Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 21:06

22
اسفند
باورهای غلط در استفاده از لوازم آرایشی

باورهای غلط در استفاده از لوازم آرایشی

نادیده گرفتن ویژگی‌های خوب ظاهری زمانی پیش می‌آید که فرد دچار احساس حقارت یا خودکم‌بینی باشد. چنین افرادی همواره به عوامل بیرونی و ظاهری نگاه می‌کنند تا بتوانند از این طریق احساس ارزشمندی ازدست رفته خود را جبران کنند.

 دکتر محمد علی نیلفروش زاده - فوق تخصص پوست ، مو و جراحی زیبایی

تحریریه زندگی آنلاین : نادیده گرفتن ویژگی‌های خوب ظاهری زمانی پیش می‌آید که فرد دچار احساس حقارت یا خودکم‌بینی باشد. چنین افرادی همواره به عوامل بیرونی و ظاهری نگاه می‌کنند تا بتوانند از این طریق احساس ارزشمندی ازدست رفته خود را جبران کنند. آن‌ها می‌خواهند ارزشمند باشند و دیده شوند زیرا اغلب در دوران کودکی تحقیر شده، زیر سؤال رفته و با دیگران مقایسه شده‌اند. بنابراین بخش‌های سالم شخصیت‌شان شکل نگرفته و فاقد هویت لازم برای ایستادن روی پاهای خود هستند.

این افراد همیشه از درون احساس پریشانی و بی‌امنیتی می‌کنند و برای به دست آوردن این امنیت دنبال تأیید و نگاه دیگران می‌روند. به همین دلیل سعی می‌کنند با عمل‌های جراحی از خود ویترینی زیبا بسازند اما در حقیقت با این کار پشت نقابی زیبا پنهان می‌شوند و از مساله اصلی فرار می‌کنند.

تفاوت حالت عادی و غیرعادی افراد

همه انسان‌ها، به خصوص کسانی که برای خود ارزش قائل هستند نیاز به رسیدگی‌های ظاهری دارند. در اصل این رفتار نشانه سلامت، شادابی و عزت نفس است.

مشکل از جایی آغاز می‌شود که تمام دغدغه و مشغله ذهنی فرد طی روزهای متمادی به رسیدگی‌های ظاهری تبدیل شود.

در این شرایط حتی ممکن است فرد از رفتار اشتباه خود آگاه نباشد و آن را جزو بخش‌های طبیعی و سالم زندگی‌اش بداند، در حالی که با این رفتارها از هدف‌های مهم و معنادار زندگی باز می‌ماند و مدام برای جلب نظر دیگران دست و پا می‌زند.

 درواقع این افراد از طریق ظاهر خود به نوعی گدایی محبت، مهرطلبی و توجه‌طلبی می‌کنند.

علاقه و نیاز به زیباتر شدن در همه انسان‌ها وجود دارد و در حد طبیعی و نرمال بسیار هم خوب و منطقی می‌باشد، اما گروهی از افراد تمایل افراطی و غیرمنطقی به مقوله زیبایی ظاهری دارند و می‌خواهند با عمل‌های زیبایی ظاهرشان را کاملاً تغییر دهند (خصوصاً خانم‌ها).

دلایل تمایل افراد به افراط در امور ظاهری

در جامعه‌ای‌ که به وضعیت ظاهری بیش از حد توجه می‌شود و تفکر و عمق وجود ندارد، رسیدگی‌های ظاهری و جراحی‌های زیبایی افزایش پیدا می‌کنند. اگر افراد زمان زیادی را به امور ظاهری اختصاص دهند، دیگر وقتی برای امور مهم‌تر مثل کتاب خواندن، دوره دیدن، رشد شخصی و افزایش آگاهی نخواهند داشت. مردم در چنین جامعه‌ای برای خود هویت مشخصی ندارند و مبنای ارزشمندی‌شان، زندگی و نظر دیگران است، در حالی که هر فردی باید شیوه زندگی خود را داشته باشد و آن را با دیدگاه‌ها، باورها و فرهنگ شخصی خود بسنجد. ما نباید وضعیت ظاهری زندگی خود را با دیگران مقایسه کنیم، بلکه باید ارزش‌های‌مان را با آن‌ها بسنجیم.

یکی از دلایلی که مردم کشور ما به سمت مسائل ظاهری جذب شده‌اند، تمایل به رشد، پیشرفت و به دست آوردن موفقیت است. البته این تمایل تا حد لازم می‌تواند مفید باشد اما اگر همه زندگی به آن اختصاص یابد، از معنا و عمق رها می‌شویم و فقط به مسائل ظاهری می‌پردازیم. در نتیجه دچار احساس پوچی خواهیم شد. متاسفانه خیلی از مفاهیم موفقیت مثل قانون جذب و... باعث شده ذهن افراد فقط به سمت به دست آوردن برود و آن‌ها را در نیازها و خواسته‌های‌شان گیر بیندازد.

راهکارهای حل مساله

   راه حل این است که هر فردی از خود نگاه و تفکری ویژه داشته باشد و ارزش‌های زندگی را با آن‌ها بسنجد. در غیر این صورت هر چقدر هم به امور ظاهری بپردازد، خوشحال و سرزنده نمی‌شود.

 یک راه حل عمومی برای ترمیم عزت نفس، تهیه فهرستی از داشته‌ها و ویژگی‌های مثبت از لحاظ درونی و شخصیتی است. البته در انتهای فهرست می‌توانید ویژگی‌های مثبت ظاهری خود را نیز ذکر کنید اما باید مراقب باشید صرفاً گرفتار مسائل ظاهری نشوید.

 همچنین می‌توانید از دیگران درخواست کنید سایر ویژگی‌های مثبت شما را به این فهرست اضافه کنند. به این ترتیب نگاه‌تان به سمت داشته‌های خود می‌رود و به تدریج احساس خودکم‌بینی جبران می‌شود.

 تمرین دوم برای ترمیم عزت نفس، بریدن بندناف از دیگران است. به عبارتی دیگر نباید دنبال تأیید و ارزیابی نظر اطرافیان باشید، بلکه باید خودتان این تأیید را به خود بدهید.

 در مرحله سوم نیز باید نقص‌های خود را بپذیرید و آن‌ها را به عنوان بخشی از ظاهر و شخصیت‌تان قبول کنید زیرا مادامی که بخش‌های تاریک، ناسالم یا نقص گونه خود را کتمان و پنهان می‌کنید، آن عیب بزرگتر می‌شود ولی درست از زمان پذیرش آن‌ها می‌توانید برای تغییرشان قدم بردارید و از لحاظ روانی بهبود یابید.

 

بیشتر بخوانید:

بهترین روش‌ جوان‌سازی پوست

بوتاکس یا فیلر، کدام‌ یک بهتر است؟

تزریق پروفایلو؛ جدیدترین روش جوان‌سازی پوست

مزایا و معایب هایفوتراپی

برچسب ها: لوازم آرایش، زیبایی پوست، زندگی آنلاین، جراح زیبایی، دکتر محمد علی نیلفروش زاده، فوق تخصص پوست و مو تعداد بازديد: 422 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز