Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:52

24
بهمن
آیا قلیان کشیدن می‌تواند عامل انتقال کرونا باشد؟

آیا قلیان کشیدن می‌تواند عامل انتقال کرونا باشد؟

ظاهرا در حالی که مسئولان، همچنین رسانه‌ها در تلاش برای اطلاع‌رسانی درباره کروناویروس و کاهش عوارض بروز احتمالی آن هستند، یک نکته مغفول مانده؛ آن هم استفاده از وسایل مشترک مانند قلیان است .

ظاهرا در حالی که مسئولان، همچنین رسانه‌ها در تلاش برای اطلاع‌رسانی درباره کروناویروس و کاهش عوارض بروز احتمالی آن هستند، یک نکته مغفول مانده؛ آن هم استفاده از وسایل مشترک مانند قلیان است که سهم بالایی در انتقال انواع ویروس‌ها دارند.

قلیان می‌تواند عامل انتقال کروناویروس باشد؟

در همین راستا دکتر محمدرضا مسجدی_دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کرونا ویروس بیش از آنکه فضای واقعی داشته باشد، فضای مجازی در حال پرداخت گسترده‌تر به این موضوع است، گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی ازبیماری در کشور گزارش نشده است.

بیشتر بخوانید:

کروناویروس به کدام کشورها راه یافته است؟

ویروس کرونا، رکورد جدیدی برجای گذاشت

آیا ویروس مرگبار «کرونا» ریشه کن می‌شود؟

شمار مبتلایان به "کرونا" همچنان رو به افزایش است

ماجرای برخی ادعاهای درمانی "کرونا" چیست؟

کرونا؛ شبیه سرماخوردگی است و کودکان نمی‌گیرند!

مسجدی با تاکید بر اینکه قلیان می‌تواند عوارض به مراتب بدتری برای ریه‌ها داشته باشد، افزود: درحالی که رسانه‌ها، وزارت بهداشت و... تمام تلاش خود را برای اطلاع رسانی در زمینه رعایت آداب تنفسی، شستن دست‌ها، خودداری از روبوسی، دست دادن و... می‌کنند؛ استفاده از وسایل مشترک مانند قلیان سهم بالایی در انتقال انواع ویروس‌ها خواهد داشت.

قلیان می‌تواند عامل انتقال کروناویروس باشد؟

وی با اشاره به اینکه معمولا در این فصل مصرف کنندگان قلیان به اماکن سربسته مانند قهوه خانه‌ها و کافی‌شاپ‌ها می‌روند، تصریح کرد: در چنین فضا‌هایی که نظارت جدی هم بر آن‌ها وجود ندارد، ویروس‌ها به راحتی از طریق وسایل مشترک و هوای آلوده فضا به راحتی منتقل می‌شوند و اثرات زیانباری برای دستگاه تنفسی به دنبال خواهند داشت.

همچنین دکتر مسعود مردانی_عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا در گفتگو با ایسنا، در خصوص نقش قلیان در انتشار کروناویروس، گفت: قلیان توان انتقال تمام عفونت‌های دستگاه تنفسی از جمله کرونا ویروس را دارد.

وی در تشریح علت این موضوع، اظهار کرد: هنگام کشیدن قلیان ویروس از طریق نفس فرد آلوده به مخزن آب قلیان منتقل می‌شود و از آنجایی که ویروس‌ها در سرما حفظ می‌شوند، محفظه آب تعبیه شده در قلیان به حفظ ویروس کمک کرده و امکان انتقال ویروس را از فردی به فرد دیگر فراهم می‌کند. از این رو به مردم توصیه می‌کنیم برای حفظ سلامت خود از استعمال قلیان خودداری کنند.

 

منبع : وب سایت فرارو

برچسب ها: مضرات قلیان، قلیان کشیدن، قلیان، کرونا، ویروس کرونا، علائم کرونا، راه های انتقال کرونا تعداد بازديد: 798 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز