Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 07:09

13
تیر
خوراك‌های رژیمی آشپزی ویژه سالمندان (2)

خوراك‌های رژیمی آشپزی ویژه سالمندان (2)

آب برای عملكرد طبیعی كلیه‌ها، دفع مواد زائد و سموم بدن، جلوگیری از كم آبی بدن، برطرف شدن خشكی دهان و زبان، پیشگیری از یبوست، و انجام متابولیسم طبیعی بدن، ضروری است.

 

آب، ویتامین‌ها و مواد معدنی

آب برای عملكرد طبیعی كلیه‌ها، دفع مواد زائد و سموم بدن، جلوگیری از كم آبی بدن، برطرف شدن خشكی دهان و زبان، پیشگیری از یبوست، و انجام متابولیسم طبیعی بدن، ضروری است. به گفته متخصصان تغذیه، با افزایش سن، میزان جذب برخی ویتامین‌ها كاهش می‌یابد، بنابراین بدن به جذب ویتامین بیشتری نیاز دارد و سالمندان می‌توانند ویتامین‌های مورد نیاز خود را از جوانه غلات و حبوبات مانند جوانه گندم و جوانه عدس و ماش تامین كنند.

همچنین بررسی‌ها نشان داده‌اند كه با افزایش سن، میزان دریافت ویتامین D كاهش می‌یابد و از سوی دیگر میزان ساخت این ویتامین در پوست سالمندان كمتر می‌شود. با توجه به اینكه این ویتامین باعث افزایش جذب كلسیم شده و از بروز پوكی استخوان جلوگیری می‌كند، سالمندان برای تامین ویتامین D باید به مدت 5 تا 15 دقیقه حداقل دو تا سه بار در هفته، زیر نور آفتاب قرار گیرند.

ویتامین D همچنین در منابع غذایی مانند روغن ماهی و انواع ماهی به ویژه ماهی آزاد و ماهی تون یافت می‌شود. بر اساس توصیه‌های كارشناسان بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، كمبود دریافت مواد معدنی مورد نیاز موجب بروز و تشدید بیماری‌ها در سالمندان می‌شود، بنابراین مصرف روزانه لبنیات كم چرب، انواع كلم، لوبیای سویا و ماهی ساردین ضروری است.

موس‌ گلابی

مواد لازم

گلابی                      2 عدد                       50 کیلوکالری

آرد ذرت                   2 قاشق سوپخوری      100 کیلوکالری

آب                         یك‌چهارم پیمانه           0 کیلوکالری

عسل                   2 قاشق سوپخوری      85 کیلوکالری

سفیده تخم‌مرغ     2 عدد                         55 کیلوکالری

روش تهیه

در ابتدا گلابی‌ها را پوست كنده و هسته‌های آنها را در بیاورید. گلابی‌ها را خرد كنید و با كمی آب، روی حرارت قرار دهید تا بپزند و نرم شوند. حالا آنها را داخل مخلوط‌كن بریزید تا به صورت پوره یكنواخت در بیاید. آرد ذرت را با آب سرد مخلوط كنید. روی حرارت قرار دهید و مرتب هم بزنید تا آرد گلوله نشود.

كمی كه غلیظ شد از روی حرارت بردارید. حالا عسل را به آن بیفزایید. این مایه را كنار بگذارید تا خنك شود. اكنون سفیده‌ها را با دور تند همزن برقی بزنید تا سفت و سفید شود. سپس مایه فراهم كرده و پوره گلابی را در ظرفی مخلوط كنید. حالا سفیده‌ها را به این مخلوط اضافه كنید و با قاشق چوبی آرام و دورانی هم بزنید تا ضمن مخلوط شدن مواد پف سفیده نخوابد. موس را در ظرف‌های تك نفره بریزید و به مدت 4-6 ساعت در یخچال قرار دهید.

پیشنهادهای مفید برای سالمندان

 توصیه می‌شود سالمندان از گوشت‌های کم چرب شامل ماهی، مرغ بدون پوست استفاده نمایند.

  تخم مرغ بهتر است به صورت یک روز در میان و یا دو روز در میان، استفاده شود و در صورت بالا بودن کلسترول خون بالا مصرف آن ممنوع است.

  با توجه به مشکل یبوست در اکثر سالمندان مصرف کافی مایعات و مواد پُرفیبر نظیر نان سبوسدارو سبزیجات و میوه‌هایی مثل گلابی ، آلو و ‌زردآلو اهمیت دارد.

  برخی از سالمندان ممکن است مبتلا به فشار خون بالا باشند. در این موارد،‌ رژیم غذایی کم نمک و در صورت نیاز کاهش وزن پیشنهاد می‌شود.

  برای متنوع کردن برنامه غذایی می‌توان در تهیه انواع فرنی و پوره به جای آرد گندم از جو سیاه، ارزن، ذرت، جو و گندم استفاده کرد.

  سیب به دلیل داشتن پکتین زیاد باعث کاهش چربی وكلسترول می‌شود، بنابراین بهتر است روزانه یک تا دو عدد سیب میل شود.

اضافه کردن پودر فندق و بادام به حریره‌ها و پتاژهای غلات برای تأمین منیزیم ضروری به نظر می‌رسد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- خوراك‌های رژیمی آشپزی ویژه سالمندان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سالمندان، مراقبت از سالمندان، سالمندان و تغذیه، غذاهای مناسب سالمندان، کلسیم در سالمندان، موس‌ گلابی، پیشنهادهای مفید برای سالمندان تعداد بازديد: 674 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز