافظت از اندام‌های اصلی شما دور شود و همین موضوع باعث سرد شدن دست‌ها و پاها می‌شود.

کم کاری تیروئید: متخصصان معتقد اند زمانی که تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نکند، می‌تواند منجر به کاهش گردش خون ، کاهش جریان خون در پا و سرد شدن این عضو شود.

 

بیشتربخوانید:

دلایل سردی پاها چیست؟

 

 

چطور پاهای سرد را گرم کنیم؟

اگر فکر می‌کنید دلیل سرد شدن پاهای شما یکی از مواردی است که در بالا به آن اشاره شد، بهتر است برای معاینات دقیق به پزشک مراجعه کنید. با این حال اگر سرد شدن پاهای شما به دلیل هیچ بیماری زمینه‌ای نیست، راهکارهایی برای گرم کردن آنها وجود دارد.

به طور مرتب ورزش کردن به بهبود گردش خون و گرم شدن پاها کمک می‌کند.

لباس‌ها و پوشیدن جوراب گرم.

ماساژ پا با تقویت گردش خون، می‌تواند به گرم شدن پاها کمک کند.

سیگار به دلیل داشتن نیکوتین باعث ضعیف شدن گردش خون می‌شود و طبیعتا ترک کردن آن وضعیت گردش خون را بهبود می‌بخشد.

برچسب ها: افسردگی، دیابت، کم خونی، اضطراب، سردی پاها تعداد بازديد: 259 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز