Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 09:36

31
فروردین
خواندنی های پزشكی

خواندنی های پزشكی

اگر به بيماراني كه به خاطر تروماي شديد نياز به تزريق خون يا فرآورده‌هاي خوني...

خواندنی های پزشكی

 

 

افزایش خطر مرگ در بیماران تروما با تزریق گلبول‌های قرمز كهنه

اگر به بیمارانی كه به خاطر ترومای شدید نیاز به تزریق خون یا فرآورده‌های خونی پیدا می‌كنند گلبول‌های قرمزی تزریق شود كه از زمان ذخیره شدن آنها یك ماه یا بیشتر می‌گذرد، خطر مرگ در آنها دوبرابر می‌شود. محققان مركز پزشكی كودكان واقع در هارتفورد در كنتاكی آمریكا 202 بیمار ترومای شدید را كه هركدام از این بیماران بیش از 5 واحد گلبول قرمز دریافت كرده بودند را بررسی كردند.

این تیم تحقیقاتی دریافتند دربیمارانی كه از زمان ذخیره‌سازی گلبول‌های قرمزدریافتی آنها-حتی یك واحد- بیش از 28 روز گذشته بود خطر بروزترومبوز عروق عمقی پا و مرگ دوبرابر بیشتر از آنهایی بود كه گلبول‌های قرمز تازه تری دریافت كرده بودند. با وجودی كه پزشكان پیش از این می‌دانستند كه گلبول‌های قرمز كهنه خطر بروز مشكلات و پیچیدگی‌‌ها در اعمال پزشكی را افزایش می‌دهند ولی این پژوهش اولین مطالعه‌ای است كه به طورمشخص به این مقوله می‌پردازد واین یافته را به طورمشخص ثابت می‌كند. به این ترتیب نتایج این مطالعه نشان می‌دهد كه نظریه‌ای كه پیشترحجم گلبول‌های قرمز تزریق شده را مسئول بروز مشكلات و پیچیدگی‌ها در بیماران می‌دانست رد می‌شود. در سال 2004 بیش از 29 واحد خون به بیماران تروما در ایالات متحده تزریق شد كه این بخشی از درمان بیماران ترومای شدید در جهان است.

نتایج این تحقیق به پزشكان اجازه می‌دهد با استفاده از گلبول‌های قرمز تازه‌تر برای تزریق به بیماران ترومای شدیدی كه زندگی‌شان به تزریق خون وابسته است، از میزان مرگ ومیر این بیماران بكاهند.

 

تصحیح علل ثانویه پوكی استخوان   در بیماران مبتلا به سرطان پستان

برخی داروهایی كه برای درمان سرطان پستان به كار می‌روند باعث پوكی استخوان می‌شوند و بروز پوكی استخوان یكی از نگرانی‌هایی است كه در میان بهبود یافتگان از سرطان پستان وجود دارد بنا به نتایج تحقیق انجام شده توسط محققان سیستم سلامت دانشگاه لویولا كه در میتینگ سالانه جامعه پژوهش استخوان و مواد معدنی آمریكا ارائه شد، فرایند از دست رفتن توده استخوانی می‌تواند با استفاده از داروهای ضد پوكی استخوان و داروهایی كه برای درمان علل ثانویه پوكی استخوان تجویز می‌شوند، متوقف شود. علل اولیه پوكی استخوان بالا رفتن سن و یائسگی است و علل ثانویه می‌توانند بیماری‌ها و موقعیت‌هایی باشند كه باعث از دست رفتن توده استخوانی می‌شوند. به گفته محققان پزشكانی كه می‌خواهند بیماران سرطان پستان را از جهات پوكی استخوان ارزیابی كنند باید فراتر از داروهای ضد سرطان فكر كنند. در این پژوهش 81 بیمار سرطان پستان كه به مركز بیماری‌های متابولیك استخوان و پوكی استخوان لویولا مراجعه كرده بودند بررسی شدند.

51 بیمار به خاطر علل ثانویه به پوكی استخوان مبتلا شده بودند كه از این تعداد 65 درصد دچار كمبود ویتامین D بودند، 16 درصد دفع زیاد كلسیم در ادرار داشتند و 13 درصد به پركاری غده پاراتیروئید مبتلا بودند. به هر گروه داروی ضد پوكی استخوان داده شد. زنانی كه به خاطر علل ثانویه به پوكی استخوان دچار بودند هم، مكمل ویتامین D گرفتند و هم برای درمان پركاری پاراتیروئید و دفع كلسیم در ادرار دارو گرفتند. پس از یك سال زنان با علل ثانویه پوكی استخوان، دارای تراكم استخوان عادی در ستون فقرات و گردن شدند. گروه دیگر هم بهبودی نشان دادند.

به گفته محققان می‌توان از دست رفتن توده استخوانی در زنانی كه تحت هورمون درمانی هستند را با تصحیح علل ثانویه پوكی استخوان و داروهای ضد پوكی استخوان پیشگیری كرد.

 

FDA سیگارهای طعم‌دار را در آمریكا ممنوع كرد

سازمان غذا و داروی آمریكا (FDA) خرید و فروش سیگارهایی كه طعم‌های شیرینی و میوه دارند را ممنوع كرد. به گفته ماتیو.ال.مایرز رییس انجمن كودكان بدون دخانیات در آمریكا ممنوعیت خرید و فروش این گونه سیگارها در ایالات متحده گام مهمی در جهت پایان بخشیدن به سیاست فریبكارانه صنعت دخانیات است كه كودكان و نوجوانان را هدف قرار داده است. تحقیقات نشان داده كه جوانان و نوجوانان بیشتر به مصرف این گونه سیگارها تمایل دارند و صنعت دخانیات سابقه‌ای طولانی در تولید چنین محصولاتی برای جذب این قشر از جامعه دارد. در ماه ژوئن، در كنگره آمریكا لایحه‌ «پیشگیری از استعمال دخانیات در خانواده و كنترل دخانیات» به تصویب رسید كه مطابق آن سازمان غذا و داروی آمریكا (FDA) این اختیار را پیدا می‌كند كه بر تولید، تبلیغات و فروش محصولات دخانیات نظارت كند.

ممنوع كردن سیگارهای طعم دار در آمریكا یكی از سیاست‌هایی است كه در سایه این لایحه توسط این سازمان اجرا می‌شود تا از جذب جوانان و نوجوانان به این محصول مخرب جلوگیری شود، شركت‌های دخانیات مردم را فریب ندهند و از میزان مرگ و میر ناشی از مصرف سیگار كاسته شود. این لایحه همچنین تبلیغات سیگار را محدود می‌كند، فروش غیرقانونی سیگار به نوجوانان را ممنوع می‌كند، شركت‌های تولید كننده سیگار را مجبور می‌كند روی نیمه بالایی جعبه سیگار و پشت آن هشدارهای مربوط به مضر بودن سیگار را چاپ كنند، درج عبارات  گمراه كننده‌ای مانند سیگار «لایت» روی جعبه سیگار را ممنوع می‌كند، به FDA‌ اجازه می‌دهد روی تركیبات موجود در سیگارها نظارت كند یا آنها را تغییر دهد و شركت‌های تولید كننده سیگار و مواد دخانی را وادار می‌كند مواد و تركیبات موجود در محصولات خود را آشكار كنند و تغییرات موجود در آنها را اعلام كنند.  مصرف فرآورده‌های دخانی مهمترین عامل در آمریكاست كه می‌توان با كنترل آن سالانه زندگی‌ بسیاری را نجات داد.

 

ضعف مهارت‌های مدیریت مالی یكی از نشانه‌های آلزایمر

یافته‌های تحقیقی كه نتایج آن در نشریه آكادمی نورولوژی آمریكا به چاپ رسیده است نشان می‌دهد كه ضعف مهارت‌های مدیریت پولی و مالی در فردی كه مشكلات حافظه اندكی دارد می‌تواند از نشانه‌های آغازین بیماری آلزایمر باشد. در این پژوهش 76 بیمار مسن بدون هرگونه مشكل حافظه و 87 بیمار مسن با مشكلات حافظه اندك-شناخته شده به نام MCI- و بدون علائم دمانس مورد بررسی قرار گرفتند. به این افراد در ابتدای پژوهش یك نوع تست سنجش مهارت‌های پولی و مالی داده شد و مجدد یك سال بعد این تست تكرار شد.

این تست حاوی تكالیفی چون شمارش سكه‌ها، خرید از خواربارفروشی و جمع زدن مبالغ، درك و كار با یك دفترچه حساب بانكی، تهیه صورت حساب و یافتن تقلب و اشتباه در صورت حساب‌ها بود. پس از یك سال 25 نفر از 87 نفری كه دارای MCI‌ بودند به دمانس معرف آلزایمر دچار شدند. نمرات كسانی كه دارای مشكلات حافظه نبودند و كسانی كه MCI‌ داشتند ولی یك سال بعد به دمانس دچار نشده بودند در امتحان اولیه بالاتر از كسانی بود كه یك سال بعد به دمانس دچار شدند و یك سال بعد در آزمون مهارت كار با دفترچه حساب بانكی  9 درصد و در آزمون مهارت‌های كلی مالی و دانش عمومی در این مقوله 6 درصد كمتر از نمره آزمون اولیه نمره كسب كردند.

یافته‌های محققان دانشگاه آلاباما در بیرمنگهام  نشان می‌دهد كه افت مهارت‌های مدیریت مالی در بیماران مبتلا به MCI   یك سال پیش از ابتلای آنها به آلزایمر قابل مشاهده است. بنا بر یافته‌های این پژوهش پزشكان باید افراد مبتلا به MCI  را از لحاظ كاهش مهارت‌های مدیریت مالی مورد بررسی قرار دهند و به مراقبان و اطرافیان آنها نیز گوشزد كنند كه مراقب بروز چنین نشانه‌هایی باشند.

 

 

نقش مهم ماكروفاژها در بازسازی بافت‌های عضلانی

دانشمندان لابراتوار بیولوژی مولكولی اروپا(EMBL) در ایتالیا دریافته‌اند كه وقتی عضله‌ای آسیب می‌بیند گلبول‌های سفید خون به نام ماكروفاژها نقشی كلیدی در بازسازی آن ایفا می‌كنند. با این كشف راه تازه‌ای برای درمان آسیب‌های ورزشی و دیستروفی‌های عضلانی مانند دیستروفی عضلانی در سندرم دوشن پیش روی دانشمندان باز می‌شود. به طور معمول ماكروفاژها كه در حذف باكتری‌ها و عوامل عفونت زا در بدن موثر هستند به طرف محل آسیب دیدگی كشیده می‌شوند.

در آنجا این سلول‌ها مانند ماموران جمع آوری زباله عمل می‌كنند و سلول‌های مرده را از بین برده جلوی بروز عفونت را می‌گیرند. پس از این كه سلول‌های مرده جمع آوری شدند ماكروفاژها عوامل ضد التهابی آزاد می‌كنند كه باعث تسریع بهبود آسیب دیدگی می‌شود. این تغییر از پاك كردن سلول‌های مرده به وضعیت ترمیم كنندگی را قطبی كردن ماكروفاژ می‌نامند و دانشمندان EMBL ثابت كرده‌اند كه این فاز برای ترمیم عضلات آسیب دیده ضروری است.

به گفته محققان اگر ماكروفاژها این تغییر حالت را انجام ندهند بافت عضلانی نمی‌تواند خودش را ترمیم كند و بافت جدید ساخته شود. محققان این مركز تحقیقاتی برای بررسی پروتئینی به نام C/EBPb كه در زمان بروز التهاب تولید آن افزایش می‌یابد، آزمایشی را طرح كردند. آنها به كمك مهندسی ژنتیك موشی را پرورش داده‌اند كه هنگام بروز التهاب در بدنش میزان تولید این پروتئین افزایش نمی‌یابد تا به این وسیله اثر این حالت را روی رشد دیگر سلول‌های دستگاه ایمنی مشاهده كنند.

محققان تصمیم گرفتند اثر این قطبی نشدن ماكروفاژها را بر  فرایند ترمیم آسیب دیدگی عضلات مشاهده كنند. اگر این موش نمی‌توانست زخم‌هایش را ترمیم كند معلوم می‌شد كه فرایند قطبی شدن ماكروفاژها برای ترمیم آسیب دیدگی‌ها ضروری است. مشاهده شد كه در این موش ماكروفاژها برای ترمیم زخم به محل زخم می‌روند ولی چون نمی‌توانند قطبی شوند زخم ترمیم نشده بافت جدید ساخته نمی‌شود و محل زخم به شكل یك اسكار باقی می‌ماند. با این كشف دانشمندان می‌توانند با كشف روشی برای افزایش پروتئین C/EBPb و بالا نگه داشتن مقدار آن فرایند ترمیم بافت‌های آسیب دیده را تسریع و تقویت كنند.

 

گرما درمانی در كنار شیمی درمانی موثر در درمان ساركومای بافت نرم

تحقیقات نشان داده كه اگر تومور‌های بیماران مبتلا به ساركومای بافت نرم در هنگام دریافت شیمی‌درمانی گرم شوند، امكان زنده‌ ماندن و عود نكردن سرطان در 3 سال بعد 30 درصد افزایش می‌یابد. این اولین پژوهشی است كه اثر گرما درمانی در درمان این سرطان را مثبت نشان می‌دهد. محققان امید دارند كه مطالعه آنها پزشكان دیگر را نیز بر آن دارد تا درباره اثر این نوع درمان روی سرطان‌هایی كه نقطه خاصی را درگیر می‌كند تحقیق كند. تا به حال گرما درمانی اثرات مثبت خود را در درمان تومور‌های پستان و سرطان‌های رحمی كه در یك نقطه گسترش یافته‌اند نشان داده كه در این موارد رادیوتراپی و شیمی درمانی نیز اعمال شده‌اند.

سرطان، بافت نرم عضلات، بافت چربی، رگ‌های خونی، تاندون‌ها و بافت اطراف مفاصل و لایه‌های عمقی پوست را درگیر می‌كند. جراحی درمان اولیه است ولی گاهی اوقات برداشتن برخی از این تومورها دشوار است بنابراین گاهی  اوقات شیمی‌درمانی و رادیوتراپی از دیگر  درمان‌های این نوع سرطان است. در این پژوهش341 بیمار كه بین سال‌های 1997 و 2006 در مراكز درمانی در اروپا و آمریكا تحت درمان قرار گرفته بودند بررسی شدند. همه بیماران قبل و بعد از جراحی شیمی‌درمانی و رادیوتراپی شده بودند.

نیمی از این افراد به طور تصادفی تحت گرما درمانی قرار گرفتند. دراین تكنیك از انرژی الكترومغناطیس متمركز برای گرم كردن ناحیه مورد نظر و اطراف آن با دمای 40-43 درجه سانتی گراد استفاده می‌شود. گرما، سلول‌های سرطانی را می‌كشت و به نظر می‌رسید كاركرد داروهای شیمی‌درمانی را نیز بهبود می‌بخشید چرا كه سلول‌های سرطانی را حساس‌تر می‌كرد. همچنین جریان گردش خون را افزایش می‌داد. پس از34 ماه پیگیری مطالعه تنها 153 بیمار(9/44 درصد) فوت كردند. دانشمندان بر این باورند كه نتایج روشن این تحقیق نشان می‌دهد كه باید در این زمینه و درمان سرطان‌هایی كه ناحیه خاصی را درگیر می‌كنند توسط این روش پژوهش و سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد.

 

ورزش ساده در ICU و كاهش عوارض ناشی از بستری طولانی مدت

ساینس دیلی- متخصصان مراقبت‌های ویژه در بیمارستان جانز هاپكینز در آمریكا اعلام كرده‌اند كه با استفاده از حركات ورزشی ملایم در بیماران بستری در واحد مراقبت‌های ویژه (ICU) توانسته‌اند ضعف عضلانی بیماران این بخش را كه نمی‌توانند از تخت پایین بیایند كاهش دهند و بهبودی آنها را تسریع كنند. به گفته محققان ضعف عضلانی ناشی از بستری در ICU و تحرك نداشتن در این مدت مهمترین عاملی است كه بهبودی بیماران این بخش و بازگشت آنها به زندگی عادی، كار و فعالیت‌های بازتوانی را به تاخیر می‌اندازد. محققان این پژوهش این طور می‌گویند كه بیماران واحد ICU‌ از آنها می‌خواهند كه اجازه داشته باشند از تخت پایین بیایند و حركت كنند. دانشمندان در این بررسی حركات ورزشی ساده‌ای را كه برای افزایش قدرت عضلانی بیماران مفید هستند را توضیح می‌دهند. آنها از جمله دو متخصص طب فیزیكی سال گذشته این حركات ورزشی را روی 400 بیمار بخش ICU بیمارستان جانز هاپكینز به كار بستند.

با وجودی كه  هنوز برای تایید نتایج این تحقیق مطالعات پیگیری بیشتری مورد نیاز است، محققان اعلام كرده‌اند كه انجام این حركات ورزشی توسط بیماران ICU  موفقیت‌آمیز بوده و آنها بیمارستان را زودتر، با حال عمومی بهتر و با روحیه‌ای بالاتر ترك كرده‌اند. برخی از بیماران بستری در ICUاز تخت برخاسته و راه رفته‌اند، برای برخی دیگر دستگاه‌هایی كه با تحریك الكتریكی عضلات را تقویت می‌كرده به كار رفته و برخی دیگر با استفاده از دستگاه مخصوصی كه به تخت آنها متصل بوده حركاتی مانند پا دوچرخه انجام می‌داده‌اند. متخصصان می‌گویند كه داده‌های فراوانی حاكی از آن هستند كه بستری شدن‌های طولانی مدت و بی حركت بودن حتی به مدت چند روز می‌تواند به ضعف عضلانی قابل ملاحظه‌ای منجر شود. در برخی مطالعات دیده شده كه این گونه بیماران تا 5 درصد از توده عضلانی‌شان را از دست داده‌اند. نتایج این پژوهش در ژورنال طب مراقبت‌های ویژه به چاپ رسیده است.

 

بی‌خوابی برای قلب بد است

آیا بیماران شما جزو دسته افرادی هستند که نمی‌توانند شب‌ها بخوابند؟ بهتر است حتما آنها را به‌زودی درمان کنید، زیرا نتایج یک مطالعه جدید که در آخرین شماره مجله «خواب» منتشر شده، معتقد است افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند، فشار خون شبانگاهی بالاتری دارند که در طول زمان به مشکلات قلبی منجر می‌شود. به عبارت دیگر، بی‌خوابی مزمن در طول سالیان متمادی، اثرات منفی برروی قلب این افراد دارد. این مطالعه می‌گوید: «افرادی که خواب طبیعی دارند، در طول شب فشار خونشان کاهش می‌یابد، در نتیجه قلب فرصتی برای استراحت پیدا می‌کند، اما افراد مبتلا به بی‌خوابی در طول شب، دارای فشار خون بالاتری هستند که در طول زمان منجر به خطرات قلبی ـ عروقی می‌شود.»

 

 

 

برچسب ها: آلزایمر، خواندنی های پزشكی، بافت‌های عضلانی تعداد بازديد: 617 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز