Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 05:42

27
خرداد
با تیرگی زانوی خود چه کنیم؟

با تیرگی زانوی خود چه کنیم؟

مشکل سیاهی زانو و سرآرنج‌هاست، مشکلی رایج که بسیاری از خانم‌ها را آزار می‌دهد تا جایی که حتی در خانه‌ خودشان یا در میان زن‌های دیگر نمی‌توانند لباس‌های دلخواه‌شان را بپوشند.

دكتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست، مو و زیبایی

 

مشکل سیاهی زانو و سرآرنج‌هاست، مشکلی رایج که بسیاری از خانم‌ها را آزار می‌دهد تا جایی که حتی در خانه‌ خودشان یا در میان زن‌های دیگر نمی‌توانند لباس‌های دلخواه‌شان را بپوشند چراکه سیاهی‌های زانو و آرنج بیش از هر چیز جلب توجه كرده و به زیبایی زنانه آنها خدشه وارد می‌کند.

تیرگی پوست سرزانو و آرنج در افراد با پوست‌های تیره بیشتر دیده می‌‌شود. این تیرگی ممکن است روی مفاصل کوچکتر مثل انگشتان و قوزک پا هم دیده شود. میزان ملانین پوست رنگ پوست شما را تعیین می‌‌کند.

علل این تیرگی چیست؟

عدم رعایت بهداشت: عدم رعایت بهداشت و تجمع سلول‌های مرده در نواحی آرنج و زانو می‌‌تواند یکی از علل تیرگی پوست این ناحیه مخصوصا در کودکان باشد

اصطکاک مداوم: آرنج و زانو نواحی هستند که بیشتر درمعرض تماس با محیط و اصطکاک با البسه، مبل، فرش، میز و... قرار می‌‌گیرند و این آسیب‌‌های مکرر و مداوم سبب افزایش ضخامت پوست در این نواحی و تیره شدن آنها می‌‌گردد. 

سر زانو نشستن و لم دادن روی آرنج: فشار و اصطکاک ناشی از این حرکات باعث افزایش ضخامت و تیرگی زانو و آرنج می‌‌گردد.

تماس زیاد با نور آفتاب: کسانی که تماس زیادی با نور آفتاب دارند و این نواحی در معرض آفتاب قرار گیرد بدلیل تولید ملانین بیشتر پوست ظاهری تیره بخود می‌‌گیرد. 

خشکی پوست: خشکی باعث می‌‌شود که پوست استعداد بیشتری برای تیره شدن داشته باشد پوست زانو و آرنج غدد سباسه (چربی ) کمتری نسبت به سایر قسمت‌های بدن دارد بنابراین بیشتر احتمال خشک شدن دارد. 

بعضی بیماریها: از جمله سندرم آدیسون، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCO)  و تغییرات هورمونی که در حاملگی رخ می‌‌دهد دیگر علل تیرگی پوست این نواحی می‌‌باشد.

توصیه‌‌های ومراقبت‌‌های لازم

به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که دچار سندرم آدیسون که علائمی مشابه می‌‌دهد نیستند. از یک کرم ساینده (scrub)  ملایم جهت برداشتن پوست‌‌های مرده در سر زانو و آرنج استفاده کنید.

با تکرار این کار و برداشته شدن پوست مرده، پوستی جوان‌تر و روشن‌تر نمایان می‌‌شود. نباید سایش شدید و روزانه باشد چون باعث می‌‌شود پوست آسیب ببیند و حتی امکان دارد تیره‌تر شود.

از یک کرم مرطوب کننده بعد از سایش بعد از حمام استفاده کنید. شب‌ها قبل خواب نیز این نواحی را مرطوب کننده بزنید.  نواحی در معرض آفتاب را با کرم‌های ضد آفتاب و یا لباس‌های پوشیده محافظت کنید. 

پیلینگ‌‌های شیمیائی: البته در پوست‌های تیره پیلینگ شیمیائی باید با احتیاط وزیر نظر پزشک با تجربه انجام شود کمک موثری به کاهش تیرگی می‌‌کند.

آلفا هیدروکسی اسید و اسید سالیسیلیک: این ترکیبات در کرم‌های چرب اگر ساخته شوند کمک خوبی به روشن‌تر شدن پوست می‌‌کند. 

لیرزها: از میان انواع لیزرها، لیزر کیوسویچ N-dyag تنها لیزری است که در صورتی که به شیوه صحیح و با پارامترهای مناسب انجام شود، بدون هیچ‌گونه عوارضی می‌‌تواند در کاهش تیرگی پوست زانو وآرنج موثر باشد.

در پایان در نظر داشت که تیرگی پوست آرنج و زانو را نمی‌توان بطور کامل از بین برد چون پوست این نواحی بطور طبیعی کمی تیره‌تر از سایز نواحی بدن است.

 

برچسب ها: پوست و مو، مراقبت از زانو، سیاهی زانو، سیاهی پوست، سر زانو، تیرگی زانو، زیبایی زانو تعداد بازديد: 772 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز