شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 03:40

اسفند

محققان در يك پژوهش جديد كشف كرده‌اند كه عصاره چاي سبز ممكن است بتواند...

عصاره چای سبز در درمان سرطان خون مزمن موثر است

محققان در یك پژوهش جدید كشف كرده‌اند كه عصاره چای سبز ممكن است بتواند در درمان سرطان خون لنفوسیتی‌ مزمن‌ موثر باشد. پژوهشگران مركز تخصصی و پزشكی مایوكلینیك در آمریكا در این تحقیق خاطرنشان كردند كه استفاده از نوعی ماده شیمیایی موسوم به «epigallocatechin gallate» با نام اختصاری «EGCG» كه تركیب اصلی موجود در چای سبز است، می‌تواند تعداد سلول‌های سرطان خون را در بیماران كاهش دهد. نتایج مطالعات آزمایشگاهی در مرحله اول آزمایش‌های كلینیكی روی این تركیب امیدواركننده بوده است. دكتر تایت شانافلت متخصص خون در مركز تخصصی مایوكلینیك كه نویسنده اصلی این پژوهش است، تشریح كرد: هرچند نتایج قطعی درباره تاثیر EGCG تا پایان مرحله سوم آزمایش‌ها مشخص خواهد شد اما تاكنون تاثیرات مثبت و اعجاب آور این تركیب در اكثر بیماران مبتلا به سرطان خون مزمن مشاهده شده و می‌تواند برای كاهش روند رشد بیماری مفید باشد. به گزارش سایت مركز پزشكی مایوكلینك، این دانشمندان تاكید كردند كه EGCG نباید به عنوان یك ماده شیمی درمانی در نظر گرفته شود. بر اساس این گزارش، لوكمی لنفوسیتی‌ مزمن‌ یا CLL سرطانی‌ با رشد بسیار آهسته‌ مربوط‌ به‌ اعضای‌ خونساز در افراد سالمند است‌ كه در مردان‌ بالای‌ 50 سال‌ شیوع بیشتری دارد. این‌ بیماری‌ اغلب‌ طی‌ انجام آزمایش‌ خون‌ معمولی انجام‌ شده‌ برای‌ سایر بیماری‌ها به ‌طور اتفاقی‌ شناسایی می‌شود. به گفته متخصصان، علایم‌ شایع‌ در مراحل‌ ابتدایی بیماری‌ كه به‌ تدریج‌ بروز می‌كنند شامل خستگی‌ و ضعف‌ عمومی، كم‌خونی‌ خفیف‌ تا متوسط، گره‌های‌ لنفاوی‌ بزرگ‌ شده‌ و سفت، كاهش‌ وزن‌ بدون‌ علل‌ معمول‌، بزرگی‌ طحال‌ و كبد‌، حساس‌ شدن‌ نسبت‌ به‌ عفونت‌ها و گاهی همراه با گره‌های‌ پوستی‌ است. اما در مراحل‌ پیشرفته و تشخیص دیرهنگام این علائم عبارت از ناتوانی‌ در مقابله‌ با عفونت‌های‌ باكتریایی‌، ویروسی‌ یا قارچی‌ و ضعف‌ ناتوان‌كننده است. نتایج این یافته در نشست سالانه انجمن آنكولوژی بالینی آمریكا ارائه شده است.

سه ژن سرطان حنجره كشف شد

دانشمندان به تازگی ژن‌هایی را شناسایی كرده‌اند كه با بروز سرطان حنجره مرتبط هستند. این محققان از انستیتو ژنوم سنگاپور و مركز سرطان دانشگاه یات - سن در این رابطه سه ژن را شناسایی كرده‌اند. این محققان فاكتورهای خطرزایی را شناسایی كرده‌اند كه نقش مهمی در آسیب پذیری در برابر این سرطان ایفا می‌كنند. به گزارش نیچر، در این پژوهش دانشمندان برای جستجوی فاكتورهای ژنتیكی خطرزا یك تحلیل ژنتیكی فراگیر را روی ژنوم انسان‌ها در یك نمونه‌برداری گسترده از حدود 10 هزار داوطلب چینی انجام دادند. این محققان دریافتند كه نسخه‌های ژنتیكی در آنتی ژن انسانی لئوكوسیت و سه ژن مزبور به نام‌های  TNFRSF19، MDSIEVI1 و CDKN2A/2B می‌توانند تاثیر مهمی روی خطر ابتلای افراد به این سرطان داشته باشند. بر اساس این گزارش، در حالی که علت سرطان حنجره هنوز به خوبی شناخته نشده است ولی سیگاری‌ها شش برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری‌ در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. تحقیقات نشان می‌دهد؛ تقریبا هر فردی كه به این سرطان مبتلا می‌شود یا سیگار می‌کشد، تنباکو می‌جود و یا الکل مصرف می‌كند كه تمام این‌ فاکتورها خطرزا هستند. شرح این مطالعات در مجله نیچر ژنتیك منتشر شده است.

افزایش سرطان تیروئید با عکس دندان

محققان علوم پزشکی در انگلیس اعلام کردند مطالعه آنان بر روی سیصد و سیزده بیمار سرطانی نشان می‌دهد خطر ابتلا به سرطان تیروئید به دنبال قرار گرفتن در معرض عکس‌های دندان، افزایش می‌یابد. به گزارش یونایتدپرس، دکتر انجوم ممون و همکارانش در دانشگاه ساسکس و برایتون اعلام کردند نتایج بررسی آنان بر روی تصویرهای پرتو ایکس دندان نشان می‌دهد استفاده از چکاپ‌های دندان به این روش، خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش می‌دهد. هنگامی که سلول‌ها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می‌‌دهند این موضوع منجر به تسخیر، تخریب و فاسد شدن بافت‌های سالم می‌‌شود و در نهایت، سرطان ایجاد خواهد شد. از اجتماع این سلول‌های سرطانی و تخریب سلول‌های بافت‌های سالم توده‌‌ای به نام تومور ایجاد می‌شود. اگر تومور به لایه‌ای محدود ختم شود و به سایر بافت‌ها و ارگان‌ها سرایت نکند تومور خوش ‌خیم (غیرسرطانی‌) است و اگر تومور گسترده شده یا به طور بالقوه قابلیت پخش شدن و احاطه کردن سایر بافت‌ها و ارگان‌ها را داشته باشد بدخیم یا سرطانی نامیده می‌شود. برخی از شکل‌های سرطان متاستاز می‌کنند به این معنی که خصوصیت تهاجمی پیدا کرده و به سایر بافت‌های بدن، عمدتا از طریق خون و لنف، سرایت می‌کنند و تومورهای جدیدی را ایجاد می‌نمایند.

ارتباط پروتئین گوشت  قرمز و ماهی با ابتلا به سرطان روده در زنان

تحقیقات نشان می‌دهد پروتئینی كه در گوشت قرمز و ماهی وجود دارد خطر ابتلا به سرطان روده در زنان را افزایش می‌دهد .محققان فرانسوی اعلام كردند مصرف زیاد پروتئین‌های گوشتی خطر ابتلا به بیماری سرطان روده را در زنان افزایش می‌دهد.فرنك كاربونل از دانشگاه پاریس كه این تحقیقات را دنبال كرده، گفت: نتایج تحقیقات جدید به شناخت بهتر در مورد نقش رژیم غذایی در سلامت افراد و ابتلا به بیماری‌ها كمك می‌كند. وی ادامه داد: با تأئید این تحقیقات می‌توان برای جلوگیری از ابتلا به سرطان روده در زنان رژیم غذایی مناسبی را توصیه كرد.سرطان روده كه بسیاری از اوقات با زخم نیز همراه است به غده‌های گوارشی حمله می‌كند و آن‌ها را تخریب می‌كند و این بیماری یك نفر در هر 500 نفر را مبتلا می‌كند. این تحقیقات 67 هزار زن بین 40 تا 65 ساله را مورد مطالعه قرار داده و همچنین در این تحقیقات رژیم غذایی این زنان مورد بررسی قرار گرفته است.

داروی رقیق کننده خون، عفونت مالاریا را متوقف می‌سازد

دانشمندان دریافته اند که داروی رقیق‌کننده خون «هپارین» می‌تواند مالاریا را از عفونی کردن گلبول‌های قرمز خون باز دارد. به گزارش ساینس دیلی، شایع‌ترین شکل مالاریا توسط انگل «پلاسمودیوم فالسی پاروم» ایجاد می‌شود که به گلبول‌های قرمز خون می‌چسبد و به سرعت تکثیر می‌شود که به بروز شمار زیادی انگل در جریان خون و وخامت بیماری و مرگ می‌انجامد. محققان موسسه «بارنت» و «کالج ایمپریال لندن»، رویکرد جدیدی را معرفی کرده‌اند که می‌تواند عفونت انگلی گلبول‌های قرمز خون را در اولین مرحله، متوقف سازد. محققان گفتند: انگل مالاریا برای عفونی کردن گلبول‌های قرمز خون به پروتئین MSP1 نیاز دارد تا بتواند به این گلبول‌ها بچسبد. بر اساس مطالعات این پژوهشگران، کربوهیدارت‌های شبیه هپارین، به MSP1 می‌چسبند و باعث می‌شوند که انگل مالاریا نتواند به درستی به گلبول‌های قرمز خون بچسبد. یافته‌های این پژوهشگران نشان می‌دهد، هرچند انسان‌ها به طور طبیعی مولکول‌هایی شبیه هپارین تولید می‌کنند با این حال تعداد آنها در خون آنقدر زیاد نیست که بتوانند فعالیت ضد مالاریا داشته باشد. محققان خاطر نشان کردند: از آنجا که هپارین مانع لخته شدن خون می‌شود، خود این دارو به عنوان یک عامل ضد مالاریا مناسب نخواهد بود. آنها افزودند: بنابراین مولفه‌های مرتبطی را معرفی کرده‌ایم که در مقابله با مالاریا از هپارین قوی‌ترند اما از لخته شدن خون پیشگیری نمی‌کنند که این خاصیت پایه‌های ساخت داروهای جدیدی را برای مقاله با مالاریا تشکیل می‌دهد. نتایج حاصل از این مطالعه در مجله بین المللی Blood منتشر شده است.

قرص «MS» تولید شد

محققان علوم پزشکی اعلام کردند: داروی جدیدی به صورت قرص ساخته اند که علیه بیماری MS مصرف خواهد شد. به گزارش یونایتدپرس، داروی ساخت شرکت نووارتیس که «گیلنیا» یا «فینگولیمود» نام گرفته است به صورت قرص عرضه می‌شود و قادر است روند بیماری ام اس را متوقف کند. سازندگان دارو، در انتظار تایید نهایی اداره دارو و غذای امریکا، اف دی ای، برای عرضه آن به بازار هستند. بیماری MS (مولیتپل اسکلروزیس) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) است و بر اثر تخریب غلاف میلین ایجاد می‌شود. میلین غلافی است که فیبرهای عصبی را احاطه می‌کند و در انتقال سریع امواج عصبی نقش بسیار مهمی دارد. در حالت طبیعی با وجود این غلاف امواج عصبی به سرعت منتقل شده و موجب توانایی بدن در ایجاد حرکات هماهنگ و موزون می‌گردند. در بیماری MS این غلاف عصبی به تدریج تخریب می‌شود و بدین ترتیب امواج عصبی از مغز به خوبی منتقل نمی‌شود و علایم مختلف بیماری ام. اس ظاهر می‌شود. این بیماری مسری نبوده و از دسته بیماری‌های ارثی هم محسوب نمی‌شود، اما نقش ژنتیک در ایجاد آن تایید شده است. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما شیوه‌های درمان موجود در تغییر سرعت روند بیماری مؤثر هستند.

شیوه جدیدی برای تشخیص سرطان ریه

به گزارش BBC، مبتکران این آزمایش جدید امیدوارند این آزمایش در تشخیص زودتر سرطان ریه کمک کند. این آزمایش خون در مراحل اولیه بیماری، تغییر و تحولات به وجود آمده در بدن را شناسایی می‌کند و به این ترتیب احتمال ردیابی سرطان را چند ماه یا حتی چند سال زودتر از بروز علائم مشهود آن، تسریع می‌کند. دانشمندان امیدوارند در آینده این آزمایش، موسوم به « سی دی تی- سریع ریه» (Early CDT-LUNG)، با تغییراتی، برای تشخیص انواع سرطان‌ها نیز قابل استفاده باشد.

مبتکران این آزمایش امیدوارند انجام این آزمایش کمک کند تعداد بیشتری از مردم از سرطان ریه جان به در برند. در حال حاضر به بیماران بر اساس علائمی که دارند گفته می‌شود که به سرطان ریه مبتلا شده اند که در واقع تشخیص بیماری در آنها زمانی صورت گرفته است که سرطان خیلی پیشرفت کرده و برای درمان قطعی دیر شده است. با روش تازه ای که به بازار آمریکا آمده است پزشکان می‌توانند خیلی سریعتر رد پای پادتن‌ها را در خون بیمار ردیابی کنند. این آزمایش به زودی در انگلیس و بعد از آن در سراسر جهان ارائه خواهد شد.

سیگار، افسردگی را تشدید می‌كند

محققان در یك پژوهش جدید تاكید كردند كه سیگار كشیدن خطر ابتلا به افسردگی را تشدید می‌كند. این پژوهش كه از سوی محققان دانشگاه اوتاگو در نیوزلند انجام گرفته، نشان می‌دهد؛ افرادی كه وابسته به نیكوتین هستند، بیش از افراد غیرسیگاری در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند. در این پژوهش، محققان در پژوهش سلامت و رشد كریست چارچ در دانشگاه اوتاگو از 1000 شركت كننده درباره عادات سیگار كشیدن و علائم افسردگی در سنین 18، 21 و 25 سالگی، بررسی‌هایی به عمل آورده و به نتایج فوق دست یافته‌اند. به گزارش پایگاه اینترنتی استوف، دكتر دیوید فرگوسون محقق اصلی در این پژوهش گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد كه یك رابطه علی و معلولی بین استعمال سیگار و ابتلا به افسردگی وجود دارد. در این ارتباط استعمال سیگار به طور مستقیم سبب افزایش بروز علائم افسردگی می‌شود. نتایج این تحقیق در مجله انگلیسی «روانپزشكی» منتشر شده است.

دویدن آهسته، حافظه را بهبود می‌بخشد

محققان می‌گویند دو روز آهسته دویدن در هفته می‌تواند به طور چشمگیری حافظه را بهبود بخشد. به گزارش تلگراف، محققان دانشگاه کمبریج انگلیس نشان دادند که دویدن، موجب رشد صدها هزار سلول جدید در منطقه ای از مغز می‌شود که با شکل گیری حافظه و جمع آوری خاطرات مرتبط است. «تیموتی باسی» عصب شناس رفتاری دانشگاه کمبریج و مجری این بررسی، می‌گوید: ورزش موجب سلامت عملکرد مغز می‌شود اما این مطالعه سازوکار تاثیر مثبت ورزش بر مغز را نشان داد. محققان طی این مطالعه موش‌هایی را که بطور نامحدود به چرخ دوار دسترسی داشتند و می‌توانستند بطور میانگین روزانه 24 کیلومتر بدوند، با موش‌های گروه کنترل مقایسه کردند. آنها این موش‌ها را در برابر یک صفحه رایانه‌ای که دو مربع یکسان را در کنار هم نشان می‌داد، قرار دادند. بر اساس این بررسی، اگر موش‌ها با بینی خود به مربع سمت چپ اشاره می‌کردند جایزه می‌گرفتند و در صورت اشاره به مربع سمت راست چیزی به آنها داده نمی‌شد. دانشمندان از این موش‌ها آزمایش حافظه به عمل آوردند. هرچه موش‌ها موارد را درست‌تر اشاره می‌کردند امتیاز بیشتری می‌گرفتند. تحقیقات نشان داد: موش‌هایی که می‌دویدند دو برابر موش‌های گروه کنترل نمرات بهتری دریافت کردند.

برچسب ها: افسردگی، سرطان روده، تشخیص سرطان ریه، زندگی آنلاین، مالاریا، خواندنی های پزشكی تعداد بازديد: 702 تعداد نظرات: 0