Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 16:01

24
اسفند
غذا، تغذیه و کرونا ویروس

غذا، تغذیه و کرونا ویروس

در هفته‌های اخیر خبر ابتلا و مرگ عده‌ای از انسان‌ها در چین و دیگر نقاط جهان، موجب تأسف همگان گردید و از سویی دیگر، نگرانی شدیدی را در مورد ابتلای افراد بیشتری به این بیماری ایجاد نمود.

دکتر احمدرضا درستی - متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

تحریریه زندگی آنلاین : در هفته‌های اخیر خبر ابتلا و مرگ عده‌ای از انسان‌ها در چین و دیگر نقاط جهان، موجب تأسف همگان گردید و از سویی دیگر، نگرانی شدیدی را در مورد ابتلای افراد بیشتری به این بیماری ایجاد نمود. ویروس کرونا می‌تواند از طریق ترشحات افراد بیمار به‌طور مستقیم و غیر مستقیم به دیگران سرایت کند و بیماری را منتقل سازد، لذا «تماس» با خود بیماران و یا وسایل شخصی آنها و همچنين وسایلی که اخیراً در تماس و ارتباط با بیماران بوده، و «تنفس» در محيط آلوده شده با عطسه و سرفه بیماران، می‌تواند خطرآفرین باشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود از حضور در جمع افراد مبتلا به عطسه و سرفه و همچنین دست دادن با افراد مختلف و تماس غیرضروری با وسایلی که احتمال آلودگی آنها می‌رود، خودداری شود.

 

ایمنی غذایی:

غذای سالم و به‌خوبی طبخ شده، بیماری را منتقل نمی‌کند؛ با این حال، اگر از ظروف یکسانی برای حمل و نگهداری غذای خام و پخته استفاده شود و یا از کارد و تخته خردکنی یکسانی برای آماده‌سازی غذای خام و پخته استفاده شود، خطر آلودگی غذای پخته شده مطرح می‌شود. کارکنان بخش‌های مختلف درگیر در پخت و ارائه غذا شامل مسئولین خرید و نگهداری، آشپزها و خدمه آشپزخانه و توزیع‌کنندگان غذا لازم است همواره نظافت را به‌طور جدی رعایت کنند و در فرصت‌های مختلف دست‌ها را با آب گرم و صابون بشویند و لباس و روپوش خود را کاملاً نظیف نگهداری کنند.

 بیشتر بخوانید:

نکات مهم کرونایی هنگام پخت و پز مواد غذایی

توصیه‌های غذایی دکتر درستی در مورد بیماری کرونا

توصیه شده این گروه از افراد هنگام شروع به کار، هنگام جابجایی غذاها، قبل و بعد از خوردن و نوشیدن، هنگام جابجا نمودن زباله، در زمان نظافت محل کار، پس از سرفه و عطسه کردن خودشان و همکاران‌شان، پس از شمردن پول و ارائه فاکتور و در تمام احوالات مشابه، دست‌ها را با آب و صابون به‌خوبی بشویند. بدیهی است غذایی که به‌خوبی پخته و توزیع شود، حتی در مناطقی که ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده نیز خطری برای سلامت مصرف‌کنندگان نخواهد داشت.

 

تغذیه مناسب برای پیشگیری از کرونا :

ایمنی بالای افراد نیز عامل مهمی در حفظ و تداوم سلامتی آنها است. کسانی که غذای ناکافی و یا نامناسب دریافت می‌کنند، بدن خود را ضعیف کرده و آمادگی خود را برای بیمار شدن افزایش می‌دهند. برخی افراد به‌ظاهر سالم و دارای اضافه وزن، ممکن است مصرف نان و برنج و دیگر غلات را بسیار کاهش دهند و مقدار فراوانی مواد غذایی پر پروتئین مصرف کنند تا بتوانند مقداری از وزن خود را کم کنند؛ در حالی که مقدار کافی از مواد کربوئيدراتی برای سلامت و تولید انرژی در تمام سلول‌های بدن ضروری است. همچنین مصرف بیش از حد مواد کربوئیدراتی نیز به سلامت سلول‌ها لطمه می‌زند و این‌گونه کاهش و افزایش مصرف بعضی از مواد غذایی، قابل توجیه نیست. از طرف دیگر، عده‌ای از افراد با مصرف غذاهای پرچرب، سرخ‌کرده و فست‌فودهایی از قبیل پیراشکی و فلافل و همبرگر و مرغ سوخاری و امثال آن، سلول‌های مختلف بدن و از جمله سلول‌های سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند. مصرف مقدار کافی سبزیجات به‌صورت تازه و مقداری هم به‌صورت آب‌پز يا بخارپز شده، با رساندن ویتامین C و فولات و مواد آنتی‌اکسیدان و ایمنی‌زا ضمن پیشگیری از لطمات سلولی، به سلامتی فرد کمک شایانی می‌نماید.

بیشتر بخوانید:

با ویتامین D به جنگ ویروس کرونا بروید

کارمندان برای پیشگیری از ابتلا به کرونا چه کنند؟

مصرف میوه‌های زمستانی به اندازه کافی نیز بسیار توصیه می‌شود. نقش لبنیات در حفظ و ارتقای سلامتی برای همگان روشن است. در کل، مصرف تمام گروه‌های 5 گانه مواد غذایی شامل نان و غلات و مواد نشاسته‌ای؛ میوه‌ها؛ سبزیجات؛ گوشت و حبوبات و مغز دانه‌ها و تخم‌مرغ؛ و لبنیات در حد مناسب و مورد تأیید علم تغذیه، برای حفظ و سلامت بدن بسیار ضروری است. علاوه بر رعایت «تعادل» در مصرف غذاها (یعنی خودداری از کم یا زیاد مصرف کردن برخی مواد غذایی)، توجه به «تنوع غذایی» نیز بسیار ضروری است. مصرف یک غذای خاص به‌طور پیوسته، خطر تضعیف بدن را در پی خواهد داشت و مثلاً حتی از گروه گوشت‌ها، نباید صرفاً به مصرف ماهی و غذاهای دریایی بسنده کرد و یا از گروه میوه‌ها، تنها مصرف سیب کافی نخواهد بود.

امید که با رعایت توصیه‌های مربوط به ایمنی محل زندگی و کار (یعنی دوری از افراد بیمار و وسایل آلوده احتمالی)، ایمنی غذا (حفظ سلامت غذای مصرفی) و بالا نگهداشتن ایمنی بدن، بزودی بیماری ناشی از کرونا ویروس از جامعه انسانی محو شود.

برچسب ها: رژیم غذایی، دکتر احمدرضا درستی، زندگی آنلاین، افزایش ایمنی بدن، کرونا ویروس، راه های پیشگیری از کرونا تعداد بازديد: 525 تعداد نظرات: 1

نظرات

  • تشکر ازمطلب خوبتون . در هند همانطور ک گفته شده تعداد فوتی ها دو نفر اعلام کردند .آیا دلیلش را می تونان مصرف زیادفلفل تند در غذا هاشون دانست ؟؟ از قرار فلفل تند همانطور ک outward ضد آفت است در inward هم لابد خاصیت ضد ویروسی دارد . مقداری امروز خریدم و در سینی پهن کرده در آشپزخونه گذاشتم که خشک شوند ... امان از دستشون ک عطسه هم ایجاد می کنند .

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز