Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 07:15

13
فروردین
چگونه سمعک مناسب انتخاب کنیم

چگونه سمعک مناسب انتخاب کنیم

امروزه تعداد مدل‌های سمعک موجود در بازار بسیار زیاد است. حال سوال اینجاست که کدامیک از این مدل‌ها برای شما بهترین گزینه به حساب می‌آید؟

در ادامه با نکاتی آشنا می‌شوید که در انتخاب هر چه بهتر سمعک به شما کمک می‌کند.امروزه تعداد مدل‌های سمعک موجود در بازار بسیار زیاد است. حال سوال اینجاست که کدامیک از این مدل‌ها برای شما بهترین گزینه به حساب می‌آید؟ در ادامه با نکاتی آشنا می‌شوید که در انتخاب هر چه بهتر سمعک به شما کمک می‌کند.

شاید شما نیز بنابر توصیه شنوایی‌سنج نیاز به استفاده از سمعک داشته باشید اما نگرانی‌هایی دارید، که از آن جمله شاید این باشد که  ظاهرتان چه شکلی خواهد شد و یا اینکه آیا واقعا استفاده از این وسیله مثمر ثمر خواهد بود یا خیر. شاید دانستن این نکات خیال شما را راحت کند:

  • گزینه‌های متعدد برای شما (اعم از سمعک هوشمند، دیجیتال و غیره)
  • در هنگام خرید سمعک به چه چیزهایی توجه کنم
  • چگونگی عادت کردن به سمعک

البته پیش از هر چیز باید بدانید که سمعک‌ها شنوایی نرمال را کاملا بازنمی‌گردانند بلکه با تقویت صداهای نرم، باعث ارتقا و بهبود سطح شنوایی شده و به شما کمک می‌کنند تا صداهایی را که در شنیدن آن‌ها مشکل دارید، بشنوید.

 چگونگی عملکرد سمعک

سمعک‌ها برای انتقال صدا و امواج صوتی از محیط پیرامون به گوش انسان و بلندتر کردن صداها، دارای قطعات و اجزای اساسی هستند. بسیاری از سمعک‌ها در زمره سمعک دیجیتال قرار دارند و منبع تغذیه آن‌ها یک باتری مخصوص است. در این میان سمعک انواع سمعک هوشمند هم وجود دارد که برای برخی بیماران مناسب می‌باشد.

نحوه عملکرد سمعک دیجیتال به این صورت است:

میکروفن‌های کوچک صدا را از محیط اطراف جذب می‌کنند. یک چیپ کامپیوتری همراه با آپلی‌فایر (تقویت کننده) صداهای دریافتی را به کدهای دیجیتالی تبدیل می‌کنند. و در نتیجه صدا بر اساس میزان کم‌شنوایی شما، نیازهای شنیداری و میزان سر و صدای موجود در محیط پیرامونتان، آنالیز و تنظیم می‌شود. سپس سیگنال‌های تقویت شده دوباره تبدیل به امواج صوتی شده و ا طریق اسپیکرهای موجود در سمعک دیجیتال به گوش شما منتقل می‌شود.

 مدل‌ها و سبک‌های مختلف سمعک

سمعک‌های موجود در بازار از نظر قیمت، اندازه و ویژگی‌های منحصر به فرد و نیز شیوه قرار گرفتن درون گوش، انواع بسیار زیادی دارند.

در ادامه با انواع مدل‌های سمعک آشنا می‌شوید. شاید بهتر باشد ابتدا از کوچک‌ترین و نامرئی‌ترین نوع این وسیله صحبت کنیم. طراحان این وسیله همواره تمام سعی خود را می‌کنند تا سمعک‌های کوچک‌تر و پیشرفته‌تری را طراحی و روانه بازار کنند که در این میان می‌توان به انواع سمعک هوشمند اشاره کرد و بدین وسیله بتوانند نیازهای شنوایی این جمعیت را برآورده کنند. اما گاهی ممکن است سمعک‌های خیلی کوچک قدرت کافی برای بهبود شنوایی شما به شکلی که انتظار دارید را نداشته باشند و این نکته‌ای است که شنوایی‌سنج می‌تواند در درک آن به شما کمک کند.

 سمعک‌های درون مجاری گوش (CIC) یا مینی CIC

این کمد کاملا درون حفره گوش قرار گرفته و به همین جهت دقیقا به اندازه کانال و حفره گوش ساخته می‌شوند. معمولا شنوایی سنج برای درمان کم‌شنوایی خفیف تا متوسط در بزرگسالان این نوع سمعک را توصیه می‌کند.

سمعک‌های CIC چندین ویژگی دارند:

  • کوچک‌ترین نوع سمعک هستند و به سختی دیده می‌شوند.
  • احتمال گرفتن صدای خش در آن‌ها بسیار اندک است.
  • از باتری‌های خیلی کوچکی در آن‌ها استفاده می‌شود که دارای طول عمر کوتاه‌تری هستند و در دست گرفتن آن‌ها بسیار دشوار است.
  • فاقد ویژگی‌ها و خصوصیات اضافی از قبیل کنترل صدا یا میکروفون جهت‌دار هستند.
  • احتمال اینکه جرم گوش در این نوع از سمعک دیجیتال نفوذ کند بسیار زیاد است.

سمعک‌های ITC

این مدل جزو مدل‌های سفارشی است و به صورت کامل درون کانال گوش جای نمی‌گیرد بلکه بخشی از آن درون گوش قرار می‌گیرد. شنوایی‌سنج برای کم‌شنوایی خفیف تا متوسط از این مدل استفاده می‌کند.

ویژگی‌های این مدل عبارتند از:

  • نسبت به مدل‌های بزرگ‌تر خیلی کمتر دیده می‌شوند.
  • نسبت به سمعک‌های دیجیتالی مدل CIC دارای این ویژگی‌ها و خصوصیات بیشتری هستند اما از طرفی ممکن است به علت اندازه بسیار کوچک آن‌ها، تنظیم کردن آن‌ها روی گوش کمی مشکل باشد.
  • این مدل نیز در معرض جرم گوش قرار می‌گیرد و ممکن است روی عملکرد آن تاثیر بگذارد.

مدل‌های درون گوشی In the Ear (ITE)

این مدل سمعک دیجیتال در دو نوع و مدل مختلف موجود است: یکی مدلی که بیشتر درون قسمت کاسه مانند گوش خارجی قرار می‌گیرد و مدل دیگری که روی قسمت پایینی گوش خارجی سوار می‌شود. شنوایی‌سنج از این دو مدل برای افرادی استفاده می‌کند که دارای کم‌شنوایی خفیف تا بسیار شدید هستند.

ویژگی‌های این نوع سمعک دیجیتالی عبارتند از :

  • دارای ویژگی‌های و خصوصیات اضافی است که روی سایر سمعک‌های کوچک وجود ندارد، برای مثال کنترل صدا
  • در دست گرفتن آن ساده‌تر است
  • دارای باتری بزرگی است و به تبع باتری طول عمر بیشتری دارد.
  • معمولا اسپیکر در معرض جرم گوش قرار می‌گیرد.
  • ممکن است بعد از مدتی دچار صدای خش و وز وز شود، حال اینکه این مورد در سایر دستگاه‌های کوچک‌تر کمتر اتفاق می‌افتد
  • نسبت به مدل‌های کوچک، بیشتر به چشم می‌آید و روی گوش مشخص است

 این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

 

برچسب ها: مشکلات شنوایی، سمعک، چگونه سمعک مناسب انتخاب کنیم؟، سمعک دیجیتال، جدیدترین مدل های سمعک، سمعک مدل درون گوشی، سمعک نامرئی تعداد بازديد: 526 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز