Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 21:36

12
اردیبهشت
بیماری‌های چشمی مرتبط با دیابت (2)

بیماری‌های چشمی مرتبط با دیابت (2)

با كنترل صحیح قندخون می‌‌توان از پیدایش مشكلات بینایی جلوگیری نمود. در پایان یادآور می‌‌شویم که باید با معاینات دوره‌اى منظم توسط چشم پزشک، از کاهش دید در بیماری دیابت، جلوگیرى کرد.

 

-  سابقه فامیلی دیابت و گرفتاری چشمی و شدت گرفتاری بیماری چشمی در فامیل  

- سن بروز و تشخیص بیماری

- نوع دیابت و طول مدت ابتلا به آن  

- نحوه كنترل دیابت و میزان تحت كنترل بودن آن

- تحت كنترل بودن یا نبودن مشكلات همراه با دیابت از جمله فشارخون و چربی‌های خون

- مصرف و یا عدم استعمال دخانیات

«خونریزی شبكیه» چیست؟

مثل بقیه موارد اختلال شبكیه، تجربه هر شخصی از خونریزی متفاوت است. بعضی بیماران، آن را شبیه به مگس‌پران و برخی با اشكالی شبیه به تار عنكبوت توصیف می‌‌كنند. بعضی می‌‌گویند مثل این است كه فرد از خلال یك پرده تاریك یا لكه‌های متراكم یا سیاهی‌های تكه‌ای كه توسط یك هاله نازكتر احاطه شده‌اند نگاه می‌‌كند.

خونریزی دردناك نیست ولی از دست دادن دید به ویژه اگر ناگهانی باشد، ترسناك و پریشان كننده است. گاهی شاید پیدایش سردرد یا دردی در پشت چشم، هشدار دهنده بروز قریب‌الوقوع یك خونریزی باشد.

اگر خونریزی به وقوع بپیوندد چه باید كرد؟

اگر خونریزی به وقوع بپیوندد، با چشم پزشك خود تماس بگیرید تا در اولین فرصت شما را ببیند. اگر بینایی به طرز بدی دچار اشكال شده باشد، شاید از شما خواسته شود چند هفته صبر كنید تا خون در چشم شما جذب گردد. زمانی كه چنین شد، چشم‌پزشك خواهد توانست منبع خونریزی را كه نیاز به درمان دارد، ببیند.

ممكن است به شما گفته شود كه از بلند كردن و هل دادن چیزهای سنگین پس از یك حمله خونریزی خودداری كنید. از چشم پزشك خود بخواهید دستورهای خاص در مورد اینكه در این شرایط چه باید بكنید و چه نباید بكنید (مثلاٌ چه وقت می‌‌توانید دوباره ورزش كنید) را به شما بدهد.

آیا راهی برای جلوگیری از خونریزی وجود دارد؟

فعلاٌ خیر، اما لیزر درمانی به كنترل خونریزی هایی كه به تازگی اتفاق افتاده‌اند كمك می‌‌كند. به علت اینكه دیابت عروق كوچك چشم را مبتلا می‌‌كند، رگهای ریز پرده شبكیه مسدود می‌‌شوند و در آن نقاط به علت نرسیدن خون، با خاصیت جبرانی رگهای جدیدی پدید می‌‌آید كه این رگها سلول‌های محافظ ندارند و وقتی خون وارد آنها می‌شود، به داخل حفره زجاجیه نشت پیدا می‌‌كند و ادامه این خونریزی‌‌ها در نهایت به كنده شدن شبكیه می‌‌انجامد.

زمانی كه لیزر درمانی موفقیت‌آمیز باشد خونریزی متوقف خواهد شد. متأسفانه خونریزی هم در حال استراحت و هم در غیراستراحت، می‌‌تواند اتفاق بیفتد.

رتینوپاتی چگونه درمان می‌‌شود؟

روش‏های درمانی مختلفی برای رتینوپاتی دیابتی وجود دارد كه به دو نوع آن اشاره می‌‌شود: 1- جراحی با لیزر یا لیزر درمانی 2- برداشتن زجاجیه (ویتركتومی)

لیزردرمانى چه عوارضى دارد؟

لیزردرمانى عوارضى مثل کاهش دید محیطى، اختلال در دید رنگ و کاهش دید در شب را دارد. گاهى نیز سبب کاهش دید مرکزى می‌‌شود که اغلب موقتی است. از آنجایى که هیچ درمانى بدون عارضه نیست، باید در نظر داشت که خطرات ناشى از لیزر به مراتب کمتر از زمانى است که هیچ درمانى صورت نگیرد.

درمان جراحى در دیابت چیست؟

در مواردى که عروق تازه ایجاد شده سبب خونریزى در داخل کره چشم و یا جداشدگى پرده چشم شوند، نیاز به جراحى خاصى است که به آن ویترکتومى می‌‌گویند.

نقش فرد دیابتی در درمان اختلالات بینایی چیست؟

با رعایت رژیم غذایی صحیح و توجه به مصرف درست و دقیق داروهای تجویز شده توسط پزشك، می‌‌توانید قندخون را كنترل كنید.

همچنین باید از مصرف سیگار جداً بپرهیزید و فشار خون خود را در محدوده طبیعی نگه دارید. از دست دادن بینایی قابل پیشگیری است!

رتینوپاتی دیابتی ممكن است بدون علامت باشد اما به خاطر داشته باشید:

 تشخیص زودرس رتینوپاتی بهترین راه جلوگیری از بروز نابینایی است.

 افراد دیابتی باید سالانه به چشم پزشك مراجعه كنند.  با درمان به موقع می‌‌توان قبل از آسیب جدی به بینایی مشكل را برطرف نمود. در این رابطه درمان با لیزر كارآمدترین راه است.

نكته: با كنترل صحیح قندخون می‌‌توان از پیدایش مشكلات بینایی جلوگیری نمود. در پایان یادآور می‌‌شویم که باید با معاینات دوره‌اى منظم توسط چشم پزشک، از کاهش دید در بیماری دیابت، جلوگیرى کرد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- بیماری‌های چشمی مرتبط با دیابت- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: اختلالات بینایی، فشارخون، مشكلات بینایی، گرفتاری چشمی، بیماری چشمی، خونریزی شبكیه، درمان رتینوپاتی، لیزردرمانى چشم تعداد بازديد: 748 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز