Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 10:30

25
مهر
ژن‌درمانی در مالتيپل اسكلروزيس (MS)

ژن‌درمانی در مالتيپل اسكلروزيس (MS)

ژن‌درمانی یك روش درمانی جدید است كه اثرات جانبی داروها و شیوه‌های درمانی كنونی رایج را ندارد و تولید پروتئین‌های دلخواه را به صورت پایدار امكان‌پذیر می‌سازد.

تحریریه پزشک امروز

 

بیماری‌های خودایمنی شامل انواع متنوعی از بیماری‌ها هستند كه منشا اصلی آنها تاكنون ناشناخته است و هنوز عامل قطعی برای ایجاد آنها شناخته نشده است. مالتیپل اسكلروزیس یكی از مهم‌ترین بیماری‌های خودایمنی است كه در نتیجه حمله سیستم ایمنی خود فرد به غلاف میلین سلول‌های عصبی ایجاد می‌شود و باعث بروز التهاب‌های مزمن در فرد می‌گردد. به علت ناشناخته بودن عوامل بیماری و پیچیدگی بروز آن، درمان این بیماری مشكل می‌باشد. درمان‌‌های متداول كنونی بیشتر بر پایه كاهش یا افزایش سیتوكاین و استفاده از داروهای سركوبگر ایمنی است كه دارای عوارض جانبی فراوانی هستند و استفاده از آنها را محدود می‌كند.

ژن‌درمانی یك روش درمانی جدید است كه اثرات جانبی داروها و شیوه‌های درمانی كنونی رایج را ندارد و تولید پروتئین‌های دلخواه را به صورت پایدار امكان‌پذیر می‌سازد. هر چند ژن‌درمانی هنوز در مراحل آزمایشی است، اما آزمایش‌های بالینی در چندین مورد پیشرفت خوبی نشان داده است و نوید این را می‌دهد كه در آینده و در یك مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار گیرد. مطالعات در مراكز تحقیقاتی بر روی بررسی امكان استفاده از شیوه ژن‌درمانی در بیماری خودایمنی ماتیپل اسكلروزیس و ارزیابی امكانات و احتمال استفاده از یك ناقل ژنی مناسب است كه ژن را به ناحیه تحت درمان حمل كند.

برچسب ها: ژنتیک، بیماری ام اس، ژن درمانی، بیماری ژنتیکی، آزمایش بالینی تعداد بازديد: 936 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز