Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 04:52

1
اسفند
آلاینده‌ها؛ هیولایی كه دیده نمی‌شود (2)

آلاینده‌ها؛ هیولایی كه دیده نمی‌شود (2)

عوارض آلودگی صوتی شامل اضطراب، اختلال در خواب، سوء هاضمه، عصبانیت و افزایش فشارخون به ویژه فشارخون داخل جمجمه است همچنین باعث اضطراب و فراموشی موقت شده و در صورت تكرار و تشدید به مرور زمان می‌تواند در بروز بیماری آلزایمر هم نقش داشته باشد.

 

سروكار داشتن با موادی مثل چسب، بنزین، استون، تینر، سموم گیاهی، كودهای شیمیایی و حشره‌كش‌ها می‌تواند باعث تخریب و آسیب مغز شود. بنابراین افرادی كه به دلیل شغل خود دائماً در معرض این مواد هستند، بیشتر با خطر زوال عقل مواجه‌اند.

آلودگی صوتی

صدا یكی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی انسان با دنیای اطراف است؛ ‌اما متاسفانه به یكی از مشكلات سلامت امروزی تبدیل شده و بسیاری از افراد در محیط كار یا زندگی از آزار ناشی از آن در خطرند. آلودگی صوتی حاصل تركیب نامعین و نامنظم اصوات و به عبارتی سروصدای نامطلوب و ناخواسته‌ای ا‌ست كه مانند سایر آلودگی‌ها بر روی انسان‌ها، گیاهان، حیوانات و حتی اجسام اثرات منفی متعددی دارد.

به همین علت آلودگی صوتی هم یكی از مهم‌ترین معضلات زیست محیطی در نواحی شهری‌ است كه محصول توسعه و پیشرفت تكنولوژی می‌باشد. عوارض آلودگی صوتی شامل اضطراب، اختلال در خواب، سوء هاضمه، عصبانیت و افزایش فشارخون به ویژه فشارخون داخل جمجمه است همچنین باعث اضطراب و فراموشی موقت شده و در صورت تكرار و تشدید به مرور زمان می‌تواند در بروز بیماری آلزایمر هم نقش داشته باشد.

افراد به دلیل شاغل بودن در محیط‌های پرسروصدا، سكونت در اماكن صنعتی، حوالی بزرگراه و یا فرودگاه در معرض آسیب قرار دارند. تأثیرات منفی امواج بر مغز نیز مورد بحث است. استفاده زیاد از تلفن همراه و نزدیك بودن آن به سر در هنگام خواب برای سلامت مضر شناخته شده است.

 كنترل آلاینده‌ها

از آنجائی‌كه تغییرات بیوشیمیایی مربوط به بیماری‌ها از جمله «بیماری آلزایمر» سال‌ها قبل از ظهور آن روی می‌دهد، هرگونه اقدام پیشگیرانه جهت رفع یا كنترل عوامل خطر در طول زندگی الزامی‌ست.

برای كنترل آلاینده‌ها، به عنوان یكی از عوامل خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها باید سعی شود در وهله اول آلاینده‌ای تشكیل نشود یا در حداقل باشد؛ دوم اینكه با روش‌های علمی و تكنیكی آلاینده‌ها به استفاده مجدد برسند و نهایتاً راهی برای دفع یا دور نمودن آنها در پیش گرفته شود. در این خصوص افزایش آگاهی و همكاری همه جانبه افراد در كنار اقدامات قانونی و اجرایی برای دستیابی به محیط زیستی عاری از هرگونه آلودگی جهت حفظ و ارتقای سلامت ضروری ا‌ست.

 راهكارهای ساده اما مفید

 استفاده از پوشش‌ها و ماسك‌های حفاظتی ( به‌ویژه‌ برای كسانی كه در معرض مداوم آلودگی هستند)  استفاده از سدهای آكوستیكی برای مناطق پرسروصدا استفاده از تجهیزات حفاظتی برای افراد شاغل در كارخانه‌های پرصدا تأمین پوشش گیاهی مطلوب بین خانه‌ها و در فضای شهر عایق‌بندی مناسب ساختمان‌ها جهت ممانعت از ورود هرگونه آلودگی شیمیایی و صوتی  بهبود وضعیت خودروها با معاینه فنی و رفع نقایص خروج كارخانه‌ها، فرودگاه‌ها، پایانه‌های مسافربری و یا هر مكان آلاینده دیگر از مناطق مسكونی. 

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مناسب عدم خروج از منزل به ویژه كودكان و سالمندان در روزهای آلوده  بهبود كیفیت سوخت مصرفی خودروها و كارخانه‌ها  بكارگیری تكنولوژی كاهش آلودگی در صنایع

  پایش مستمر سطح آلاینده‌ها  مكالمات كوتاه و حتی‌الامكان در فضای باز با تلفن همراه  رعایت فاصله با موبایل در مواقع عدم استفاده  عدم استفاده همزمان از موبایل – رایانه و نیز موبایل – مایكروویو روشن در كنار هم  تغذیه مناسب شامل مصرف شیر، میوه و سبزیجات جهت كاهش عوارض آلودگی در بدن.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- آلاینده‌ها؛ هیولایی كه دیده نمی‌شود- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: بیماری آلزایمر، آلودگی صوتی، زوال عقل، معضلات زیست محیطی، عوارض آلودگی صوتی، كنترل آلاینده‌ها، ماسك‌های حفاظتی تعداد بازديد: 802 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز