Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 18:59

22
اردیبهشت
پوست ضد گلوله انسان

پوست ضد گلوله انسان

افراد غمگین در شناسایی چهره آدم‌ها بهتر از افراد شاد عمل می‌کنند و این نشان می‌دهد چگونه حالت‌های روحی روانی می‌تواند بر توانایی مغز موثر باشد.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

محققان هلندی موفق شدند از سلول‌های پوست انسان و همچنین بافت تارهای عنکبوت، پوست ضد گلوله بسازند. جالب این که  این پوست قادر خواهد بود که از نفوذ گلوله شلیک شده از تفنگ لوله بلند کالیبر 22A به بدن ممانعت کند. البته این را هم بگویم که پوست ضد گلوله فقط قادر به مسدود کردن مسیر گلوله‌هایی است که با سرعت پایین به سمت فرد حرکت می کنند.

بنابراین در صورتی که یک گلوله  با سرعت معمول به سمت فرد شلیک شود این پوست قادر به محافظت از وی در برابر این امر نخواهد بود. دانشمندان با توجه به موفقیتی که در این زمینه کسب کرده اند، امیدوار هستند تا در آینده نزدیک نفوذناپذیری این پوست را ارتقا دهند.

غمگین‌ها حافظه بهتری دارند

افراد غمگین در شناسایی چهره آدم‌ها بهتر از افراد شاد عمل می‌کنند و این نشان می‌دهد چگونه حالت‌های روحی روانی می‌تواند بر توانایی مغز موثر باشد.یافته‌های پیشین نشان می‌داد چگونه غمگین بودن می‌تواند دامنه فعالیت‌های مغزی از قبیل تفکر یا به یاد آوردن لیست وظایف را تعیین کند.این مطالعه نشان می‌دهد حالت غمگین روانی با اموری که به ادراک مربوط می‌شود ارتباط دارد.

دانشمندان بر این باور هستند اگر از افراد شاد خواسته شود هنگام خندیدن و شاد بودن به اطراف خود توجه بیشتری نشان دهند توانایی ذهنی افراد غمگین در شناسایی چهره‌ها در درجه دوم قرار می‌گیرد و آدم‌های شاد دقت بیشتری از خود بروز می‌دهند و این در حالی است که یافته‌های پیشین تایید کرده بود افراد غمگین در شناسایی اعداد و حروف در مقایسه با افراد شاد از دقت کمتری برخوردار هستند.

به نظر می‌رسد این مقایسه و وجود توانایی ذهنی افراد غمگین در شناسایی بهتر چهره‌ها باعث شود افراد غمگین بتوانند شانس بالاتری در تصاحب مشاغل اجتماعی داشته باشند زیرا در مقایسه با افراد شاد با دقت بیشتری به اطراف خود می‌نگرند هر چند اسناد علمی کافی برای اثبات این نظریه وجود ندارد.

مادارن چاق فرزندانی با کبد چرب به دنیا می‌آورند

مادرانی که در دوره قبل از بارداری چاق هستند و شاخص توده بدنی‌شان (BMI) خیلی زیاد است، فرزندان چاق به دنیا می‌آورند که کبدشان پر از چربی است.به گفته محققان تاثیر شاخص توده بدنی مادر روی رشد فرزند در رحم می‌تواند به دانشمندان در درمان مشکلات سلامتی و متابولیک بدن افراد کمک کند.

محققان با استفاده از اسکن تشدید مغناطیسی، 105 نوزاد را وقتی که خواب بودند، اسکن کردند. میزان چربی موجود در سلول‌های کبد، میزان چربی کل بدن و میزان توزیع آن در بدن این کودکان اسکن شد. آنها دریافتند افزایش چربی سلول‌های کبد و چربی کلی بدن به خصوص اطراف شکم نوزادان با افزایش شاخص توده بدنی مادر در ارتباط مستقیم است.

طبق نتایج این مطالعه، احتمال داشتن فرزندان چاق و همین‌طور ابتلا به دیابت نوع دوم برای مادران چاق زیاد است.

اکستازی قاتل سلول های سرطانی

دانشمندان دانشگاه بیرمنگام شکل اصلاح‌شده‌ای از قرص‌های «MDMA» معروف به اکستازی را شناسایی کرده‌اند که 100 بار بیشتر از نمونه‌های موجود قادر است سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار داده و نابود کند. با این کشف دانشمندان امیدوارند بتوانند با تولید شکل‌های امن این قرص، گام‌های موثری برای درمان بیماران بردارند.

این امر امیدهای تازه‌ای در رابطه با درمان لوسمی (سرطان حاد خون)، لیموفوما و میلوما (انواع سرطان‌های خون) ایجاد کرده است. تحقیقات انجام شده طی 6 سال گذشته نشان داده است بیش از نیمی از گلبول‌های سفید خون به داروهای روانی پاسخ داده‌اند. این داروها شامل آمفتامین مشتق شده از اکستازی و قرص‌های ضد افسردگی مثل فلوکستین است. 

آن زمان محققان نگران بودند یافته‌های آزمایشگاهی خود را در قالب درمان‌های کلینیکال و کاربردی استفاده کنند زیرا ثابت شده بود کمترین مقدار داروی «ام.دی.ام.ای» که در درمان سلول‌های سرطانی استفاده می‌شد برای بیماران مهلک بود. هدف دانشمندان این بود که میزان تاثیر دارو را به بافت سرطانی منحصر کنند و از سمیت عمومی آن بر کل بدن ممانعت به عمل آورند.

اما دانشمندان دانشگاه بیرمنگام به شکل جدیدی از اکستازی اصلاح شده دست یافتند که قادر است در مقادیر بالا سلول‌های سرطانی را مورد هدف حمله قرار داده و نابود سازد. این فرم جدید اکستازی دارای فاکتور 100 است و از قابلیت بالایی در هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی برخوردار است. مهم‌تر از آن دانشمندان امیدوارند در آینده به عملکرد پنهان و ظرفیت‌های درمانی این دارو دست یابند.

کشف داروی جدید برای بیماران مبتلا به نقرس

دانشمندان دانشگاه «دوک» در آمریکا داروی جدیدی برای بیماران مبتلا به بیماری نقرس تولید کردند. پگلوتیکاس (pegloticase) که یک آنزیم خوکی تعدیل شده است، می‌تواند پس از تزریق منجر به بهبودی قابل توجه فرد البته  نه درمان کامل این بیماران شود. در آزمایشات انجام شده، تزریق این دارو هر 2 هفته یک بار در 24 درصد از بیماران مبتلا به نقرس، سطوح بالای اسیداوریک را به سرعت پایین آورده و آن را به مدت 6 ماه یا بیشتر در میزان طبیعی نگه می‌دارد.

این در حالی است که انباشت تدریجی اسید اوریک در بدن موجب ابتلا به این بیماری می‌شود و پگلوتیکاس نخستین  داروی موثر در کنترل بیماری نقرس در بیمارانی است که با درمان‌های معمول بهبود پیدا نمی‌کنند.  بیماری نقرس با چاقی، فشارخون، دیابت، بیماری‌های قلبی و مصرف بیش از اندازه الکل مرتبط است.

 

برچسب ها: کبد چرب، حافظه، اکستازی، سلول‌های پوست، پوست ضد گلوله، بیماران مبتلا به نقرس تعداد بازديد: 825 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز