Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 20:59

24
فروردین
اختلال پوستی پسوریازیس

اختلال پوستی پسوریازیس

پسوریازیس با نام دیگر صدفک یک نوع بیماری پوستی می باشد.این نوع بیماری، یک بیماری خود ایمنی محسوب می شود که از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی شود به عبارتی بیماری صدف مسری نمی باشد.

به قلم : دکتر یلدا عطارزاده ؛  جراح و متخصص بیماری‌های پوست، مو

 

تحریریه زندگی آنلاین : پسوریازیس با نام دیگر صدفک یک نوع بیماری پوستی می باشد.این نوع بیماری، یک بیماری خود ایمنی محسوب می شود که از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی شود به عبارتی بیماری صدف مسری نمی باشد. صدفک معمولا ریشه در ژن بیمار دارد و ممکن است از بدو تولد در بیمار وجود داشته باشد. به عبارتی دیگر می توان گفت این بیماری ژنتیکی است و ممکن است در فردی که در پیشینه خانوادگی خود این بیماری را دارد با هرگونه تحریک نظیر: استرس، عفونت، آب و هوا، کشیدن قلیان و سیگار و… نمایان شود.

پسوریازیس باعث ایجاد لکه های پوستی قرمز بر روی نواحی مختلف بدن می شود که عامل اصلی به وجود آمدن این لکه ها، تکثیر سلول های کراتینوسیتی پوست می باشد. این سلول در پوست انسان وجود دارد که بیماری پسوریازیس آن ها را تحریک می کند به گونه ای که سرعت تکثیرشان بیشتر می شود و در نهایت این امر سبب پیدایش لکه های پوستی قرمز که اغلب با خارش همراه است می شود.

بیشتربخوانید:

آشنایی با بیماری پسوریازیس

 

 

 

انواع بیماری پسوریازیس

این بیماری باعث می شود که سیستم ایمنی شخص بیمار به جای اینکه از بدن محافظت کند به آن آسیب بزند. بیماری صدف یا همان پسوریازیس، با توجه به محل و میزان رویش لکه ها ی قرمز پوستی،انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می شود:

پسوریازیس ولگاریس یا بیماری صدف پلاکی

پسوریازیس اریترودرمیک

پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس پوسته ای

پسوریازیس قطره ای

پسوریازیس معکوس

پسوریازیس مفصلی

پسوریازیس ناخن

 بیشتر بخوانید:

آشنایی با بیماری های پوستی زنانه

 

 

 

پسوریازیس ولگاریس

این نوع از بیماری پسوریازیس که به آن پسوریازیس پلاکی هم می گویند، سبب ایجاد زخم ها و لکه های قرمز رنگ می شود که معمولا با درد و یا خارش همراه می باشد. پسوریازیس ولگاریس که رایج ترین نوع پسوریازیس محسوب می شود، بر روی نقاط مختلف بدن از جمله نواحی زانو، آرنج، پوست سر و ناحیه ی ساکروم به وجود می آید. زخم های به وجود آمده در این نوع از بیماری بعد از گذشت مدتی به پوسته های سفید رنگی تبدیل می شوند که عموما در آن ها توده های کوچک خونی به وجود می آید.

پسوریازیس اریترودرمیک

پسوریازیس پوسته ای

پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس قطره ای

پسوریازیس معکوس

پسوریازیس مفصلی

پسوریازیس ناخن

علائم بیماری پسوریازیس

همانطور که گفته شد بیماری پسوریازیس انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع آن باعث بروز انواعی از اختلالات پوستی می شود.

عمده ای از این اختلالات شامل موارد زیر می شود:

لکه های پوستی

درد و خارش

التهاب پوست

ضخیم شدن و برآمدگی ناخن ها

خشک شدن و ترک خوردن پوست

دلالیل ایجاد پسوریازیس

بیماری صدف یا همان پسوریازیس، عموما دلیل مشخصی ندارد اما ژنتیکی بودن و اختلال سیستم ایمنی از دو دلیل مهم بروز این بیماری می باشد.

 بیشتربخوانید:

اگر دچار این بیماری پوستی هستید کبدتان چرب است

 

 

 

ژنتیکی

 یکی از دلایل ایجاد این بیماری ژنتیکی بودن آن می باشد. به گونه ای که شخص بیمار در سابقه خانوادگی خود، بستگانی را داشته، که به این بیماری مبتلا شده اند یعنی وی از بدو تولد این بیماری را در ژن خود داشته است که ممکن است با گذر زمان، توسط  متحرک های گوناگونی مانند استرس، آب و هوا، کشیدن سیگار و قلیان و…. بروز پیدا کند.

اختلال سیستم ایمنی

همان طور که قبلا هم گفته شد این بیماری یک نوع بیماری خود ایمنی است یعنی به دلیل اختلال سیستم ایمنی به وجود می آید به گونه ای که سلول های کراتینوسیت که وظیفه حفاظت از بدن را به عهده دارند و نوعی گلبول سفید به حساب می آیند، به اشتباه به سلول‌های سالم پوست حمله می‌کنند و آن‌ها را آلوده می‌کنند که این امر سبب می شود سلول هایی بیش از حد طبیعی با سرعت بالا تولید شود که با زیاد شدن حجم سلول های تولیدی، بیماری پسوریازیس بروز پیدا می کند.

راه های درمان پسوریازیس

متاسفانه این اختلال پوستی درمان مشخصی ندارد اما می توان با استفاده از کرم مرطوب کننده و رعایت موارد زیر از علائم و عوارضی که با خود به همراه دارد، کاست.

  • حمام کردن
  • رژیم غذایی مناسب
  • استفاده از مرطوب کننده
  • عدم کشیدن سیگار و قلیان
  • قرار گرفتن زیر نور خورشید
  • حفظ آرامش و عدم داشتن استرس
  • استفاده از ویتامین ها و مکمل های غذایی

نکات فوق از راه های خود درمانی و خانگی بهبود پسوریازیس بود. لازم به ذکر است در برخی موارد استفاده از دارو درمانی و پرتو درمانی نیز تا حدودی روند بهبودی را طی می کند.

دارو درمانی

استفاده از دارو های خوراکی و پماد هایی که تحت نظر پزشک تجویز می شود.

پرتو درمانی

قرار گرفتن در معرض پرتو های فرا بنفش که اصطلاحا به آن نور درمانی نیز گفته می شود.

آیا پسوریازیس خطرناک و عامل سرطان است؟

بیماری پسوریازیس به تنهایی سرطان محسوب نمی شود ولی از آنجایی که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود امکان ابتلا فردی که به پسوریازیس حاد مبتلا است به سرطان های غیر ملانوم و سرطان ریه وجود دارد.

راه های پیشگیری از پسوریازیس

از آنجایی که این بیماری یک بیماری پوستی می باشد افرادی که در سابقه ژنتیکی خود این بیماری مشاهده می شود، می توانند با داشتن تعادل وزنی مناسب، حفظ آرامش و عدم قرار گرفتن در شرایط استرس زا، استفاده از کرم های مرطوب کننده و مرطوب نگه داشتن بدن، جلوگیری از ایجاد آسیب های پوستی و… از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

 

تعداد بازديد: 48 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز