Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:08

13
اسفند
راهکارهای پیشگیری از چین و چروک در اطراف چشم

راهکارهای پیشگیری از چین و چروک در اطراف چشم

چشم‌ها مهم‌ترین اجزاء صورت بوده و از جمله اولین مواردی است که افراد دیگر به آن توجه می‌کنند. پوست اطراف چشم یکی از اولین جاهایی در بدن است که دچار چین و چروک می‌شود. این قسمت ظریف از پوست بدن

به قلم : دکتر هما فاتحی - پوست و مو

 

تحریریه زندگی آنلاین : چشم‌ها مهم‌ترین اجزاء صورت بوده و از جمله اولین مواردی است که افراد دیگر به آن توجه می‌کنند. پوست اطراف چشم یکی از اولین جاهایی در بدن است که دچار چین و چروک می‌شود. این قسمت ظریف از پوست بدن به دلیل عدم تولید رطوبت طبیعی در برابر چین و چروک و خشک شدن آسیب‌پذیر است. به‌علاوه، حرکات تکراری عضلات صورت مانند در هم کشیدن چهره می‌توانند باعث ایجاد خطوط پاکلاغی در گوشه‌ی چشم شوند.

 با وجود ضعیف شدن پوست در اثر سالخوردگی و همچنین وجود چنین حرکاتی در صورت، خطوط و چین و چروک‌های دور چشم بسیار زودتر از دیگر خطوط در نواحی مختلف صورت ایجاد می‌شوند. تعداد محدودی روش‌های درمانی مؤثر برای پیشگیری از این خطوط وجود دارند که می‌توانند ظاهری با طراوت و جوان را برای فرد به ارمغان بیاورند.

 بیشتربخوانید:

خداحافظی با چین و چروک های دور چشم

 

 

 

 

علل ایجاد خطوط اطراف چشم

سن و سال: با افزایش سن شما، پوست اطراف چشم‌ها به‌طور طبیعی انعطاف‌پذیری خود را ازدست‌داده و شکننده می‌شود. کاهش تولید چربی پوست باعث خشک شدن پوست دور چشم و بیشتر شدن چین و چروک‌های آن می‌شود.

  قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی فرابنفش (UV): اشعه‌ی فرابنفش که باعث تسریع فرایند سالخوردگی می‌شود اولین علت ایجاد چین‌و‌چروک دور چشم است. قرار گرفتن در معرض این اشعه باعث تخریب بافت‌های پیوندی پوست شما شده و رشته‌های کلاژن و الاستین موجود در لایه‌های عمیق‌تر پوست را از بین می‌برد که باعث به وجود آمدن خطوط پنجه کلاغی در دور چشم خواهد شد.

 حالات چهره: حرکات و حالات چهره مانند اخم کردن باعث ایجاد خطوط ریزی در اطراف چشم می‌شوند. هر بار که از یکی از عضلات صورت خود استفاده می‌کنید، شیاری در زیر سطح پوست ایجاد می‌شود و با پیر شدن پوست خاصیت ارتجاعی آن از بین رفته و نمی‌تواند شیار ایجاد شده را به حالت اول خود بازگرداند. سپس این خطوط و شیارها به جزئی دائمی از پوست دور چشم تبدیل می‌شوند.

 سیگار کشیدن: استعمال دخانیات می‌تواند فرایند طبیعی پیر شدن پوست را تسریع کرده و باعث شکل‌گیری سریع‌تر چین و چروک‌ها و به‌خصوص خطوط دور چشم شود. این مشکل احتمالاً به دلیل تغییرات ایجاد شده در گردش خون پوست ایجاد می‌شود.

 تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی می‌توانند تولید کلاژن و قدرت رشته‌های الاستین در پوست را تحت تأثیر قرار داده و این مشکل سبب افتادگی پوست و ایجاد چین و چروک دور چشم می‌شود.

 بیشتر بخوانید:

از بین بردن پف زیر چشم با چند راهکار ساده

 

 

 

 

انواع خطوط اطراف چشم

خطوط پاکلاغی: خطوط پاکلاغی ازجمله اولین چین و چروک‌های ایجاد شده در صورت بوده و ازآنجایی‌که ناحیه‌ی دور چشم تحت تأثیر خندیدن، لبخند زدن و دیگر حالات مختلف چهره قرار می‌گیرد،جلوگیری از ایجاد این چین و چروک‌ها غیرممکن است.

در ابتدا، این خطوط تنها به هنگام خندیدن ظاهر شده و زمانی که عضلات صورت در حالت استراحت قرار می‌گیرند این خطوط نیز ناپدید می‌شوند؛ ولی با گذشت زمان، این خطوط به یکی از اجزای دائمی پوست دور چشم تبدیل شده و در همه حال دیده می‌شوند.

چین و چروک پلک: یکی از اولین جاهایی که چین و چروک صورت در آن ایجاد می‌شود چشم است. با کاهش خاصیت انعطاف‌پذیری پوست، پوست ناحیه‌ی صورت افتاده شده و پوست زیر چشم‌ها نیز به‌طور خاصی نسبت به این کاهش انعطاف‌پذیری آسیب‌پذیر است. این مشکل سبب ایجاد چین و چروک‌های دور چشم خواهد شد.

 بیشتر بخوانید:

لکه صورت یا ملاسما را چطور درمان کنیم؟

کشیدن پوست صورت بدون جراحی در خانه

 

 

 

 

8 راه‌حل کاربردی برای پیشگیری از ایجاد خطوط اطراف چشم

استفاده از ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب نه تنها پوست شما را از انواع بیماری‌ها مثل سرطان پوست محافظت می‌کند، بلکه باعث می‌شود علائم پیری پوست دیرتر خودشان را نشان بدهند.

عینک آفتابی

علاوه بر استفاده از کرم ضد آفتاب بهتر است که هر وقت در آفتاب بیرون می‌روید از عینک‌های محافظ در برابر اشعه UV استفاده کنید. این عینک‌ها علاوه بر جلوگیری از نور آزاردهنده آفتاب، مانع از این می‌شود که شما مدام چشمتان را در حالت جمع شده و نیمه‌باز نگه دارید که خود باعث چروک اطراف چشم می‌شود

خودداری از حرکات اطراف چشم

حرکات و حالاتی که در صورت خود ایجاد می‌کنیم نیز باعث ایجاد چین و چروک می‌شود. همان‌طور که صورت خود را کش می‌دهید و یا صورت خود را شکل می‌دهید، کشش پوست شما کاهش می‌یابد و یک روز، توانایی بازگشت به حالت اولیه خود را از دست می‌دهد و بنابراین به بخشی از صورت شما تبدیل خواهد شد. تنگ کردن چشم‌ها، خندیدن و اخم کردن حرکاتی هستند که منجر به چین و چروک دور چشم می‌شوند. برای همین باید از حرکاتی که باعث ایجاد چین و چروک می‌شوند، خودداری کنید.

پاک کردن آرایش به ویژه هنگام خواب

برای جلوگیری از چروک زیر چشم محلول آرایش پاک‌کن را روی یک پنبه نرم بریزید. پنبه را به مدت چند ثانیه روی پلک خود نگه دارید. سپس با ملایمت پنبه را روی چشمان خود حرکت دهید؛ اما اصلاً آن را بیش از حد فشار ندهید یا محکم نکشید.

 بیشتر بخوانید:

چرا برخی پیرتر از سن‌شان به نظر می‌رسند؟

گودی زیر چشم، علت و درمان آن

 

 

 

مصرف آب به میزان کافی

برای حفظ زیبایی و طراوت پوست مقدار زیادی آب بنوشید. کم آبی سبب کاهش خاصیت ارتجاعی و بروز خطوط ریز و چروک‌‌های زیر چشم می‌‌شود.

نحوه صحیح خوابیدن

خوابیدن به دو طرف یا روی شکم بر روی صورت شما فشار می‌آورد، این کار باعث ایجاد خطوطی روی صورت شما می‌شود، در نتیجه فرد باید به جای خوابیدن رو به شکم، رو به کمر بخوابد.

کاهش استرس

استرس می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش دهد و حتی باعث تغییراتی در پروتئین‌های پوست فرد شود؛ زیرا مقادیر بالای کورتیزول یا هورمون استرس می‌تواند کلاژن و الاستین پوست را تجزیه کند.

پرهیز از مالیدن چشم

مالیدن چشم‌ها باعث پیری زودرس پوست اطراف چشم از جمله چین و چروک و افتادگی پلک می‌شود.

برچسب ها: پوست، چین و چروک، سرطان پوست، مراقبت از پوست، کرم ضد آفتاب، پیری زودرس، جوانسازی پوست، کلاژن، پاک کردن آرایش، افتادگی پلک، چین و چروک دور چشم، افتادگی پوست، دکتر هما فاتحی تعداد بازديد: 106 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز