Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 18:55

24
شهریور
درمان مشکلات متداول ادراری ؛ دردهای مرتبط با دستگاه ادراری

درمان مشکلات متداول ادراری ؛ دردهای مرتبط با دستگاه ادراری

دردهای پهلو و کمر اغلب به اشتباه دردهای کلیوی نامیده می‌شوند در حالی که اغلب منشاء عضلانی عصبی و استخوانی دارند. معمولا درد‌هایی که با سرما آغاز می‌شوند و با تغییر وضعیت بدن کم و زیاد می‌شوند.

دکتر حمید رنجبری - جراح و ارولوژیست

 

تحریریه زندگی آنلاین : دردهای پهلو و کمر اغلب به اشتباه دردهای کلیوی نامیده می‌شوند در حالی که اغلب منشاء عضلانی عصبی و استخوانی دارند. معمولا درد‌هایی که با سرما آغاز می‌شوند و با تغییر وضعیت بدن کم و زیاد می‌شوند و با گرم کردن بهبود می‌یابند دردهای کلیه نیستند دردهای کلیوی اغلب یک طرفه بوده بسیار ناگهانی آغاز می‌شوند گاه هنگام خواب ناگهان فرد را از خواب بیدار می‌کنند کم و زیاد می‌شوند و با تهوع و استفراغ همراهی داشته و اغلب با خون در ادرار دیده می‌شوند. دردهای کلیوی در بسیاری از مواقع به کشاله ران یا ناحیه تناسلی کشیده می‌شوند و گاه نیز از آنجا به پهلو‌ها کشیده می‌شوند.

 تکرر ادرار در دردهای کلیوی به کرات رخ می‌دهد. با این همه افتراق دردهای عضلانی از کلیه‌ها توسط پزشکان گروه با استفاده از ابزارهای تشخیصی نظیر سی تی اسکن و سونوگرافی صورت می‌گیرد. دردهای کلیوی اغلب ناشی از سنگ‌های دستگاه ادراری و گاهی نیز ناشی از ضربات و خونریزی‌های کلیوی و ندرتا تومورهای دستگاه ادراری می‌باشند. دردهای کشاله ران و زیر شکم نیز با عفونت‌های ادراری و ندرتا تومورها همراهی دارند.

دردهای بیضه‌ها اغلب ناشی از ایستادن زیاد و پوشیدن لباس تنگ و نیز بی‌تحرکی بوده گاهی نیز نشانه بیماری‌های جدی‌تر نظیر پیچ‌خوردگی طناب بیضه‌ها می‌باشد. در کودکان و جوانان باید هر درد ناگهانی و شدید بیضه‌ها را به عنوان یک اورژانس پزشکی در نظر گرفت و سریعاً‌ به پزشک اورولوژیست مراجعه کرد زیرا در موارد پیچ‌خوردگی طناب بیضه احتمال از بین رفتن بیضه‌ها وجود دارد و ضرورت دارد حداکثر طی 6 ساعت تشخیص قطعی و در صورت لزوم جراحی اورژانسی صورت پذیرد و پس از این مدت خطر از بین رفتن بیضه جدی است.

بنابراین به تمام والدین توصیه می‌شود دردهای ناگهانی بیضه‌ها را جدی گرفته و هر چه سریع‌تر فرزند خود را برای بررسی به اورولوژیست معرفی کنند.

از دلایل دیگر داروهای بیضه خصوصا در جوانان بیماری واریکوسل و یا گشاد

شدن سیاه‌رگهای بیضه‌ها می‌باشد که به خصوص با ایستادن فراوان و پوشیدن لباس تنگ دردها شدت می‌یابد و در صورت تداوم مشکل احتمال ناباروری وجود دارد و لذا در این موارد نیز باید فرد ارزیابی جدی ولی غیر اورژانس شود.

 

 بیشتربخوانید:

درمان مشکلات متداول ادراری ؛ تورم عمومی بدن یا دفع پروتئین در ادرار

درمان مشکلات متداول ادراری ؛ وجود خون در ادرار

درمان مشکلات متداول ادراری ؛ سوزش و تکرر ادرار

درمان مشکلات متداول ادراری ؛ کاهش حجم و قطره ای شدن ادرار

برچسب ها: سونوگرافی، درد کلیه، تکرر ادرار، دکتر حمید رنجبری، خونریزی کلیه تعداد بازديد: 306 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز