Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 14:26

11
تیر
کنترل ریزش مو با تغذیه

کنترل ریزش مو با تغذیه

متخصصان پوست و مو معتقدند که هر انسان به‌طور میانگین روزانه 50 تا 100 تارموازدست می‌دهد، اما همیشه این‌چنین نیست و امکان تأثیر مشکلات مرتبط باسلامت نیز در آن وجود دارد.

مهندس سمانه مختار زاده؛ کارشناس صنایع غذایی، دکتر مصطفی نوروزی: دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قزوین

 

متخصصان پوست و مو معتقدند که هر انسان به‌طور میانگین روزانه 50 تا 100 تارموازدست می‌دهد، اما همیشه این‌چنین نیست و امکان تأثیر مشکلات مرتبط باسلامت نیز در آن وجود دارد.

اهمیت و نقش تغذیه در سلامت مو

برای پیشگیری از ریزش مو باید به نوع ماده غذایی توجه کردواز مواد مغذی ارزشمند استفاده نمود. به‌عنوان‌مثال پروتئین گوشت و حبوبات و تخم‌مرغ و لبنیات وقتی وارد بدن می‌شوند موجب تقویت فولیکول مو شده و از ریزش و ضعیف شدن مو جلوگیری می‌کنند. آهن نیز همچون پروتئین، در تقویت پیاز مو اهمیت دارد.

مواد غذایی مفید 

آنتی اکسیدان هایی مثل بتاکاروتن (پیش سازویتامین A) که در هویج و خرمالو و کدوحلوایی وجود دارند و ویتامین A نیز در سلامت مو اهمیت دارند.

باید توجه داشت افرادی که به میزان کافی چربی در رژیم غذایی خودمصرف نمی‌کنند، ممکن است باعث خشکی موها شده و همین خشکی نیز منجر به ریزش مو گردد.

دلایل متعدد ریزش مو

سندرم پلی کیسیتیک تخمدان: اگر تخمدان پلی کیستیک بوده و هورمون‌ها ازحالت تعادل خارج باشند و یا بدن بیشتر از حد طبیعی، هورمون مردانه تولیدکند، این موضوع باعث تولید و افزایش موهای زائد بر روی صورت و بدن می‌شود، درصورتی‌که موهای سر نازک‌تر می‌شوند.

طاسی منطقه‌ای: موی سر نیز شروع به ریزش لکه‌های بزرگی می‌کند و در این شرایط ممکن است مشکل از سیستم ایمنی بدن باشد که به‌صورت اشتباه به فولیکول‌های سالم مو حمله کرده و باعث طاسی می‌شود.

این مشکل به‌ندرت بروز می‌کند.

زایمان: در هنگام زایمان مـوها پرپشت‌تر می‌شود اما بعد از زایمان احتمالاً به علت از دست دادن مواد مغذی به‌سرعت شروع به ریزش می‌کنند و بازگشت موها نیز به حالت طبیعی ممکن است حدود دو سال طول بکشد.

رژیم‌های غذایی سخت: با استفاده ا ز رژیم غذایی سخت موها شروع به ریزش می نماید و با رژیم غذایی مناسب می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

بستن موها به‌صورت خیلی سفت: بستن سفت موها و بافتن محکم آن‌ها نیز باعث ریزش می‌شود و حتی بعضی مواقع  ممکن است باعث زخم شدن پوست سر وریزش دائمی مو بشود.

درمان سرطان: شیمی‌درمانی و پرتودرمانی نیز باعث ریزش مو می‌شود اما بعد ازاینکه طول درمان تمام شد موها دوباره رشد طبیعی می‌نمایند.

استرس شدید: استرس شدید باعث ریزش ناگهانی مو می‌شود.

کمبود آهن: خانم‌هایی که پریودهای سختی دارند و غذاهای آهن‌دار مصرف نمی‌کنند، باعث کمبود آهن بدن شده و درنهایت این کمبود باعث ریزش مو می‌شود.

تیروئید: اگر این غده خیلی کم و یاخیلی زیاد هورمون تیروکسین تولیدکند، چرخه رشد مو راتحت تاثیرقرارمی دهد.

در فضاهای مجازی برخی ادعاها برای درمان ریزش مو مطرح‌شده‌اند، که می‌بایست در تحقیقات علمی دانشگاهی مورد تأیید قرار گیرند، در غیر این صورت ادعا محسوب شده و نمی‌توان به آنها استناد نمود، از جمله:

هفته‌ای یکبار ریشه و ساقه موها را با آب پیاز به مدت 45-30 دقیقه ماساژ داده، استفاده از شیره نارگیل و یا نارگیل خردشده به‌صورت ماساژ در سطح مو، استفاده از سیر، حنا، گل ختمی ویاانگور فرنگی هندی به‌صورت پودر یا مایع و ماساژ آنها بر روی پوست.

راهکارهای پیشگیری از ریزش مو

با استفاده از شامپوونرم کننده‌ها همیشه نمی‌توان از ریزش مو و شکنندگی آن جلوگیری کرد.

هنگامی‌که مو خیس است، دارای بیشترین آسیب‌پذیری است و خشک‌کردن موها با استفاده از حوله نیز خود باعث ریزش مو می‌شود و سعی شود وقتی موهایتان خیس است هنگام شانه کردن از شانه دندانه پهن استفاده گردد.

دادن تنوع در مدل موها، برای پرپشت کردن موها مؤثر است و باعث می‌شود موها ضخیم‌تر و بلندتر به نظر برسد. برای این‌که موهایی زیبا و شاداب داشته باشیم می‌بایست از مواد غذایی که مقدار پروتئین بالایی دارند استفاده گردد.

مانند لبنیات و مرغ و گوشت...حرارت طولانی با سشوار و حتی رنگ کردن نیز باعث شکستگی و آسیب به مو می‌شود. ماساژ دادن کف سر باعث رشد سریع مو می‌شود و این کار حتی باعث کاسته شدن فشارهای عصبی که خود یکی از دلایل اصلی ریزش مو نیز به شمار می‌آید، می‌شود. 

مواد مغذی ارزشمند برای تقویت موی سر

پروتئین اعم از گیاهی یا حیوانی، کلسیم و منیزیم، ویتامین‌های گروه B، ضد اکسیدان ها مثل ویتامین A و E و C، اسیدهای چرب امگا سه و امگا شش. 

نتیجه‌گیری

برای پیشگیری و درمان ریزش مو می‌بایست به عوامل مختلف تغذیه‌ای و غیر تغذیه‌ای، توجه نموده و در هر دو مورد به متخصص مربوطه مراجعه کرد. و از توصیه‌های غیر علمی در فضای مجازی پرهیز نمود.

بیشتر بخوانید:

لاغری همراه با ریزش مو و کم خونی!

علت های ریزش مو در بچه ها

 

برچسب ها: ریزش مو، تغذیه و ریزش مو، پیشگیری از ریزش مو، سلامت مو، کنترل ریزش مو با تغذیه، نقش تغذیه در سلامت مو، مو و تغذیه، مواد غذایی مفید برای ریزش مو، علت های ریزش مو، تغذیه و تقویت مو تعداد بازديد: 535 تعداد نظرات: 1

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز