Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 13:14

12
تیر
شیوه مناسب تغذیه در دوران روزه‌داری (3)

شیوه مناسب تغذیه در دوران روزه‌داری (3)

افرادى كه به جهت كاهش یا افزایش وزن از رژیم‌هاى غذایى استفاده مى‌كنند باید ناهار رژیم را در سحرى میل كنند و وعده غذایى مربوط به صبحانه رژیم را براى افطار در نظر گرفته و شام رژیم را هم در جاى خود و به جاى شام ماه مبارك رمضان استفاده كنند.

 

در افرادى كه از رژیم‌هاى غذایى استفاده مى‌كنند، باید به چه صورت در مدت این ماه عمل كنند؟

افرادى كه به جهت كاهش یا افزایش وزن از رژیم‌هاى غذایى استفاده مى‌كنند باید ناهار رژیم را در سحرى میل كنند و وعده غذایى مربوط به صبحانه رژیم را براى افطار در نظر گرفته و شام رژیم را هم در جاى خود و به جاى شام ماه مبارك رمضان استفاده كنند.

  زولبیا و بامیه به صورت سنتى از قدیم سر سفره‌هاى افطار است، آیا ضرورتى در مصرف آن وجود دارد؟

همانگونه كه قبلاً نیز عرض كردم هنگام افطار ذخیره قندى بدن بسیار كم است و به همین دلیل بهتر است در زمان افطار با خوردن مواد قندى این كمبود جبران شود. هنگام افطار توصیه مى‌شود زولبیا یا بامیه البته به مقدار كم مصرف شود چرا كه مصرف بیش از حد آن به خاطر استفاده از روغن، كره، ماست و ادویه‌جات مختلف در تركیبات این نوع شیرینى‌جات و عدم اطمینان كافى به منابع مذكور ممكن است سبب مسمومیت‌هاى غذایى شود.

علاوه بر آن مصرف بیش از حد زولبیا و بامیه با توجه به اینكه اشتها را كاهش مى‌دهد باعث عدم مصرف مواد مورد نیاز دیگر مى‌شود.

 احتیاجات كالرى در زنان و مردان به چه میزانى است؟

لازم به توضیح است كه در ماه مبارك رمضان میزان نیاز به كالرى تفاوت چندانى با حالات غیر روزه نداشته و فقط نحوه زمان بندى مصرف مواد غذایى در جهت آزاد شدن ذخایر چربى فشرده و قدیمى و جایگزین شدن آنها با بافت جدید و قابل دسترسى متفاوت است.

  چه مواد غذایى را در این ماه بهتر است در رژیم غذایى و تغذیه خانواده قرار دهیم؟

به‌طور خلاصه توصیه مى‌شود از مواد غذایى زیر در ماه مبارك رمضان بیشتر استفاده شود:

در وعده سحرى: از غذاهایى كه داراى قندهاى مركب هستند مثل میوه‌جات بیشتر استفاده شود.

از غذاهاى حاوى فیبر مثل سبزیجات و میوه‌جات باید بیشتر استفاده شود.

از مواد غذایی سرخ كرده، پرچرب و شیرینى پرهیز گردد.

از غلات و حبوبات به میزان دلخواه در تركیبات غذاى سحرى لحاظ گردد.

مصرف بیش از حد گوشت در سحرى توصیه نمى‌گردد.

مصرف آب قبل از شروع سحرى توصیه نمى‌شود. مصرف ادویه‌جات و غذاهایى مثل كله پاچه، سیرابى و. . . در سحرى توصیه نمى‌شود.

در وعده افطارى و شام:  شروع افطارى باید با چند عدد خرما همراه كمى آب ولرم یا شیر ولرم باشد. سعى شود بین افطارى و شام فاصله وجود داشته باشد. شروع افطارى با نوشیدنى‌هاى خنك نباشد بلكه حتماً باید از نوشیدنی‌های ولرم یا سوپ استفاده شود. مصرف بیش از حد مواد غذایى پرچرب و شیرین در افطار سبب تشنگى شده و به دنبال آن آب زیادی مصرف مى‌شود و در نتیجه با كاهش غلظت اسید و آنزیم‌هاى گوارشى موجب اختلال در هضم و جذب مواد غذایى مى‌شود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- شیوه مناسب تغذیه در دوران روزه‌داری- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- شیوه مناسب تغذیه در دوران روزه‌داری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زولبیا و بامیه، خواص زولبیا، رژیم‌هاى غذایى، مزایای بامیه، معایب زولبیا و بامیه، قند بدن، کالری در رمضان تعداد بازديد: 750 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز