Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 1 خرداد 1403 - 07:37

1
اسفند
آلاینده‌ها؛ هیولایی كه دیده نمی‌شود (1)

آلاینده‌ها؛ هیولایی كه دیده نمی‌شود (1)

معمولاً علایمی مثل: خستگی زودرس، عصبانیت، اختلال حافظه، تحریك‌پذیری و سردرد از جمله عوارض آلودگی هواست.

 اعظم میرحاج؛ مسئول مركز آموزش انجمن آلزایمرایران

 

 

 

پیشرفت‌های صنعتی و تكنولوژی در كنار اثرات مثبت در رفاه و آسایش انسان‌ها، تأثیرات منفی نیز بر سلامت آنها داشته است. علاوه بر توسعه صنعتی و تكنولوژی، رشد جمعیت و افزایش مصرف انرژی در كلان‌شهرها مشكلات متعددی را برای شهرنشینان به ارمغان آورده كه آلودگی محیط زیست یكی از مهم‌ترین آنهاست.

آلودگی محیط زیست ماحصل تركیباتی است كه در اثر فعالیت‌های طبیعی و یا ساخته دست بشر وارد محیط شده و در واقع عبارت است از وجود هر نوع آلاینده اعم از جامد، مایع، گاز، صوت، امواج و یا تشعشعات مواد رادیواكتیو به مقدار و مدت زمانی كه سلامت انسان را به خطر اندازد.

در مبحث انواع آلودگی‌های محیط زیست؛ معمولاً آلودگی آب تأثیر فوری و واضح داشته بیماری‌های مربوط به آن نیز مشخص هستند. در حالی‌كه تأثیر آلودگی هوا و آلودگی صوتی تدریجی و مبهم بوده و ممكن است در دراز‌مدت عوارضی داشته باشد. به همین علت حساسیت بشر به مسائل آب بسیار بیشتر بوده و با پیشرفت علم پزشكی توانسته بیماری‌های مربوط به آن را كنترل نماید.

امروزه با افزایش سایر آلاینده‌ها و اثبات نقش مخرب و اغلب برگشت‌ناپذیر آنها در سلامت انسان توجه ویژه همگان را در این زمینه می‌طلبد.

 آلودگی هوا

هوا یكی از عناصر ضروری برای ادامه حیات انسان است. معمولاً انسان می‌تواند چند هفته بدون غذا و چند روز بدون آب زندگی كند، اما بدون هوا فقط چند دقیقه زنده می‌ماند. دمیدن هوای آلوده نیز می‌تواند آسیب جسمی، روحی – روانی و عصبی به انسان وارد نماید.

معمولاً علایمی مثل: خستگی زودرس، عصبانیت، اختلال حافظه، تحریك‌پذیری و سردرد از جمله عوارض آلودگی هواست. طبق تحقیقات انجام شده یكی از دلایل موثر در بروز بیماری‌های همچون آلرژی، سكته قلبی، آسم، سرطان و حتی آلزایمر مواجهه طولانی‌مدت با آلاینده‌هاست.

لازم به ذكر است آلودگی هوا نه فقط بر انسان بلكه به حیوانات، گیاهان و حتی اموال هم آسیب وارد می‌كند. مغز بزرگ‌‌ترین مصرف كننده اكسیژن در بدن است و كاهش اكسیژن رسانی به ‌آن باعث كاهش كارایی و عملكرد آن خواهد شد. بنابراین تنفس هوای آلوده یعنی اكسیژن رسانی كمتر به مغز در درازمدت می‌تواند باعث آسیب آن گردد.

از طرفی وجود تركیبات سمی از جمله كربن و منواكسید كربن در هوا و استنشاق و رسوب آنها در مغز نیز باعث صدمه خواهد شد. پژوهش‌ها نشان داده آلودگی هوا به میزان زیادی خطر بروز مشكلات حافظه‌ای را به ویژه در افراد مسن افزایش می‌دهد.  دود سیگار برای كسانی‌كه به‌طور مداوم در معرض آن قرار دارند با اختلالاتی در خونرسانی به مغز و تصلب عروق مغزی می‌تواند باعث ضعف حافظه و نهایتاً آلزایمر شود. 

سكونت در اماكن شلوغ و پرترافیك (حوالی بزرگراهها) موقتاً باعث كاهش تمركز و حافظه شده به مرور زمان ناتوانی‌های ذهنی، صدمات مغزی و نهایتاً زوال عقل را به دنبال خواهد داشت. در چنین محل‌هایی علاوه بر حضور ذرات آلاینده، آلودگی صوتی نیز به آن اضافه می‌شود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- آلاینده‌ها؛ هیولایی كه دیده نمی‌شود- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: آلودگی صوتی، آلودگی محیط زیست، تشعشعات، پیشرفت‌های صنعتی، رادیواكتیو، انواع آلودگی‌ها، تأثیر آلودگی هوا تعداد بازديد: 873 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز