Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 01:28

9
آبان
گوهر «جوان» در دل لیزر جهان

گوهر «جوان» در دل لیزر جهان

تاریخ علوم در ایران شاهد شکوفایی انسان‌‌های فرهیخته و دانشمندان بنامی بوده که متاسفانه در بعضی موارد آنگونه که شایسته است اقدامی برای شناخت و ارج نهادن به آنها صورت نگرفته است.

دکتر رضا فکرآزاد؛ مسئول انجمن پزشکی لیزری ایران، دبیر انجمن جهانی لیزر تراپی (WALT)

 

نظری و گذری بر جایگاه ایران در جامعه جهانی لیزر

تاریخ علوم در ایران شاهد شکوفایی انسان‌‌های فرهیخته و دانشمندان بنامی بوده که متاسفانه در بعضی موارد آنگونه که شایسته است اقدامی برای شناخت و ارج نهادن به آنها صورت نگرفته است.

حرکت‌‌های گرامیداشت بزرگان شاید فرصتی باشد برای نشان دادن خصلت ایرانی قدرشناسی و پاسداشت حرمت تلاش‌‌های انسانی برای اعتلای دانش بشری و همچنین ایجاد انگیزه در میان جوانان امروزی که سختکوشی‌‌های آنان برای علم و انسانیت در آینده دیده شده و نکو داشته خواهد شد.

جایگاه استاد پروفسور «علی جوان» در تاریخ علم لیزر، بسیار با ارزش بوده و از این‌رو انجمن پزشکی لیزری ایران از دو سال پیش تصمیم گرفت جشنواره‌ای بین‌المللی را تحت عنوان جایزه «علی جوان» در پزشکی لیزری ثبت جهانی کند و به محققین دنیا اعطا نماید. 

متاسفانه مردم فقط گروه‌ها و افرادی که رسانه‌ای شده‌اند را می‌‌شناسند و این در حالی است که بسیاری حتی نام مفاخری چون پروفسور «علی جوان» را نیز نشنیده‌اند.

انجمن‌ها و ارگان‌‌های مردم نهاد وظیفه دارند در این میان نقش بسزایی ایفا کنند.

لذا این تدبیر برای اولین بار در انجمن اندیشیده شد که بعد از جایزه انجمن جهانی لیزر در پزشکی و جراحی آمریکا, این جایزه دومین جایزه در این عرصه در سطح جهان می‌‌باشد.

به این بهانه این دانشمند پرآوازه نه تنها در کشور عزیزمان ایران بیشتر شناخته خواهد شد بلکه به دانشمندان جهان نیز ایشان را معرفی افزون کرده و رسم نکوداشت انسان‌‌های تلاش‌گر توسط ایرانیان نیز به رخ آنان کشیده خواهد شد.

پروفسور «علی جوان» در خانواده‌ای آذری زبان متولد و دوران تحصیل خود را در دبیرستان البزر تهران سپری کرده و سپس در دانشکده علوم دانشگاه تهران در رشته فیزیک تحصیل می‌‌کند و در سال 1948 برای ادامه فعالیت‌‌های تحقیقاتی خود به آمریکا سفر کرده و تحقیقات پیشرفته خود را در این کشور ادامه داده و نهایتاً در سال 2016 نیز در همین کشور دار فانی را وداع گفت.

این استاد گرانقدر اولین فردی است که در آزمایشگاه‌‌های بل در ماساچوست آمریکا نخستین لیزر گازی هلیوم - نئون پیوسته را در دنیا کشف کرده و از برندگان جایزه انیشتین در آمریکا نیز به شمار می‌‌رود.

در آمریکا سالنی به نام سالن مشاهیر وجود دارد که در آن مجسمه 300 مخترع برتر دنیا از جمله تواس آلوا ادیسون نصب شده و در کنار این مجسمه‌ها سردیس پروفسور «علی جوان» (تنها ایرانی) نیز به چشم می‌‌خورد که به حتم این یک افتخار برای همه ایرانیان است.

انجمن پزشکی لیزری ایران سال‌ها است که در عرصه بین‌المللی فعالیت‌‌های زیادی را هم در عرصه علمی و هم فرهنگی پیگیری می‌‌کند و خوشبختانه علیرغم فشارهای مالی و بحث مشکلات اخذ ویزا تیم ایرانی با حضور پر رنگ خود جایگاه ویژه‌ای را در میان انجمن‌های بین‌المللی لیزر در علوم پزشکی به خود اختصاص داده است و به عنوان یکی از کشورهای پیشرو از ایران همیشه یاد می‌‌گردد. 

انجمن پزشکی لیزری ایران که از سال 2006 در کنگره‌‌های انجمن جهانی لیزرتراپی (WALT) که در عرصه علوم پزشکی فعالیت می‌‌کند حضور بسیار فعالی هر دو سال یکبار داشته و در سال 2012 در استرالیا، در راستای اعتلای فرهنگ ایرانی، حرکت فرهنگی ارزشمندی را انجام داد.

در آن سال به تدبیر و طراحی هیئت مدیره انجمن یک فرش که منقش به لوگوهای انجمن جهانی والت؛ انجمن ایران و یک شعر نغز پارسی که به زبان انگلیسی ترجمه شده بود در مراسم اختتامیه به انجمن فوق از طرف انجمن پزشکی لیزری ایران اهدا گردید.

با این کار به 50 نماینده از سراسر دنیا نشان داد که ما از کشوری با هفت هزار سال تاریخ، هنر، ادبیات و فرهنگ آمده‌ایم و همواره به دنبال صلح و دوستی برای همه ملل در جهان هستیم.

خوشبختانه این فرش هم اکنون به مدت 6 سال هست که به عنوان پرچم انجمن جهانی لیزرتراپی و نماد صلح و دوستی تثبیت شده و در بین روسای انجمن دست به دست می‌‌شود و بعد از کنگره اخیر که در شهر نیس فرانسه برگزار شد اکنون در بوفالو آمریکا است. 

2018- فرانسه استرالیا -2012

بعد از یک سال مکاتبات با هیئت بورد انجمن جهانی لیزرتراپی خوشبختانه به جهت جایگاه ویژه‌ای که انجمن پزشکی لیزری ایران در طی این چند سال گذشته کسب کرده آنها موافقت کردند این جشنواره در دوازدهمین کنگره دوسالانه که در نیس فرانسه برگزار می‌‌گردد با داوری تیم‌‌های بین‌المللی به منتخبین عرصه لیزر در پزشکی اعطا گردد و از این پس هر دو سال یکبار در کنگره‌‌های آتی آن نیز تکرار شود. در راستای برگزاری این جشنواره فیلمی کوتاه از زندگی علی جوان در مدت شش ماه تهیه شد و در مراسم پحش گردید.

همچنین پلاکی مخصوص و گواهی سپاس نامه به یاد و نام پروفسور جوان و با موافقت انجمن جهانی در ایران طراحی و ساخته شد و به منتخبین اعطا گردید.

خوشبختانه این جایزه که بیشتر ارزش معنوی دارد برای اولین بار در دنیا به عنوان جایزه جهانی پزشکی لیزری جوان ثبت گردید.

این تندیس به همراه certificate به پنج برگزیده کمیته ویژه داوران جشنواره علی جوان به دو برگزیده پیشرو در علوم پایه و بالینی پزشکی لیزری و دو برگزیده فعال در ده سال اخیر در فیلد علوم پایه و بالینی پزشکی لیزری و یک محقق جوان زیر چهل سال در سطح جهانی اعطا خواهد شد.

در سال 2018 در دوازدهمین کنگره سالانه انجمن جهانی لیزر که در شهر نیس فرانسه برگزار گردید به چهار محقق طراز اول جهانی از کشورهای: آمریکا؛ روسیه؛ ژاپن و نروژ این جایزه اعطا گردید.

برندگان سال جاری به قرا زیر بودند

1- محقق برتر در حیطه پیشرو در علوم پایه: پروفسور تینا کارو از روسیه

2- محقق برتر در حیطه بالینی: پروفسور توشیو اوهشیرو جراح پلاستیک از کشور ژاپن

3- محقق برتر ده سال اخیر با استناد به مقالات و کتابهای چاپ شده در عرصه علوم پایه: پروفسور مایکل همبلین از دانشگاه هاروارد آمریکا

4- محقق برتر در فیلد علوم بالینی: پروفسور جان بیجوردال از دانشگاه برگن در کشور نروژ.

در حیطه محقق جوان فردی حائز شرایط نبود.

 

دوره بعدی جشنواره جوان در سیزدهمین کنگره دو سالانه انجمن فوق که در تورنتو کانادا در سال 2020 برگزار می‌‌گردد؛ خواهد بود.

رجا واثق دارم با همت هیئت مدیره محترم و حمایت اعضا همیشه پشتیبان انجمن در آینده بتوانیم بیش از این برای کشور عزیزمان ایران در عرصه‌‌های جهانی به عنوان یک مرجع معتبر علمی اعتبار و عزت کسب نمائیم.

این فرصت را نیز مغتنم می‌‌شمارم به دو خبر که سبب افتخار تیم‌‌های ایرانی است نیز اشاره کنم.

خوشبختانه در پی فعالیت‌‌های علمی اعضای انجمن و چاپ مقالات ارزشمند در ژورنال‌‌های مرجع و اعتبار کسب شده تیم ایرانی، امروز شاهد آن هستیم که انجمن جهانی لیزر؛ ایران را به عنوان سرگروه و مرجع پژوهشی در زمینه‌ مطالعه بر روی معرفی پروتکل‌‌های کاربردی لیزر در دندانپزشکی دنیا انتخاب کرده است و قرار است این تیم با همکاری 20 دانشمند برتر دنیا از 12 کشور کانسنسوس یا همان اجماع جهانی اندیشمندان دانش فتوبیومدلیشن در دندانپرشکی انجمن جهانی لیزر را تهیه کرده و در شش ماه آینده در معتبرترین مجله در فیلد فوق به عنوان یک ویژه‌نامه به چاپ برساند.

لازم به ذکر است در مراسم اختتامیه کنگره فوق، انجمن پزشکی لیزری استرالیا به پاس قدردانی از زحمات و تلاش‌‌های علمی انجمن پزشکی لیزری ایران در عرصه بین‌المللی و همچنین ایجاد دوستی و مودت بین انجمن‌‌های دیگر فعال در انجمن جهانی والت یک لوح تقدیر را به مسئول انجمن پزشکی لیزری ایران حاضر در کنگره اعطا کردند.

این لوح نشان از آن دارد پیامی را که ما در استرالیا به این عزیزان ارسال کردیم و آنها نیز به خوبی دریافت کرده‌اند که دنیای علم و هنر هیچ حد و مرز جغرافیایی، سیاسی، رنگ و دین نمی‌شناسد.

بیشتر بخوانید:

لیزر چاقوی دو لبه

معجزه لیزر در درمان بیماری ها

لیزر موی زاید چه وقت و چگونه انجام شود؟

 

برچسب ها: لیزر، لیزرتراپی، لیزر درمانی، پروفسور علی جوان، WALT، پروفسور تینا کارو، پروفسور توشیو اوهشیرو، پروفسور مایکل همبلین، پروفسور جان بیجوردال، انجمن پزشکی لیزری ایران تعداد بازديد: 354 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز