Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 08:04

16
دی
كاربرد لیزر در زیبایی

كاربرد لیزر در زیبایی

شاید لازم باشد شما پیش از لیزردرمانی یك داروی ضد ویروس مصرف كنید تا خطر بروز عفونت‌های ویروسی كاهش یابد. گاهی هم مصرف یك آنتی‌بیوتیك برای پیشگیری از عفونت‌های باكتریایی لازم خواهد بود.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

در شماره‌های گذشته كاربردهای مختلف لیزر در درمان و زیبایی پوست را بررسی و شرح دادیم. در ادامه چگونگی عملیات لیزر تراپی در مطب پزشك، رعایت نكات مهم پیش و پس از درمان و عوارض جانبی احتمالی آن را ارائه می‌دهیم.

چطور برای درمان آماده شوید؟

پیش از درمان با لیزر لازم است به پزشك مراجعه كنید تا یك ارزیابی كلی از وضعیت‌تان به عمل آید و معلوم شود این درمان برای شما موثر خواهد بود یا خیر. ابتدا تاریخچه پزشكی ما مورد بررسی قرار می‌گیرد تا سابقه بیماری‌های قبلی، به خصوص بیماری‌های پوستی، مشخص شود.

همچنین داروهایی كه مصرف می‌كنید، اهمیت بسیاری دارد. مثلا اگر شما ایزوتروتینوئین (راكوتان) می‌خورید، این دارو احتمال باقی ماندن اسكار پس از درمان را بالا می‌برد.

نكته مهم در این میان انگیزه شما برای درمان و انتظارات‌تان از درمان است. به روشنی در این باره از پزشك‌تان سوال كنید و او را از انتظارات خود باخبر سازید. اگر شما از نتایج این درمان به خوبی آگاه نباشید، ممكن است انتظار معجزه داشته باشید و پس از پایان درمان به آنچه تصور می‌‌كردید نرسید و از لحاظ روانی آسیب ببینید.

به نكات زیر دقت كنید

- شاید لازم باشد شما پیش از لیزردرمانی یك داروی ضد ویروس مصرف كنید تا خطر بروز عفونت‌های ویروسی كاهش یابد. گاهی هم مصرف یك آنتی‌بیوتیك برای پیشگیری از عفونت‌های باكتریایی لازم خواهد بود.

- دو ماه قبل و یك سال بعد از لیزردرمانی از قرار گرفتن زیاد در معرض تابش مستقیم خورشید بپرهیزید. درباره روش‌های محافظت از پوست‌تان در مقابل نور خورشید و كرم ضد آفتاب مناسب با پزشك‌تان مشورت كنید. نور زیاد خورشید می‌تواند باعث بر هم خوردن تعادل در رنگ پوست صورت شما شود.

در كلینیك لیزردرمانی

این كار به صورت سرپایی انجام خواهد شد و لازم نیست در بیمارستان بستری شوید. پیش از عمل باید صورت خود را به خوبی شسته و پاك كنید. قبل از شروع كار یك عینك مخصوصی به شما داده می‌شود. تا حین درمان، نور لیزر به چشم‌تان آسیب نزند. همچنین باید كلاهی بر سر بگذارید تا موهای سرتان را بپوشاند.

انجام لیزر با قدری درد و سوزش همراه است، به همین دلیل پزشك صورت‌تان را با یك بی‌حس كننده موضعی قدری بی‌حس خواهد كرد. یا ممكن است برای‌تان یك آرامبخش تجویز كند تا با خوردن آن از اضطراب‌تان كاسته شود. طول مدت كار به تكنیك مورد استفاده و اندازه محل ضایعه بستگی دارد.

پس از جلسه درمان

درد، سوزش، خارش و احساس ناراحتی در پوست پس از هر جلسه درمان كاملا عادی است. و احساس می‌كنید حسابی آفتاب سوخته شده‌اید. ممكن است صورت‌تان پس از درمان خراشیده شده یا مناطق تحت درمان خونریزی خفیفی داشته باشد. گاهی اوقات هم پوست‌تان ترشح دارد یا حتی تاول می‌زند. هرگز به تاول‌ها دست نزنید و صورت‌تان را نخراشید و با آن بازی نكنید؛ چرا كه پس از درمان صورت‌تان دارای اسكار خواهد شد.

پزشك به شما خواهد گفت كه پس از جلسه درمان چه كار كنید و چطور از پوست‌تان مراقبت نمایید. در بسیاری موارد به شما كرم‌هایی می‌‌دهد تا روی پوست‌تان بمالید. سعی كنید تمامی توصیه‌های پزشك را كاملا اجرا كنید و تا یك یا دو هفته كه صورت‌تان پوست جدید می‌آورد در خانه بمانید و فعالیت فیزیكی‌تان را كاهش دهید. اگر می‌خواهید درمان خوب جواب دهد، در این دوران بسیار مراقب باشید و مطابق دستور پزشك رفتار كنید.

نتایج

گاهی اوقات پوست شما تا مدتی پس از رشد پوست جدید همچنان قرمز و حساس است. در این حالت پوست در مقابل آفتاب بسیار حساس می‌شود و از این رو باید تا حد ممكن در معرض تابش مستقیم نورخورشید قرار نگیرید و به طور مداوم از یك كرم ضد آفتاب مناسب استفاده كنید. شما شاهد بروز تغییرات اساسی و سریع در چهره‌تان خواهید بود و طی 12 ماه پس از درمان این تغییرات بسیار واضح‌تر خواهند شد. اثرات این درمان تا چند سال باقی می‌ماند، ولی شما نمی‌توانید جلوی اثر افزایش سال‌های زندگی بر صورت‌تان را بگیرید.

عوارض جانبی

این روش در كنار فواید بسیاری كه دارد، می‌تواند برای سلامت پوست هم خطرناك باشد. البته این عوارض در همه بروز نمی‌كنند و به خصوصیات فردی در هر شخص بستگی دارد. گاهی به هیچ عنوان نمی‌توان پیش‌بینی كرد كه این عوارض در چه كسی ایجاد می‌شود و چه كسی بدون عارضه این درمان را پشت‌سر خواهد گذاشت.
 گاهی اوقات پس از درمان نقاط درمان‌شده تیره‌تر یا روشن‌تر از بقیه پوست می‌شود. اگر پوستی تیره داشته باشید، امكان اینكه نقاط لیزر شده تیره‌تر شود، بیشتر خواهد بود.

 ویروس هرپس معمولا به طور بالقوه در پوست وجود دارد و فرایند ترمیم پوست با لیزر می‌تواند آن را فعال كند. اگر به تازگی سرما خورده یا در كنار ناحیه مورد درمان ضایعات التهابی داشته باشید، پزشك ممكن است به شما یك داروی ضد ویروس بدهد تا از فعال شدن هرپس‌ها پس از درمان جلوگیری شود.

دیگر عوارضی كه می‌تواند پس از لیزر درمانی بروز كند عبارتند از

 عفونت باكتریایی

 آكنه

 ظاهر شدن برآمدگی‌های كوچك سفید در پوست

 بر جا ماندن اسكار

 سوختگی

 درماتیت

 قرمزی طولانی‌مدت پوست

 

برچسب ها: كاربرد ليزر در زيبايي، نحوه آماده شدن براي درمان با ليزر، عوارض ليزر، عوارض پس از ليزر، مزايا و معايب ليزر تعداد بازديد: 611 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز