Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 05:39

6
اردیبهشت
درمان پوست چروک و نازک

درمان پوست چروک و نازک

پوست در سنین پایین نیز ممکن است نازک و چروک شود. این مشکل می‌تواند پوست تمام قسمت های مختلف بدن را دربرگیرد و موجب نازک و شکننده شدن بخش اعظمی از پوست شود.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

پوست فقط با بالا رفتن سن نازک و چروک نمی شود، بلکه ممکن است در سنین پایین نیز در اثر موارد مختلفی دچار چنین مشکلی شود.

این مشکل می تواند پوست تمام قسمت های مختلف بدن را دربرگیرد و موجب نازک و شکننده شدن بخش اعظمی از پوست شود. 

از جمله مواردی که باعث بروز این مشکل پوستی می شوند می توان به استفاده بیش از حد از محصولات و فرآورده های آرایشی – بهداشتی، الگوی زندگی نادرست و کم آب بودن بدن اشاره کرد.

اما به طور کلی ژنتیک و نوع پوست را هم می توان مسبب شیوع این وضعیت دانست که معمولا افراد بالاتر از 40 سال را تحت تاثیر قرار می دهد.

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که بیشترین عاملی که باعث چروک و نازک شدن پوست می شود درواقع اشعه ماورابنفش خورشید می باشد.

محققان انجمن پوست آمریکا می گویند، در معرض اشعه ماوراء بنفش نور خورشید قرار گرفتن، قابل پیشگیری ترین عامل صدمه و چروک شدن پوست است.

بنابراین، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب و همچنین استفاده از تخت های برونزه کننده پوست می توانند نقش مخربی در بروز چروک های زودهنگام در پوست و همچنین نازک شدن آن ایفا کنند به طوری که حتی با درمان های طولانی مدت هم نتوان وضعیت بافت پوست را به حال قبل برگرداند.

در این میان، افرادی که پوست ظریف تری نسبت به دیگر اشخاص دارند، بیشتر مستعد گرفتار شدن به این وضعیت بوده و حتی خطر ابتلا به سرطان پوست نیز در این افراد وجود دارد.

ضمنا مواردی از قبیل اضافه وزن و یا کاهش وزن شدید، کاهش رطوبت پوست، استفاده از برخی از داروها، کشیدن سیگار، کمبود خواب، آلودگی و همچنین تغذیه نامناسب نیز می توانند باعث شکنندگی و چروکیده شده پوست شوند.  

روش های درمانی

بسته به وضعیت و میزان آسیب دیدگی، برای درمان پوست نازک و چروک روش های مختلفی پیشنهاد می شود که باید زیر نظر یک متخصص پوست به کار گرفته شود.

او می تواند با توجه به نوع صدمه و علت آسیب، بهترین درمان را پیشنهاد کند.

محصولات بدون نسخه

بسیاری از محصولات بدون نسخه، حاوی رتینول، عضوی از خانواده ویتامین A هستند.

محصولات دیگر حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی، از جمله، اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک، اسید مالیک، اسید سیتریک و اسید تارتاریک بوده و در درمان پوست صدمه دیده استفاده می شوند اما اگر باعث سوزش و سوختگی در پوست شدند، مصرف شان باید متوقف و یا بسیار محدود شود.

همچنین هنگام استفاده از این محصولات باید وقت کافی برای اثرگذاری به آنها داد که معمولا ماه ها طول می کشد تا اثر خود را به خوبی نشان دهند.

محصولات تجویزی

از طرفی دیگر باید از محصولاتی که دارای ویتامین های A و C می باشد استفاده کرده و کرم های حاوی این ویتامین ها را به طور مستقیم روی پوست آسیب دیده زده تا روند درمان سرعت یابد.

به طور مثال ترتینوئین، نوعی پماد موضعی است که می توان آن را به طور مستقیم به روی پوست نازک و چروک مالید. این پماد از خانواده ویتامین A است و اغلب به پوست صورت، به منظور محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش، مالیده می شود.

از دیگر پمادهای موضعی می توان به محصولات حاوی ویتامین C، که تثبیت کننده هستند، اشاره کرد.

فرکانس رادیویی یا امواج فراصوت

علاوه بر این، گاهی اوقات متخصص پوست براساس نوع آسیب استفاده از ابزار فرکانس رادیویی، فراصوت و یا دستگاه نور پالس، که به درمان های لیزری معروف هستند، را برای بهبود و درمان پوست نازک و چروکیده شده تجویز می کند.

این ابزار انرژی نور را بر روی بخش کوچکی از پوست آسیب دیده متمرکز کرده و حرارت پوست در آن قسمت را بالا برده و انرژی را به لایه های عمیق پوست می رساند.

در نتیجه سلول های پوست و کولاژن تحریک شده و بافت های تخریب شده را بازسازی می کنند.

البته نقاطی از پوست که به ماهیچه ها متصل هستند، مثل روی بازوها مانند پوست صورت و بینی به این درمان پاسخ چندان مثبتی نمی دهند.

این روش درمانی در گذشته همراه با درد بود و نیاز به بیهوشی داشت درحالیکه امروزه بیماران می توانند بدون اینکه بیهوش شوند تحت این درمان قرار بگیرند.

پرکننده ها 

یک روش درمانی موثر دیگر برای پوست نازک و چروک شده، به ویژه بازو، استفاده از پرکننده هایی مثل رادیس(Radiesse) می باشد.

در این روش، پرکننده مورد نظر را در پوست آسیب دیده تزریق می کنند.

این روش دراصل یک روش موثر و غیر تهاجمی محسوب شده و در مورد پوست روی بازوها بسیار کاراست و اثر حجم دهنده روی پوست باقی می گذارد.

جراحی

به غیر از مواردی که تا به حال بیان شد، عمل جراحی نیز می تواند در بهبود عارضه پوستی مذکور به خصوص برای کسانی که در مدت کمی وزن زیادی از دست داده اند، به کار گرفته شود.

جراحی پلاستیک عموما برای از بین بردن پوست چروک شده به کار می آید، اما بیماران باید با دقت از این روش درمانی استفاده کنند زیرا بدون خطر نیست.

روش های پیشگیرانه

موثرترین روش پیشگیری از چروک شدن و نازک شدن پوست دراصل محافظت پوست در برابر نور ماوراء بنفش آفتاب می باشد.

برای این منظور، سعی کنید از کرم ضد آفتاب با SPF 30 به بالا استفاده کرده و با کلاه و یا هر وسیله دیگری پوست خود را از نور خورشید حفظ کنید.

در ضمن، با افزایش سن به خصوص در میانسالی، پوست قدرت خود را برای تولید چربی از دست می دهد و نمی تواند از پوست در برابر مواد شیمیایی که موجب التهاب و حساسیت می شود، مراقبت کند.

اشعه ماوراء بنفش متصاعد از تخت های برونزه کننده، به دی ان ای سلول های پوست صدمه زده و باعث پیری زودرس و حتی سرطان پوست می شود. متخصصان پوست از مردم می خواهند که از این دستگاه ها استفاده نکنند.

آبرسانی

پرآبی و مرطوب نگهداشتن پوست از اهمیت بسزایی برخورداری است.

افراد می توانند با استفاده از مرطوب کننده های خوب، پوست خود را آبرسانی نموده و به آن ظاهری جوان و سالم ببخشند.

کرم های موضعی حاوی رتینول، می توانند قابلیت ارتجاعی پوست و تولید کولاژن سفت کننده پوست را بهبود بخشند.

این ویژگی ها، از احتمال ابتلا به نازک و چروک شدن پوست می کاهند.

تغذیه

از طرفی دیگر توجه به تغذیه و الگوی زندگی مناسب را نباید از یاد برد.

بنابراین، افرادی که می خواهند شرایط پوستی خود را تغییر داده و چروک های ایجاد شده را بهبود دهند باید از یک رژیم غذایی متعادل حاوی مقادیر مناسبی از ترکیبات آنتی اکسیدان، مانند کاروتنوئیدها، توکوفنل ها و فلاونوئیدها و ویتامین های A،C،D و E و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 پیروی نمایند.

درمان های خانگی

یکسری روش های درمان خانگی نیز وجود دارد که می توانند به بهبود وضعیت پوست نازک و چروک شده کمک کنند.

مثلا ماساژ صورت، بازوها و پاها، انجام ورزش های منظم، استفاده از تکنیک های کاهش استرس، استفاده از مرطوب کننده های طبیعی ساخته شده از عسل و یا لایه برداری پوست با لایه بردارهای طبیعی تولید شده از شکر و روغن زیتون می توانند به بهبود شرایط پوستی کمک کنند، اما در کل بهتر است قبل از استفاده از این روش های درمانی خانگی با یک متخصص مشورت کنید.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com

 

برچسب ها: مراقبت از پوست، پوست و مو، درمان چروک پوست، درمان پوست چروک، درمان های پوستی، پرکننده ها، روش های درمان چروک، آبرسانی به پوست، تغذیه و چروک پوست، درمان خانگی چروک پوست تعداد بازديد: 867 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز