Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 17:26

29
مهر
سالمندان و رانندگی

سالمندان و رانندگی

بسیاری از سالمندان تصمیم می‌گیرند در ساعات رانندگی خود تغییراتی ایجاد کنند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

سن چگونه بر رانندگی تاثیر می‌گذارد

تاثیر افزایش سن بر افراد متفاوت است. به همین دلیل هم نمی‌توان سن مشخصی را برای پایان رانندگی کردن تعیین کرد. اما آمارها نشان می‌دهند که سالمندان بیش از افراد جوان و میانسال در معرض مرگ ناشی از تصادفات رانندگی قرار دارند. به طور خاص باید گفت میزان مرگ و میر سالمندان در تصادفات رانندگی پس از سن 70 سالگی افزایش چشم‌گیری دارد. علت این افزایش چیست؟ با افزایش سن، عواملی نظیر کاهش کیفیت بینایی، کاهش شنوایی، یا کاهش سرعت عکس‌العمل بر مهارت‌های رانندگی تاثیر گذارند. گاه تغییرات ناگهانی، نظیر حمله قلبی هنگام رانندگی جان سالمند و سایر رانندگان را به خطر می‌اندازد. افزایش سن توان، انعطاف‌پذیری، سرعت عمل و انسجام در رفتار را کاهش می‌دهد. همه این عوامل احتمال خطر را افزایش می‌دهند.

برای مثال:   درد گردن، نگاه کردن به اطراف هنگام عبور از تقاطع‌ها و یا تغییر مسیر را دشوار می‌کند.  درد پا، برداشتن پا از روی پدال گاز و قرار دادن آن بر روی پدال ترمز را سخت می‌کند.  کاهش توان دست‌ها، چرخاندن و گرداندن فرمان ماشین هنگام بروز خطر را کند و دشوار می‌کند.  کاهش دقت و کیفیت بینایی بر سرعت عمل شما در تشخیص کاهش سرعت خودروی جلویی و یا مایل شدن یک خودروی دیگر به سمت خودروی شما تاثیر گذار است. توجه به علائم هشدار دهنده موجود در خیابان و جاده، تابلو‌ها و سایر علائم راهنمایی و رانندگی و همچنین توجه به عابران پیاده برای سالمندان نسبت به افراد جوان، دشوارتر است. شاید شما سالیان سال است که خودروی شخصی دارید و همیشه مهارت ویژه‌تان در رانندگی میان دوستان و آشنایان مشهور بوده است. اما لازم است که شما به تغییر سن و متعاقباً تغییر توانایی‌های خود نیز توجه داشته باشید. به منظور حفظ ایمنی، شما باید این تغییرات را شناسایی کنید و به توصیه‌های دلسوزانه دیگران در این زمینه اهمیت دهید.

نکاتی برای رانندگی ایمن

افزایش سن به معنای از بین رفتن بلافاصله و خود به خودی مهارت‌های مربوط به رانندگی نیست. برای حفظ دقت، سرعت و مهارت در رانندگی،  شما می‌توانید اقدامات زیادی انجام دهید. تعویض خودرو و خرید یک خودروی راحت و مناسب برای سن شما، تغییر در نحوه رانندگی و درک تغییرات فیزیکی و اقداماتی که لازم است شما برای تطبیق خود با این تغییرات انجام دهید از جمله کارهای مفیدی هستند که می‌توانند به شما کمک زیادی کنند. معمولا توصیه می‌شود سالمندان از خودروهای اتوماتیک و هیدرولیک استفاده کنند. همچنین خودروی شما باید همیشه سالم باشد. بدین منظور، مرتباً به مراکز مربوط به خودرو مراجعه کنید. از سالم بودن ترمز ماشین اطمینان ویژه حاصل کنید.
علاوه بر انجام آزمایشات به صورت مرتب برای کنترل سلامت خود، اقدامات موثر دیگری هستند که شما می‌توانید برای افزایش ایمنی در رانندگی انجام دهید.

از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:  هر سال به متخصص چشم مراجعه کنید. برای آزمایش سلامت چشم‌ها لازم نیست حتما به چشم پزشک مراجعه کنید. مراجعه به متخصصی که مجوز آزمایش چشم را نیز داشته باشد کافیست. اگر در حال حاضر از عینک استفاده می‌کنید، باید برای مطمئن شدن از صحیح بودن شماره لنز آن سالانه به متخصص مربوطه مراجعه کنید و اگر لنز نیاز به تعویض داشت در این کار تعلل نکنید. هنگام رانندگی، همیشه شیشه جلو، پشت، آیینه‌ها و چراغ‌های اتوموبیل را تمییز نگه دارید. شنوایی خود را مورد آزمایش قرار دهید. اگر پزشک برای شما سمعک تجویز کرده است، حتما هنگام رانندگی از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که گاه باز کردن پنجره ماشین و خوردن باد به سمعک از تاثیر و کارایی آن می‌کاهد. تا جاییکه ممکن است پنجره سمت خودتان را باز نکنید.
با تمرکز کامل رانندگی کنید

در روزگاری که تلفن همراه، جی پی اس، دستگاه‌های پخش کننده موسیقی و سایر وسایل مشابه جز، جدایی ناپذیر زندگی افراد جامعه شده‌اند، رانندگان بیش از گذشته هنگام رانندگی تمرکز خود را از دست می‌دهند. یکی از مسائلی که باید به آن توجه کافی داشته باشید، حفظ فاصله ایمنی با خودروی روبرویی است. احتیاط هنگام عبور از تقاطع‌ها و داشتن سرعت متناسب با عبور و مرور خودروها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. از صحبت کردن با تلفن همراه هنگام رانندگی، یا تلاش برای پیدا کردن یک مسیر بر روی نقشه می‌توانند بسیار خطر آفرین باشند. برای انجام چنین کارهایی، حتما خودروی خود را در کنار خیابان متوقف کنید.

حدود خود را بشناسید

اگر رانندگی شما را معذب می‌کند، رانندگی نکنید. بسیاری از سالمندان تصمیم می‌گیرند در ساعات رانندگی خود تغییراتی ایجاد کنند. برای مثال برخی ترجیح می‌دهند تنها در ساعات روز رانندگی کنند. اگر رانندگی در شهر که نیاز به سرعت عمل بیشتری دارد شما را اذیت می‌کند، سعی کنید ساعات شلوغ را برای رانندگی انتخاب نکنید. همچنین از رانندگی در هوای نامساعد، خصوصا باران و برف خودداری کنید. رانندگی در چنین شرایطی نه تنها برای شما، بلکه برای همه خطرناک و دشوار است. همچنین به شما توصیه می‌کنیم پیش از حرکت مسیر خود را مشخص کنید تا هنگام رانندگی دچار سردرگمی نشوید.

 

برچسب ها: سالمندان، بیماری سالمندان، کهولت سن، رانندگی در سن بالا، مراقبت ها در سن بالا تعداد بازديد: 1156 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز