Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 23:21

9
بهمن
روش هایی برای بهبود سطح فعالیت در سالمندی

روش هایی برای بهبود سطح فعالیت در سالمندی

سالمندی لزوماً به معنای از دست دادن سطح فعالیت بدنی نیست. سن سالمندی و دوران بازنشستگی، دورانی است برای برنامه‌ریزی جهت مسافرت، ایجاد عادت‌های سالم و جدید زندگی و از سرگیری برنامه‌ها و علایق گذشته.

تحریریه زندگی آنلاین : سالمندی لزوماً به معنای از دست دادن  سطح فعالیت بدنی نیست. سن سالمندی و دوران بازنشستگی، دورانی است برای برنامه‌ریزی جهت مسافرت، ایجاد عادت‌های سالم و جدید زندگی و از سرگیری برنامه‌ها و علایق گذشته. اما محدودیت حرکتی و آسیب‌دیدگی با کاهش سطح فعالیت سالمندان، رسیدن به این اهداف را با سختی روبه‌ رو می‌کند. محدودیت حرکتی سالمندان علاوه بر زندگی شخصی سالمند، زندگی اعضای خانواده و نزدیکان او را هم با اختلال مواجه می‌کند. عدم فعالیت در سالمندان از مشکلات شایع این دوران بوده و علل مختلف جسمانی، روانی و محیطی از جمله  التهاب مفاصل، پوکی استخوان، شکستگی لگن، سکته و پارکینسون دارد. محدودیت حرکتی در سالمندان به دلیل  ناراحتی و دردهای همراه به سلامت روانی، احساسی و کیفیت زندگی آن‌ها صدمه وارد می‌کند. پیدا کردن روش‌های جدید و مؤثر، فعالیت‌های ورزشی صحیح و سبک زندگی سالم می‌تواند به افزایش تحرک در سالمندان و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها بینجامد.

بیشتربخوانید:

سالمندی با طعم افسردگی

 

 

 

   بهبود سطح فعالیت سالمندان با کمک مراقبین

برخی از سالمندان باید به صورت مداوم در بستر باشند، اما برخی می‌توانند با کمک پرستار سالمند خود در امنیت کامل به امور روزانه زندگی برسند. اگر سالمند عزیز شما برای انجام فعالیت‌های روزانه زندگی به خدمات حمایتی نیاز داشته باشد، یک مراقب سالمند حرفه‌ای و آموزش دیده می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد. خوشبختانه در مرکز سلامت اول مراقبین حرفه‌ای و مورد اطمینان با هدف حمایت از سالمندان عزیز، جهت ارائه خدمات تخصصی آماده ارائه خدمت هستند.

 

   نکات کلیدی در حفظ و ارتقاء سطح فعالیت سالمندان

فعالیت منظم فیزیکی

پیشگیری از صدمات

  بخشی از خدمات حمایتی سالمندان مربوط به پیشگیری از آسیب‌دیدگی سالمندان است. مراقبین سالمند باید پیوسته سطح فعالیت سالمندان و محیط زندگی آن‌ها را زیر نظر داشته باشند. مراقبین باید محیطی مناسب و امن برای تحرک سالمندان فراهم آورند. اگر در گذشته سالمندان فعالیت‌های ورزشی سنگینی انجام می‌دادند، اکنون باید فعالیت‌های قدرتی و کششی را جایگزین کنند تا علاوه بر افزایش سطح سلامتی، موجب فشار اضافی بر قلب نشود.

 

در تمرینات کششی برای سالمندان با هدف افزایش انعطاف‌پذیری باید روی عضلات خاصی بیشتر تمرکز کرد. این عضلات شامل موارد زیر می‌باشد:

 گردن

 لگن

 شانه و سرشانه ها

  همسترینگ

 چهار سر ران

 مچ پا

 بیشتربخوانید:

ضرورت های فعالیت بدنی در دوره سالمندی

 

 

 

 اولویت قرار دادن ورزش روزانه برای  افزایش سطح فعالیت سالمندان

ماهیچه‌ها و مفاصل مهم‌ترین عوامل در تحرک به ویژه در دوران سالمندی به شمار می‌روند از این رو سالمندان مرتباً باید به انجام ورزش روزانه تشویق شوند. حضور یک مراقب حمایت کننده برای سالمندان می‌توانند پیاده‌روی و ورزش را برای آن‌ها به فعالیتی لذت‌بخش تبدیل کند. مراقبین سالمند با حضور در کنار سالمندان به آن‌ها کمک می‌کنند دستورات ورزشی پزشک را نیز در امنیت کامل انجام دهند.

 

برخی از ورزش‌هایی که به سالمندان پیشنهاد می‌شود شامل موارد زیر است:

 پیاده‌روی

 یوگا

 تاچی

 شنا

 رقص

 دوچرخه‌سواری

 دویدن آرام

 

حفظ و ارتقاء سطح فعالیت سالمندان با استفاده از تجهیزات کمکی

با ایجاد تغییرات جسمی سالمند، حفظ و ارتقاء تحرک سالمندان از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. تجهیزاتی مانند واکر، عصا و... می‌توانند در انجام فعالیت‌های روزانه به سالمندان کمک کنند. در سالمندان دارای اختلال تعادل، حضور یک مراقب حرفه‌ای موجب غلبه بر حس  “ترس از افتادن و سقوط”  در سالمندان می‌شود.

 

   برنامه پیاده‌روی خارج از منزل برای سالمندان

برنامه‌ریزی برای سالمندان و بیرون بردن آن‌ها از منزل با هدف پیاده‌روی به شدت بر سطح فعالیت سالمندان مؤثر است.  مراقب سالمند باید از قبل اطمینان  حاصل کند محیط برنامه‌ریزی شده برای فعالیت خارج از منزل، از نظر دسترسی و امنیت، برای سالمند مناسب باشد. وجود نیمکت برای استراحت، رمپ به جای پله، نور کافی در محیط و عدم وجود سطح لغزنده یا ناهمواری در سطح خیابان و.... از این موارد است.

 

    تشویق به داشتن تحرک منظم

فعالیت بدنی مناسب در طول روز موجب انعطاف‌پذیری مفاصل و همچنین استحکام عضلات می‌شود. مراقبین باید سالمندان را تشویق به انجام منظم و مستقل فعالیت‌های روزانه کنند. فعالیت‌های سالمندان باید مناسب با شرایط جسمی و روانی سالمند باشد و او را در معرض آسیب‌دیدگی قرار ندهد.

 بیشتربخوانید:

تغذیه و ورزش ، راهی به سوی سالمندیِ سالم

 

 

 

   تغذیه مناسب

سالمندانی که دارای محدودیت غذایی نیستند باید به صورت روزانه مقدار مشخصی پروتئین برای حفظ حجم و قدرت ماهیچه‌ها زیر نظر مشاور تغذیه خود داشته باشند. اما مطالعات مختلفی حاکی از این امر است که سالمندان به مقدار کافی پروتئین روزانه مورد نیاز خود را مصرف نمی‌کنند.

 

   حفظ تناسب وزن

باید وزن سالمندان نسبت به قد آن‌ها محاسبه شود و پیوسته افزایش و کاهش وزن آن‌ها زیر نظر  قرار گیرد.

زندگی زمانی برای سالمندان لذت‌بخش است که بتوانند بدون محدودیت حرکتی  و به صورت مستقل فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند. اگر سالمند عزیز شما برای فعالیت‌های روزانه خود به مراقبت نیاز دارد، حتماً باید یک مراقب سالمند حرفه‌ای به صورت مداوم همراه سالمند باشد. حضور یک مراقب سالمند متخصص با کمک به حفظ و ارتقاء استقلال سالمند، می‌تواند تأثیر مثبتی بر سطح فعالیت سالمندان و کیفیت زندگی او داشته باشد.

برچسب ها: ورزش، سالمندان، سلامت روان، پوکی استخوان، سبک زندگی، التهاب، سکته، پارکینسون، دردهای مفصلی، فعالیت تعداد بازديد: 121 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز