Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 10:09

17
تیر
نسخه تغذیه برای آب مرواریدو آب‌سیاه

نسخه تغذیه  برای آب مرواریدو آب‌سیاه

به كدورت عدسی چشم آب مروارید گفته می‌شود. این عارضه به علت كواگوله شدن یا انعقاد تدریجی فیبرهای پروتئینی عدسی چشم که در شرایط طبیعی شفاف هستند، ایجاد می‌شود. در این بیماری لایه غیر شفافی روی عدسی چشم ایجاد ‌می‌شود.

د‌کتر لاد‌ن گیاهی : متخصص تغذیه ؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا

 

تحریریه زندگی آنلاین : به كدورت عدسی چشم آب مروارید گفته می‌شود. این عارضه به علت كواگوله شدن یا انعقاد تدریجی فیبرهای پروتئینی عدسی چشم که در شرایط طبیعی شفاف هستند، ایجاد می‌شود. در این بیماری لایه غیر شفافی روی عدسی چشم ایجاد ‌می‌شود. آب مروارید عمدتا در سالمندان اتفاق می‌افتد.

 بیشتربخوانید:

آب مروارید و علائم آن را بشناسید

 

 

علائم

آب مروارید غالبا عارضه‌ای بدون درد است كه باعث تاری دید می‌گردد و این وضع بتدریج تشدید می‌شود. عدم درمان آب مروارید می‌تواند به كوری چشم بیانجامد.

 

درمان‌های رایج

در صورت تخریب عدسی چشم می‌توان آن را با یك عدسی مصنوعی تعویض كرد. البته تمام مبتلایان به آب مروارید نیاز به چنین درمانی ندارند.

 

مواد غذایی مفید

كلم و سایر سبزی‌های برگی سبز رنگ، هویج، زردآلو و سایر میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی رنگ حاوی كاروتن هستند. دریافت زیاد كاروتن با کاهش خطر ابتلا به آب مروارید مرتبط است. احتمالا كاروتن با غیرفعال كردن رادیكال‌های آزاد خطرناك، چشم را در برابر تخریب آنها محافظت می‌كند. اسفناج  در میان سبزی‌ها در كاهش خطر ابتلا به آب مروارید بسیار موثر شناخته شده است.

پرتقال، گریپ فروت، توت‌ها، سبزی‌های برگی سبز رنگ و سیب‌زمینی تامین‌کننده ویتامین C هستند. این ویتامین چشم را در برابر تخریب رادیكال‌های آزاد محافظت می‌كند. مشاهده شده است افرادی كه روزانه بیشتر از 4 واحد سبزی و میوه مصرف  می‌كنند كمتر در معرض خطر ابتلا به این عارضه قرار دارند.

 بیشتربخوانید:

علت های آب مروارید مادرزادی

7روش طبیعی برای پیشگیری از آب مروارید

 

 

 

مواد غذایی كه باید پرهیز شوند

فرآورده‌های لبنی باید از رژیم غذایی مبتلایان به عدم تحمل لاكتوز حذف شود. زیرا تشکیل گالاکتوز، قند شیر، باعث بدتر شدن آب مروارید می‌گردد.

غذاهای آماده  که دانسیته مواد مغذی در آنها پایین است، بهتر است از رژیم غذایی مبتلایان به آب مروارید حذف شوند.

 

سایر اقدامات

 مصرف مكمل 350 میلی گرم ویتامین C باعث بهبود آب مروارید می‌گردد.

 عصاره قره قاط و مكمل بیوفلاونوئید برای مبتلایان به آب مروارید مفید است.

 ترك سیگار، زیرا سیگار باعث کاهش سطح ویتامین C خون و از بین رفتن آنتی‌اكسیدان‌های ضروری بدن می‌گردد.

 

گلوكوم (آب سیاه)

گلوكوم یا آب سیاه، بیماری است كه با افزایش فشار داخل چشم  همراه است. در این عارضه بخشی از عصب بینایی فشرده شده و نقایص ویژه‌ای در میدان دید ایجاد می‌شود. گلوكوم باعث انسداد مجرای خروج مایعات چشم می‌شود و تصور می‌شود این امر مانع رسیدن مواد مغذی به عصب بینایی می‌گردد.

 

علائم

غالبا با نشانه‌های خاصی همراه نیست. البته در برخی موارد، چشم بسیار دردناك می‌شود و لكه‌های خون خصوصا به هنگام صبح در چشم دیده می‌شوند. دید این بیماران تار می‌شود و قدرت تطابق تاریكی در آنان از بین می‌رود. گلوكوم می‌تواند باعث كوری شود.

 یشتربخوانید:

علت های آب مروارید مادرزادی

 

 

 

مواد غذایی مفید

نان‌های سبوسدار، برنج قهوه‌ای، پاستا، غلات صبحانه، جگر، ‌مغزدانه‌ها و حبوبات از منابع خوب ویتامین B1 هستند.كمبود این ویتامین با ابتلا به گلوكوم مرتبط است.

جگر و تخم‌مرغ حاوی ویتامین A هستند. میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی رنگ مانند زردآلو، انبه، سیب‌زمینی شیرین و هویج نیز تامین‌کننده بتاكاروتن هستند كه در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. كمبود این ویتامین باعث افزایش فشار چشم  می‌گردد.

مركبات و توت‌ها از منابع غنی از ویتامین C هستند. دریافت بالای ویتامین C به كاهش خطر گلوكوم كمك می‌كند. مشاهده شده است که فشار چشم در افرادی كه روزانه 1200 میلی گرم ویتامین C دریافت می‌كنند به میزان قابل توجهی پایین‌تر از افرادی است كه  روزانه فقط حدود 75 میلی گرم ویتامین C دریافت می‌كنند.

 

درمان‌های رایج

استفاده از قطره‌های چشمی، قرص‌ها و مایعاتی كه باعث كاهش فشار چشم می‌گردند. چنانچه این درمان‌ها موثر واقع نشود، از روش‌های جراحی استفاده می‌شود.

 

سایر اقدامات

 روتین، فلاونوئیدی است كه در بسیاری از مركبات وجود دارد و مکمل آن نیز در دسترس است. مصرف 20 میلی‌گرم روتین سه بار در روز می‌تواند فشار چشم را حداقل 15درصد كاهش دهد.

 

مواد غذایی كه باید پرهیز شوند

غذاهاي غني از پروتئين مانند گوشت‌ها، ماهي، ماكيان و تخم‌مرغ نبايد بيش از حد مصرف شوند.

 كافئين باعث افزايش فشار چشم مي‌گردد. مبتلايان به گلوكوم بهتر است از مصرف قهوه، چاي،كولا، داروهاي سرماخوردگي و شكلات پرهیز كنند.

 

برچسب ها: آب مروارید، درمان آب مروارید، عمل آب مروارید تعداد بازديد: 229 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز