Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 01:58

23
فروردین
خال‌ها و لك‌های پوستی (2)

خال‌ها و لك‌های پوستی (2)

از قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید تا جایی كه ممكن است، دوری كنید. خصوصا در روزها و ساعت‌هایی كه نور خورشید شدیدتر است مثلا از ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر.

 

همراه با وجود آمدن این خال‌ها و لك‌ها، پرتوهای مزمن نور خورشید عوارض دیگری نیز روی پوست شما دارند این عوارض عبارتند از:

 - چین و چروك‌های ریز و درشت

- لكه‌های بزرگ قهوه‌ای رنگ و یا حتی برخی سایه‌روشن‌های پوستی كه در اثر تغییر در رنگدانه‌ها ایجاد می‌شوند

- رنگ پریدگی و زرد شدن پوست

- از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست، كه باعث می‌شود پوست شما روز به روز آویزان‌تر به نظر آید. البته این اتفاق بیشتر در سنین بالاتر رخ می‌دهد.

- افزایش تعداد خال‌ها و لك‌ها

- گشاد شدن رگ‌های خونی زیر پوست خصوصا در نواحی گونه، فك و بینی.

- باز شدن زیاد منافذ پوست صورت خصوصا روی بینی

- برخی تغییرات كوچك‌تر مثل «ملاسما»

- تغییرات مربوط به پوست كه در اثر سرطان پوست ایجاد می‌شود مثل تومور سیاه رنگ پوست و سلول‌های فلس‌دار سرطانی.

نكاتی در مورد درمان دائم خال‌ها

بیشتر افراد وقتی كه خال‌ها و لك‌های پوستی‌شان را از بین می‌برند نفس راحتی می‌كشند اما عامل خطرناكی كه موجب به وجود آمدن این خال‌ها شده است، همچنان برقرار است. در واقع باید این عامل را از بین برد زیرا در غیر این صورت، به زودی علاوه بر خال‌های قبلی، لكه‌های جدید نیز پدیدار می‌شوند.

برای جلوگیری از به وجود آوردن چنین وضعیتی بهتر است لااقل به یكی از موارد زیر توجه كنید.

 محافظت و امنیت در برابر نور خورشید

از قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید تا جایی كه ممكن است، دوری كنید. خصوصا در روزها و ساعت‌هایی كه نور خورشید شدیدتر است مثلا از ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر

 استفاده از محافظت‌كننده‌های پوستی در برابر نور خورشید

از ضدآفتاب‌های مناسب استفاده كنید تا از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت شود. اشعه UVA در عمیق‌ترین لایه‌های پوستی نیز نفوذ می‌كنند و اشعه UVB اصلی‌ترین دلیل آفتاب سوختگی است. از كرم‌های ضدآفتابی استفاده كنید كه لااقل SPF30 داشته باشند و كرم را 15-30 دقیقه قبل از خروج از خانه روی سطح پوست خود بمالید.

 از پرده محافظت‌كننده در برابر نور خورشید استفاده كنید. این پرده‌های نازك را برای پوشش شیشه‌های ماشین‌ها و خانه‌های خود نصب كنید. این پرده‌ها جلوی اشعه‌های UVA را می‌گیرد. اشعه UVB نمی‌تواند از شیشه عبور كند.

 لباس‌هایی بپوشید كه از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت می‌كنند.

برخی از لباس‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند كه از پوست بدن در برابر اشعه‌های UV محافظت می‌كنند. همچنین برخی كلاه‌های لبه‌دار، از پوست سر و پیشانی محافظت می‌كنند. استفاده از عینك‌های آفتابی كه صد درصد از چشم‌ها و نواحی اطراف آن در برابر اشعه‌های UV محافظت می‌كنند.

با شروع فصل گرم برای جلوگیری از به وجود آمدن هرگونه خال و لك ریز یا درشت روی پوست‌تان، بهتر است زودتر یك كرم ضدآفتاب مناسب تهیه كنید و تا جایی كه برایتان ممكن است، به نكات فوق عمل كنید.

 

برچسب ها: سرطان پوست، چین و چروك‌های پوست، پرتوهای مزمن، خال‌ها و لك‌ها، رنگ پریدگی، منافذ پوست صورت، ملاسما، ضدآفتاب‌های مناسب تعداد بازديد: 590 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز