Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 17:47

1
بهمن
ويتامين‌ها ی مفيد برای پوست

ويتامين‌ها ی مفيد برای پوست

اشعه‌های نور خورشید و اكسیژن در طول سال، مولكول‌های ناپایداری را به وجود می‌آورند كه رادیكال‌های آزاد نام دارند. این مولكول‌ها موجب التهاب و آسیب‌دیدگی سلول‌های پوست می‌شوند و در بدترین حالت ممكن منجر به سرطان پوست می‌شوند.

تحريريه دنيای سلامت

 

 

اشعه‌های نور خورشید و اكسیژن در طول سال، مولكول‌های ناپایداری را به وجود می‌آورند كه رادیكال‌های آزاد نام دارند. این مولكول‌ها موجب التهاب و آسیب‌دیدگی سلول‌های پوست می‌شوند و در بدترین حالت ممكن منجر به سرطان پوست می‌شوند. بی‌گمان هیچ داروی معجزه‌آسایی وجود ندارد كه پوست یك فرد میانسال را در حد بیست سالگی جوان كند؛ اما می‌توان با رعایت برخی نكات و بكارگیری شیوه‌های خاص به شادابی هرچه بیشتر پوست كمك كرد. 

حتما تا به حال شنیده‌اید كه برای جوان‌تر بودن پوست باید سه كار اصلی انجام دهید

 از پوست خود در برابر نورخورشید محافظت كنید.

 سیگار نكشید

 رژیم غذایی سالمی را دنبال كنید.

ویتامین‌‌ها و آنتی‌اكسیدان‌ها می‌توانند به بهبود سلامت پوست و افزایش كیفیت آن كمك كنند. برخی از این ویتامین‌ها روی قسمت‌های داخلی بدن اثر می‌گذارند و برخی دیگر روی قسمت‌های خارجی. برخی از انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اكسیدان‌ها خطوط و چین و چروك‌های صورت را كم و از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌كنند.

تأثیرگذارترین ویتامین‌ها و آنتی‌اكسیدان‌ها برای پوست عبارتند از:


ویتامین‌های C و E و سلنیوم 

دانشمندان دریافته‌اند كه ویتامین C و E  و سلنیوم از پوست در برابر اشعه‌های زیانبار نور خورشید محافظت كرده، احتمال بروز سرطان پوست را كاهش می‌دهند و چین و چروك‌های ایجاد شده در اثر نور خورشید و افزایش سن را تا حد زیادی كم می‌كنند. این آنتی‌اكسیدان‌ها با سرعت بخشیدن به سیستم مرمت پوست و جلوگیری از آسیب‌های پوستی بیشتر، این كارها را انجام می‌دهند.

این مواد مغذی معمولا در كرم‌های مخصوص پوست با غلظت بسیار پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند كه با قرار گرفتن در معرض نور و هوا، اثر آنها كم‌كم از بین می‌رود. دانشمندان معتقدند كه افراد بزرگسال باید روزانه 1000- 3000 میلی‌گرم ویتامین C ، Iu 400 ویتامین E و 100- 200 میكروگرم سلنیوم مصرف كنند. كودكانی كه به طور كامل دندان‌های‌شان پدیدار نشده است، نباید سلنیوم استفاده كنند، زیرا به رشد دندان‌ها آسیب می‌رساند. 

كوآنزیم (10 Q) برای پوست 

كوآنزیم 10 یك آنتی‌اكسیدان طبیعی برای بدن محسوب می‌شود كه به رشد سلول‌ها و محافظت از آنها در برابر بیماری سرطان كمك می‌كند. كاهش كوآنزیم10 در سنین بالاتر موجب فرایند پیری پوست می‌شود؛ بنابراین استفاده از آن، چین و چروك‌های پوست را به حداقل می‌ر‌ساند. 

اسید رتینویك برای پوست 

اسید رتینویك شكل فعال ویتامین A است كه چین و چروك‌ها را كم كرده، لكه‌ها و خال‌ها را كاهش می‌دهد و از زبری و خشكی پوست می‌كاهد. پژوهشگران معتقدند كه اسید ریتونیك بافت‌های حساس و انعطاف‌پذیر را محكم و از شل شدن و چین و روك‌های پوست جلوگیری می‌كند.

اسید رتینویك به شكل ژل و كرم عرضه می‌شود. برخی از متخصصان پوست بر این باورند كه اسید رتینویك حساسیت پوست را در برابر نور خورشید افزایش می‌دهد؛ اما تحقیقات ثابت كرده است، اسید رتینویك از آسیب‌های پوستی ناشی از تابش اشعه‌های زیانبار خورشید جلوگیری می‌كند. زیاده‌روی در مصرف آن موجب قرمز و پوسته پوسته شدن سطح پوست می‌شود. پس بهتر است از كرم‌‌ها و ژل‌های اسید رتینویك با غلظت 01/0- 1/0 درصد، استفاده گردد. (در كرم‌ها 1/0 درصد و در ژل ها 01/0 درصد). 
 

فلونویدها برای پوست (چای سبز و شكلات)

چای سبز و حتی شكلات كمك زیادی به بهبود پوست می‌كنند. فلونویدهای موجود در چای سبز از پوست در برابر سرطان و التهاب محافظت می‌كند. مصرف سه ماه متوالی شكلات و چای سبز پوست را نرم‌تر و لطیف‌تر می‌كند. 

ویتامین‌های B برای پوست 

ویتامین‌های B برای بدن و كلیه سلول‌ها بسیار ضروری هستند؛ بنابراین خوردن غذاهایی مثل مرغ، تخم‌مرغ و حبوبات كه به اندازه كافی ویتامین B دارند، بسیار مهم است. كمبود ویتامین B منجر به خشكی و حساسیت پوست می‌شود.  طی تحقیقاتی كه روی موش‌ها انجام شد، مصرف آنتی‌اكسیدان‌های گرفته شده از ویتامین B6 روی كاهش آسیب‌های ناشی از تابش نور خورشید و افزایش چین و چروك‌ها، تاثیر زیادی دارد.

وقتی كه یك محصول تولید و ادعا می‌شود كه حاوی آنتی‌اكسیدان‌های مفید مثل ویتامین C و E می‌باشد، اندازه‌گیری میزان این ویتامین‌ها و آنتی‌اكسیدان‌های به كار رفته در آن كار بسیار دشواری است این ویتامین‌ها و آنتی‌اكسیدان‌ها باید در غلظت بالا مورد استفاده قرار ‌گیرند تا تاثیر بهتری داشته باشند.  فراموش نكنید كه رسیدن به عادات خوب و سالم زندگی، مهم‌ترین گام برای حفظ جوانی پوست است. پرهیز از نور خورشید به مدت طولانی، استفاده از كرم ضدآفتاب و عینك آفتابی، آسیب‌های پوستی و سرطان پوست را به حداقل می‌رساند.

بهتر است از كرم ضدآفتاب با SPF حداقل 25 استفاده و هر 90 دقیقه یكبار آن را تجدید كنید. با پیروی از یك رژیم غذایی مناسب كه در آن به اندازه كافی میوه و سبزی گنجانده شده است، به سلامت پوست خود كمك كنید. اسیدهای چرب امگا 3، به مرطوب شدن، نرمی و جوانی پوست كمك می‌كنند.

 برخی ویتامین‌ها، آنتی‌اكسیدان‌ها و امگا 3 عبارتند از

سلنیوم= آجیل، بوقلمون و سبوس

ویتامین B2 = شیر، حبوبات و تخم‌مرغ 

ویتامین B6 = مرغ، ماهی، آجیل

ویتامین B12 =  جگر، ماهی قزل‌آلا

ویتامین C= مركبات، فلفل قرمز، بروكلی

ویتامین E= روغن آفتابگردان، حبوبات و آجیل

امگا 3= سالمون و ماهی‌های آب‌های سرد، بذر كتان،

از ویتامین D گردو برای محافظت از استخوان‌های خود در وعده‌های غذایی یا به صورت مكمل استفاده كنید. میزان ویتامین D مورد نیاز بدن به طور روزانه Iu200 برای افراد 19- 50 ساله و Iu400 برای افراد 51- 70 ساله است و بعد از سنین 70 این میزان به Iu600   می‌رسد. در نهایت، علی‌رغم تكراری بودن این توصیه، ولی به خاطر اهمیت فراوانش، یك‌بار دیگر می‌گوییم كه سیگار كشیدن ممنوع. مصرف سیگار موجب افزایش چین و چروك‌های پوست و حتی برخی آسیب‌های پوستی می‌شود. 

برچسب ها: ویتامین های معجزه کننده برای زیبایی پوست، ويتامين‌ها ی مفيد برای پوست، ویتامینهای لازم علیه جوش،لک پوستی، ويتامين های مورد نياز پوست، تأثیر هر ویتامین بر پوست تعداد بازديد: 586 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز