Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 15:23

29
بهمن
كمر درد (2)

كمر درد (2)

اگر یك بار دچار آسیب‌دیدگی كمر شدید، به احتمال زیاد دچار آن خواهید شد؛ مخصوصا در شش ماه آینده با چند گام مهم به سلامت بیشتر نزدیك شوید: بیشتر حركت كنید.

 

درمان

 1- درمان فیزیكی

این روش درمانی برای اغلب كمر دردها موثر است. برخی از تجهیزات ورزشی مخصوص این نوع دردها ساخته و طراحی شده اند. مثلاً برخی از كمر دردها در اثر بد نشستن و بد ایستادن و ضعیف بودن عضلات شكم ایجاد می‌شوند و از این طریق می‌توان این دردها را تسكین داد. برای گرفتن یك نتیجه بهتر به مدت شش هفته، هفته‌ای دو بار به پزشك متخصص مراجعه و به تمام توصیه‌های او عمل كنید.

 2- درمان درد ستون فقرات با استفاده از دست توسط متخصص

این روش درمانی برای درد‌هایی كه فقط در یك نقطه هستند، مناسب است. متخصصان با دست به طور ناگهانی كمی نیرو یا فشار به یك مفصل خاص وارد می‌كنند و به این ترتیب از فشار روی ساختار ستون‌فقرات می‌كاهند.

هنگام انجام این كار شما صدای خفیفی مثل تق كردن یا ترك برداشتن می‌شنوید. معمولا برای این شیوه درمانی، هشت هفته  زمان نیاز است. البته در مورد این روش درمانی اختلاف زیادی است و بسیاری از ارتوپدها آن را قبول ندارند.

 3- ماساژ درمانی

این روش درمانی برای خشكی كمر و درد در ناحیه بالا یا پایین آن مناسب است، به خصوص اگر عضلات این بخش‌ها دچار گرفتگی شده باشند. ماساژور (فرد ماساژ دهنده) با دست به این عضلات فشار وارد می‌كند. شاید اندكی احساس ناراحتی و درد كنید، اما این درد خفیف برطرف می‌شود و كمردردتان نیز كاهش می‌یابد.

طی تحقیقات به عمل آمده افرادی كه از كمر درد رنج می‌برند، اگر 10 جلسه ماساژ درمانی شوند ممکن است طی سه هفته بهبود زیادی پیدا می‌كنند.

 4- طب سوزنی

این روش درمانی برای دردهای راكد در قسمت بالای كمر مناسب است؛ مخصوصاً وقتی كه دردگسترش یافته و محدوده بزرگی داشته باشد.

برخی سوزن‌های بسیار ریز (به اندازه تار مو) به نقاط مختلف پوست نواحی دردناك وارد می‌شوند و همانند مسكن‌های طبیعی بدن عمل می‌كنند. این كار باید حداقل هفته‌ای یك بار انجام شود. اگر بعد از سه هفته بهبودی حاصل نشد، باید به سایر روش‌های درمانی فكر كنید. روی این روش هم اختلاف نظر وجود دارد.

 5- دارو درمانی

باید توسط پزشک تجویز شود و خود درمانی نکرد.

 6- تزریقات

تزریق استروئید می‌تواند در كوتاه مدت موثر باشد و درد را تا هشت هفته نیز تسكین دهد. در صورت تشخیص پزشك می‌توانید سالانه سه بار تزریق داشته باشید. یكی از عوارض جانبی این روش درمانی، اشتباه در میزان تزریق است. تزریق زیاد باعث بروز برخی مشكلات مثل ضعف عضلات و یا نازك شدن استخوان‌ها می‌شود. اگر در نخستین تزریق، احساس تسكین درد نداشتید، بهتر است تزریق‌های بعدی را انجام ندهید و به روشی دیگر فكر كنید.

 7- جراحی: که راه حل آخر است.

اگر درد شما هم شدید است و ماه‌هاست ادامه دارد، احتمالاً باید به این مطالب به طور جدی فكر كنید.

 95 – 85 درصد از موارد مربوط به كمر دردهای شدید با این روشها درمان شده‌اند ولی به هر حال هر یک از  این روش ها  مزایا و معایبی دارند كه باید راجع به آنها با پزشك جراح صحبت كنید.

 سوالات رایج در مورد كمردرد

 آیا استرس باعث تشدید كمر درد می‌شود

بله، وقتی كه حجم كارها و مسوولیت‌ها زیاد باشد و شما مجبور شوید مدت زمان طولانی‌تر پشت میز بنشینید، به عضلات شانه وكمر فشار بیشتری وارد می‌شود.

 آیا نیاز به انجام تست‌ها و آزمایش‌های زیادی است

از هر سه نفر فرد مبتلا به كمر درد، فقط یك نفر نیاز به CT اسكن یا MRI دارند تا دلیل اصلی درد مشخص شود. اگر چنانچه یك وضعیت غیر عادی در فرد مشاهده شود، باید هر چه زودتر منبع اصلی درد تشخیص داده شود. باید آزمایشات مناسب جهت تشخیص گرفته شود . مثلا تب مالت می تواند باعث کمر درد شود.

   آیا بعد از درمان كمردرد، دوباره دچار آن خواهیم شد

اگر یك بار دچار آسیب‌دیدگی كمر شدید، به احتمال زیاد  دچار آن خواهید شد؛ مخصوصا در شش ماه آینده با چند گام مهم به سلامت بیشتر نزدیك شوید: بیشتر حركت كنید (یوگا و پیاده‌روی كنید)، از كفش‌های مناسب استفاده كنید، حركات كششی را خیلی نرم و ملایم انجام دهید، درست بنشینید و به سلامت روحی روانی خود نیز بیشتر اهمیت دهید، زیرا طبق پژوهش‌های به عمل آمده افراد مبتلا به افسردگی چهار برابر بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به دردهای گردن و كمر هستند.

 آیا عمل جراحی آخرین انتخاب است

بله، برخی مواقع بعداز امتحان كردن سایر روش‌های درمانی و نتیجه نگرفتن، لازم است كه عمل جراحی صورت بگیرد  و بسیاری افراد از این روش بهترین نتیجه را گرفته‌اند. از درد خلاص و پر از انرژی و نشاط شده‌اند.

 چرا زیاد دچار كمر درد می‌شویم

دلیل كمر درد شما را می‌توان یافت. اگر خانمی هستید كه كمتر از پنجاه سال دارید، احتمالاً به خاطر یكی از این عوامل دچار كمر درد می‌شوید:

1- كشیدگی عضله

عضله بزرگ بالا و پایین كمر به راحتی كشیده می‌شود؛ مثلا وقتی كه می‌خواهید چیزی را بردارید یا كودك‌تان را در آغوش بگیرید. عضله كشیده شده سخت می‌شود و شما احساس درد می‌كنید؛ به‌خصوص فردا صبح آن روز.

 2- در یك ردیف قرار نگرفتن مفاصل

وقتی كه در یك فرم و حالت نامناسب می‌نشینید، مفاصل‌تان تغییر موقعیت می‌دهند و جابه جا می‌شوند و شما احساس درد می‌كنید.

 3- دیسك فتق یافته

دیسك آسیب دیده ممكن است به ریشه‌های عصب در طول نخاع آسیب رسانده و ایجاد فشار كند. این اتفاق با نوعی درد تند و تیز در ناحیه كمر و یكی از پاها همراه است.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- كمردرد- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: درمان كمردرد، درمان فیزیكی كمر، درمان درد ستون فقرات، ماساژ درمانی كمر، ارتوپدها، تزریق استروئید، استرس و كمردرد، كشیدگی عضله تعداد بازديد: 658 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز