Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:44

23
فروردین
درمان صدای مفصل فک

درمان صدای مفصل فک

درمان مشکلات مفصل گیجگاهی فکی طیف وسیعی را در بر می‌گیرد که از یک درمان دارویی ساده تا جراحی مفصل متغیر است. در بسیاری موارد مشکل مفصل به دلیل روابط نامناسب میان دندان‌ها ایجاد می‌شود.

دکتر بیژن موحدیان - متخصص جراحی ؛ فک و صورت و زیبائی

 تحریریه زندگی آنلاین : درمان مشکلات مفصل گیجگاهی فکی طیف وسیعی را در بر می‌گیرد که از یک درمان دارویی ساده تا جراحی مفصل متغیر است. در بسیاری موارد مشکل مفصل به دلیل روابط نامناسب میان دندان‌ها ایجاد می‌شود. در این صورت عمدتاً مشکل مربوط به دندان‌های ترمیم شده یا دندان‌های عقل است.

اگر مشکل محدود به این موارد باشد با تصحیح یا تعویض ترمیم‌ها و یا خارج کردن دندان‌های عقل مشکل به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته یا به طور کامل برطرف می‌شود به خصوص اگر بیمار عاداتی نظیر دندان قروچه یا فشردن دندان‌ها را نداشته باشد. گاهی لازم است برای تنظیم رابطه بین دندان‌ها، مقدار بسیار مختصری (در حد یک میلی‌متر یا حتی کمتر) از سطح برخی از دندان‌های درگیر ساییده شود تا رابطه دندان‌ها بهبود یابد.

 بیشتر بخوانید:

بهبود آرتروز کمر با فیزیوتراپی

داستان آرتروز در مفاصل میان مهره ای

گاهی علت مشکل به واسطه اعمال نیروی شدید توسط عضلات فک است که ممکن است در این بین دندان عقل یا ترمیم‌های نامناسب نیز مزید بر علت شده باشند. این دسته از بیماران معمولاً دندان قروچه دارند و دندان‌های آنها به خصوص دندان‌های جلویی دچار سایش شده است. در این حالت جدا از تصحیح ترمیم‌ها و کشیدن دندان عقل، لازم است برای کاهش نیروی عضلانی و تنظیم موقعیت آنها به بیمار نایت‌گارد داده شود.

نایت‌گارد یک قالب آکریلی یا ژلاتینی است که برای فک بالا و پایین ساخته می‌شود و بیمار شب‌ها آن را تا صبح داخل دهان می‌گذارد. این درمان گرچه برای بسیاری از بیماران دشوار است اما در صورت تحمل بیمار و اجرای منظم آن نتایج بسیار خوبی به دنبال خواهد داشت. در این شرایط برای کاهش نیروی عضلات و کم کردن التهاب و درد مفصل و عضلات معمولاً داروهای شل‌کننده عضلانی و مسکن نیز تجویز خواهد شد.

 

* گاهی علت مشکل به واسطه اعمال نیروی شدید توسط عضلات فک است که ممکن است در این بین دندان عقل یا ترمیم‌های نامناسب نیز مزید بر علت شده باشند. این دسته از بیماران معمولاً دندان قروچه دارند و دندان‌های آن‌ها به خصوص دندان‌های جلویی دچار سایش شده است

 

درمان‌های پیشرفته‌تر

در برخی از بیماران ترکیبی از همه موارد فوق دیده می‌شود یعنی موقعیت دندان‌ها ناصحیح بوده و رابطه بین دندان‌ها هم نامناسب است، عضلات جونده بیمار نیروی عضلانی شدیدی به دندان‌ها و مفصل وارد می‌کنند و دندان قروچه هم وجود دارد. این حالت ترکیبی از همه درمان‌های فوق در نظر گرفته می‌شود و گاهی لازم است بیمار چندین جلسه با فواصل کوتاه به دندانپزشک مراجعه کند تا سطح دندان‌ها برحسب شرایط جدید بیمار ساییده و تنظیم شود. در موارد شدیدتر حتی ممکن است بیمار نیاز به درمان‌های ارتودونسی یا جراحی تصحیحی فک داشته باشد. در نهایت در بیمارانی که مشکلات پیشرفته مفصلی دارند لازم است مفصل توسط متخصص جراحی دهان و فک و صورت فک تحت عمل جراحی قرار گیرد. بیمارانی که مبتلا به مشکلات مفصلی هستند باید بدانند که درمان این مشکلات معمولاً پردردسر و وقت‌گیر است و اگر می‌خواهند از شر این بیماری خلاص شوند باید آمادگی پذیرش این درمان‌ها را داشته باشند.

 بیشتر بخوانید:

درد زانو معنا ندارد!

راهکارهای پیشگیری ازفرسایش دیسک

برچسب ها: آرتروز، دردهای مفصلی، دندان عقل، زندگی آنلاین، دکتر بیژن موحدیان، آرتروز فک، فرسایش مفصل تعداد بازديد: 470 تعداد نظرات: 1

نظرات

  • ممنون ..مفید بود . کاش در مورد جراحی قلب هم مطلب می نوشتید . فلب در چ وضعیتیه که مورد جراحی قرار می گیره ؟؟ حتما باید در حال کار باشه ... بلاخره هیجان داره و برای جمع زیادی سوال برانگیزه ..از پیش تشکر زیاد از شما.

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز