Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 16:36

25
تیر
باور های نادرست دوران سالمندی

باور های نادرست دوران سالمندی

با افزایش سن ممکن است افراد جوان یا جامعه دیدگاه متفاوتی نسبت به دوران سالمندی داشته باشد و برخی باورهای نادرست را در مورد دوران سالمندی در ذهن خود بسازند. افسانه‌های زیادی درباره پیر شدن یا افراد مسن وجود دارد

تحریریه زندگی آنلاین : با افزایش سن ممکن است افراد جوان یا جامعه دیدگاه متفاوتی نسبت به دوران سالمندی  داشته باشد و برخی باورهای نادرست را در مورد دوران سالمندی در ذهن خود بسازند. افسانه‌های زیادی درباره پیر شدن یا افراد مسن وجود دارد که درست نیستند. این باورهای نادرست دیدگاه حقیقی نسبت به افراد سالمند را تخریب می‌نماید و سبب می‌گردد که نسل جوان  نتوانند ارتباط مناسبی با این افراد ایجاد کنند.

 

افراد پیر طرز تفکر قدیمی دارند

حقیقت این است که هر فرد – پیر و جوان – افکار و احساسات منحصربه‌فرد خود را در مورد جامعه دارد. این یک باور ناعادلانه است که فرض کنید هر فرد بالای 60 سال (یا کمتر از این!) اعتقادات یکسان و مشابهی نسبت به اتفاقات اطراف خود دارد. با اختصاص دادن زمانی برای صحبت با افراد مسن در مورد افکارشان درباره جهان – و تجربیات گذشته  – می‌تواند این حقیقت را کمی روشن‌تر کند.

 بیشتربخوانید:

عادت هایی که موجب پیری زودرس می شوند

 

 

افراد مسن در دوران سالمندی حافظه خود را از دست می‌دهند

حقیقت این است که همه افراد مسن،  بیماری‌های  مربوط به اختلال و از دست دادن حافظه مانند زوال عقل یا آلزایمر را تجربه نمی‌کند. طبق نظرات روانشناسی امروز، فقط 6 تا 8 درصد افراد بالای 65 سال مبتلا به زوال عقل تشخیص داده شده‌اند.

 

در دوران سالمندی نمی‌توان از بروز  بیماری‌های ژنتیکی جلوگیری کرد

حقیقت این است که گرچه درست است که ژنتیک نقش خاصی در بدن و سلامتی هر شخص دارد،

اما سلامتی و بیماری  تا حد زیادی در اختیار هر فرد است.  درست غذا خوردن، ورزش کافی و استراحت عواملی هستند که  به پیر شدن سالم کمک می‌کنند.

 

  افراد مسن نمی‌توانند با تغییرات سازگار شوند

حقیقت این است که  این یک اولویت شخصی است – برخی از افراد از  تجربه چیزهای جدید و هیجان و تغییر لذت می‌برند، درحالی‌که سایرین ممکن است ترس بیشتری نسبت به تغییر داشته باشند.با این حال، این یک مشکل مرتبط با سن نیست. افراد مسن تا رسیدن به سن خاصی با چالش‌ها و شرایط متغییر بی‌شماری روبرو شده‌اند، بنابراین اگرچه روند سازگاری آنها کمی کندتر است، اما مطمئناً قادر به تغییر هستند.

 بیشتربخوانید:

دیابت باعث زوال عقل می‌شود

 

 

 

افراد مسن در دوران سالمندی کمتر اهل ماجراجویی هستند

حقیقت این است که بسیاری از افراد مسن وجود دارند که تمام عمر خود را منتظر فرصت بازنشستگی کرده‌اند تا بتوانند به دور دنیا سفر کنند و چیزهای جدید را ببینند. مسافران سالمند دیگر به مقاصد قدیمی و رفتن به  کنار ساحل همیشگی بسنده نمی‌کنند بلکه بیشتر و بیشتر به دنبال ماجراجویی و تعطیلات پر هیجان هستند. در یک نظرسنجی بزرگ از گردشگران سالخورده در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که به محض اینکه  سالمند به شصت سالگی رسیده است رگه‌های جدیدی از ماجراجویی در وجود او جریان گرفته است.

 

افراد در دوران سالمندی از بازده کمتری برخوردار می‌شوند

حقیقت این است که بازنشستگی به این معنی نیست که افراد مسن فقط می‌خواهند کل روز را دورهم بنشینند و به‌اصطلاح گپ بزنند! اگرچه ممکن است گروهی از سالمندان در یک سن خاص و بسته به مشکلات جسمی نیاز به استراحت بیشتری در طول روز داشته باشند، اما  بسیاری از افراد در سن بازنشستگی از زندگی فعالی برخوردار می‌باشند و به‌عنوان مثال به مراقبت از نوه‌ها  می‌پردازند و برای انجام کارهای مختلف داوطلب می‌شوند. اداره آمار کار داوطلبانه  گزارش داده است که 24٪ از افراد داوطلب شده،  افراد  مسن در طول سال‌های بازنشستگی خود هستند.

 

افراد با افزایش سن خلاقیت کمتری دارند

حقیقت این است که بسیاری از افراد در سالهای بزرگ‌سالی به سرگرمی‌ها یا کارهایی می‌پردازند که در واقع منجر به شغل دوم و / یا درآمدزایی  می‌شود. چه کارهای نجاری، هنری و چه بافندگی، فعالیت‌های خلاقانه آنها مغز و مهارت‌های ذهنی سالمندان را هوشیار نگه می‌دارد. داشتن خلاقیت و ارتباط  اجتماعی برای حفظ سلامت روحی و جسمی در سنین بالا همچنان مهم است. فرد مسنی که ذهن فعالی دارد  کمتر احساس ناتوانی  می‌کند. هر مرحله از زندگی با سلامت و بیماری‌های منحصربه‌فردی روبرو است.  انعطاف‌پذیری ذهنی و ریسک‌پذیری برای تجربیات جدید و بدیع، سنگ بنای خلاقیت است.

 بیشتربخوانید:

ننگ سالمندآزاری

 

 

  افراد پیر در دوران سالمندی ناامید یا افسرده هستند

حقیقت این است که افسردگی یک بیماری واقعی و قابل تشخیص است، نه احساسی که می‌تواند به‌عنوان یک برچسب بر یک گروه سنی مورد استفاده قرار گیرد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد افراد مسن باهوش‌تر نیستند – افرادی که به‌طورکلی در سال‌های جوانی تیزهوش هستند ممکن است همین راه را در دوران سالمندی ادامه دهند. افرادی که شادی را انتخاب می‌کنند، معمولاً این طرز فکر را تا سالهای طلایی و سالمندی خود ادامه می‌دهند. همه چیز به نگرش انسان  برمی‌گردد.

 

  افراد پیر ناتوان هستند

حقیقت این است که افراد مسنی که همچنان مغز خود را به چالش می‌کشند، بدن خود را ورزش می‌دهند و روح خود را با دین و اعتقادات معنوی تغذیه می‌کنند، کاملاً در سن سالمندی افرادی توانمند و قوی هستند. حتی با افزایش سن و از دست دادن حافظه یا زوال عقل، بسیاری از افراد سالمند توانایی درک، تصمیم‌گیری منطقی و مشارکت در زندگی و لذت بردن از آن را دارند.

برچسب ها: سالمندان، دوران پیری تعداد بازديد: 319 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز