Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 02:16

30
خرداد
بی‌اختیاری ادراری در سالمندان (2)

بی‌اختیاری ادراری در سالمندان (2)

عدم تشخیص به موقع احتباس ادرار و اشتباه در تشخیص بی‌اختیاری فشاری یا استرسی، بی‌اختیاری یا لبریز شدن مثانه بر اثر ادرار بی‌اختیاری با فوریت در دفع ادرار.

 

با مثانه پر و در حالی كه سالمند در حالت تقریبا ایستاده با پاهای باز قرار داشته با شل كردن ناحیه پرینه، یك سرفه قوی می‌كند، نشت ناگهانی ادرار كه با سرفه شروع و قطع شود به عنوان پاسخ مثبت در نظر گرفته می‌شود.

 احساس و احتیاج سریع به ادرار و وجود رسوب در ادرار می‌تواند به علت فعالیت بیش از حد دتروسر (Detrusor Overactivity, D.O) باشد.

 تكرر ادرار (بیش از 7 بار در روز) نشانه اختلال خاصی نیست. هم در D.O و هم در O.F دیده می‌شود. نوشیدن مایعات به مقدار زیاد نیز موثر است.

 ادرار شبانه (Nocturia) كه منظور، دفع ادرار بیش از 2 بار در شب می‌باشد باید با ساعت خواب بیمار معنی شود (6، 8 و 10 ساعت یا ...).

 اختلال در دفع ادرار و یا Outlet obstruction (O.O) حتما به علت هایپرپلازی پروستات نبوده و می‌تواند به خاطر D.O باشد در نتیجه نه تنها به پروستات كمك نمی‌كند بلكه ممكن است زیان‌آور هم باشد.

 حجم ادرار باقیمانده پس از دفع: دانستن حجم باقیمانده ادراری كه توسط سونوگرافی یا كاتتریزاسیون میسر بوده و كمك خوبی برای تشخیص است. حجم بیش از 50 تا 100 میلی‌لیتر بیانگر ضعف مثانه و انسداد مجرای خروجی O.O است.یافته‌های پاراكلینیك اعم از آزمایش خون، عملكرد كلیه، (آزمایش كامل ادرار و كشت ادرار با در نظر گرفتن علائم) تجویز می‌شوند مثلا اگر پلی اوری موجود باشد انجام تست قندخون و گلیسمی ضرورت می‌یابد و یا اگر هماتوری استریل موجود باشد سیستولوژی ادرار انجام گردد (فرضیه سرطان مثانه).

بررسی یورودینامیك توسط یك متخصص اورولوگ یا جراح زنان در تشخیص و برنامه‌ریزی درمانی بسیار موثر می‌باشد (سیستومتری، یوروفلومتری یورترال پروفیلومتری ...).

درمان

درمان اختلال ادرار شامل بخش غیردارویی (مثل بهداشت زندگی) و بخش دارو درمانی می‌باشد. نكته اساسی، تشخیص درست و به موقع این اختلالات و در صورت نیاز درخواست مشاوره می‌باشد.

اشتباهاتی كه نباید انجام شود عبارتند از:

 عدم غربالگری اختلالات ادراری هنگام معاینه بیمار سالمند. پرسش از بیمار برای تشویق به صحبت در مورد علائم از طرف بیمار كمك می‌كند.

 عدم تشخیص به موقع احتباس ادرار و اشتباه در تشخیص بی‌اختیاری فشاری یا استرسی، بی‌اختیاری یا لبریز شدن مثانه بر اثر ادرار بی‌اختیاری با فوریت در دفع ادرار.

در O.F مثل SUI فرد بیمار در زمان سرفه یا عطسه ادرار خود را از دست می‌دهد و اگر پزشك مانور Kegel یا Agoniste α تجویز كند OF را تشدید می‌كند.

اگر بیمار احساس عدم تخلیه كامل ادرار دارد و پزشك UI را به جای OF تشخیص دهد، تجویز Oxybutyinin وضع بیمار را حادتر می‌نماید. بررسی PVR به پیشگیری از این اشتباهات كمك می‌كند.

 عدم تجویز درمان‌های غیردارویی

 عدم شروع درمان دارویی با دوزهای كم

 عدم درخواست مشاوره برای درمان جراحی

 

 

 

برای خواندن بخش اول- بی‌اختیاری ادراری در سالمندان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سونوگرافی، دفع ادرار، تکرر ادرار، ادرار شبانه، علت هایپرپلازی پروستات، باقیمانده ادراری، كاتتریزاسیون، ضعف مثانه تعداد بازديد: 825 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز