Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 14:13

8
اسفند
تیرگی پوست و روش های درمان آن

تیرگی پوست و روش های درمان آن

تیرگی در چین های پوست به طور عمده در افراد چاق دیده می شود که چین های عمیق پوستی دارند و این چین ها تیره شده و بیمار اکثرا به دلیل نازیبایی به پزشکان مراجعه می کند. متخصصان پوست ممکن است پمادها و کرم های

به قلم : دکتر سید مسعود داودی ؛  متخصص پوست، مو و زیبایی

 

تحریریه زندگی آنلاین : تیرگی در چین های پوست به طور عمده در افراد چاق دیده می شود که چین های عمیق پوستی دارند و این چین ها تیره شده و بیمار اکثرا به دلیل نازیبایی به پزشکان مراجعه می کند. متخصصان پوست ممکن است پمادها و کرم های مختلفی را برای ازبین بردن این تیرگی های چین های بدن تجویز کنند. در حالی که برای درمان این تیرگی ها باید بطور اساسی عمل کرد و با انجام آزمایشهای مختلف از سلامت دستگاههای داخلی بدن مطمئن شد. شایع ترین علت  تیره شدن پوست چینها تماس مداوم و مالیدن پوست موقع راه رفتن است که در نواحی ای مانند کشاله ها شایع تر است .این افراد معمولا به ظاهر سالم هستند و مشکل داخلی ندارند و با لاغر شدن و تمرین صحیح موقع راه رفتن این تیرگی ها کاهش می یابد.

 بیشتربخوانید:

فواید انواع ماسک ورقه ای برای پوست صورت

 

 

 

تیرگی چین های پوستی در کمین چاق ها

عارضه ای به نام سودو آکانتوزیس نیگریکانس هم به طور شایع در افراد چاق دیده می شود که از خفیف تا شدید می تواند باشد. تیره گی پوست چین های بدن مانند گردن، زیر بغل ، کشاله ران ها  دیده می شود. رنگ ضایعات از قهوه ای تا سیاهرنگ است که البته بستگی به رنگ خود بیمار دارد. هرچه رنگ پوست طبیعی بیمار تیره تر باشد این لکه ها هم تیره تر است.

در این بیماری علاوه بر چاقی و چین های پوستی و تیرگی آن، پوست در نواحی ابتلا ضخیم و نمای مخملی پیدا می کند. این ضایعات به آرامی ایجاد می شوند و کند پیشرفت می کنند.

از دلایل دیگر آن ارث و استعداد خانوادگی است ولی گاهی مصرف داروهایی مانند قرص های ضدبارداری یا قرص نیاسین و به ندرت تومورهای داخل بدن مانند تومور غده فوق کلیه یا هیپوفیز می تواند از دلایل آن باشد.

این بیماران به طور عمده بیماری های زمینه ای مانند دیابت، کاهش هورمون تیرویید و تغییرات در هورمون های هیپوفیز دارند.

همراهی آکانتوزیس نیگریکانس با دیابت شایع است و به ندرت ممکن است خارش داشته باشند. اگر پیدایش چاقی همراه با تیرگی های پوستی چین ها ناگهانی باشد پزشک به تومورهای داخلی مشکوک می شود و معمولا این بیماران به نوع شدید بیماری مبتلا می شود. هر چه سن بیمار کمتر باشد احتمال ارثی بودن آن بیشتر است که با بالا رفتن سن به آرامی ضایعات تیره پررنگ تر و وسیع تر می شوند.

بیشتربخوانید:

ماسک سیب زمینی و عسل مناسب برای انواع پوست

 

 

 

از کرم موضعی تا اصلاح تغذیه

در افرادی که بیماری های همراه داخلی ندارند و فقط به علت چاقی و پوست دچار تیرگی شده اند به شرط لاغر شدن با کرم های ضدلک این تیرگی ها کاهش می یابد. در بیمارانی که بیماری های همراه مانند دیابت، تومور غده فوق کلیه (بیماری آدیسون)، اختلال در غده هیپوفیز یا کاهش فعالیت غده تیروئید دارند لازم است پزشک متخصص پوست با همکاری پزشک متخصص غدد داخلی به درمان بیماری بپردازند.

در دیابت نوع ۲ که شایع ترین عارضه همراه بیماری آکانتوزیس نیگریکانس است باید علاوه بر درمان دارویی، رژیم غذایی که شامل حذف مواد قندی و نشاسته ای است برای بیمار تجویز شود ضمنا بیمار باید از پرخوری پرهیز کند و با انجام ورزش منظم وزن خود را کاهش دهد.

در نهایت وقتی بیمار کاملا تحت کنترل دارویی قرار گرفت برای زیبایی می توان با استفاده از کرم های ضدلک، لک های تیره را کاهش داد. در مواردی که علت بیماری مصرف دارو باشد باید بیمار برای همیشه مصرف داروی عامل بیماری را متوقف کند.

بیشتربخوانید:

درمان سیاهی زیربغل و سر زانو

 

 

 

دارو و درمان

کرم های تجویزی برای کاهش یا رفع تیرگی های چین های پوستی، با توجه به سن و جنس بیمار از ترکیب های اوره، اسید سالیسیلیک، آلفا هیدورکسی اسید، بتاوپلی هیدروکسی اسید ۱۵ تا ۲۰ درصد هستند.

ترکیب های هیدروکینون که در لک های تیره صورت یا لک های بارداری و کک و مک تجویز می شوند در تیرگی های داخل چین ها تاثیر چندانی ندارند زیرا باید با غلظت بالای ۴ درصد تجویز شوند که باعث قرمزی، سوزش، خارش و تورم می شوند. تیرگی چین های پوستی از دیدگاه بیمار معمولا یک مشکل زیبایی است ولی از نظر پزشک یک بیماری جدی پوستی ـ داخلی است که باید با انجام آزمایش های ضروری و کشف بیماری زمینه ای داخلی و با همکاری متخصص غدد داخلی به درمان جدی آن پرداخته شود و بعد از کنترل بیماری های داخلی درمان زیبایی لک های تیره انجام شود.

بیشتر بخوانید:

 

تعداد بازديد: 78 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست ؟

فیلم روز
تصویر روز