Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 10:16

6
بهمن
گريه، اشك و سلامت (2)

گريه، اشك و سلامت (2)

مجرای اشك به داخل بینی متصل است و هر زمان كه گریه می‌كنید، چند قطره از اشك‌های شما وارد بینی می‌شود.

 

1-‌ تسكین و كاهش استرس: گریه كردن در واقع به ما كمك می‌كند تا استرس خود را كاهش دهیم یا از بین ببریم. لی‌جین بایانگ، روانپزشك معتقد است كه گریه كردن، فشار، خستگی، غم و اندوه، خشم و هرگونه احساس تنفر را از بدن دور می‌كند.

2-‌ بهبود روابط: باور كنید یا نكنید، گریه كردن روابط شما را با اطرافیان بهبود می‌بخشد، دانشمندان در مطالعاتی كه روی گریه كردن انجام دادند، به این نتیجه رسیدند كه گریه كردن در برابر همسر یا اعضای خانواده، فرد را آسیب‌پذیر نشان می‌دهد و آنها بیشتر مراقب او خواهند بود و این نزدیكی دو جانبه به حفظ و بهبود روابط كمك می‌كند.

3-‌ دفع سموم: آیا می‌دانید كه همه اشك‌ها یكسان نیستند؟ مطالعات نشان می‌دهند اشكی كه حاصل پوست كندن یك پیاز است، با اشك ناشی از غم یا استرس از لحاظ بیولوژیكی تفاوت دارد. اشكی كه در شرایط استرس‌زا از چشم‌ها جاری می‌شود، حاوی برخی از سموم بدن است؛ بنابراین كسی كه در شرایط احساسی گریه می‌كند، در واقع سموم دفع می‌شوند.

4-‌ روان كردن (روغن‌كاری) چشم‌ها: اشك در واقع برای چشم‌ها مانند یك روغن عمل می‌كند و مانع خشكی چشم و بهبود عملكرد چشم می‌شود.

5-‌ از بین بردن التهاب: وجود هر نوع ماده محرك در چشم‌ها، مثل خاك، شن، مو، دود و یا هر نوع محرك دیگر، ... می‌تواند موجب التهاب چشم‌ها شود، گریه كردن چشم‌ها را از وجود این محرك‌‌ها پاك می‌كند و شستشو می‌دهد و در واقع از التهاب آنها جلوگیری می‌كند.

6-‌ احساس خوب: گریه كردن ترشح اندورفین را در بدن افزایش می‌دهد. اندورفین هورمونی است كه موجب بهبود احساس فرد می‌شود.

7-‌ فشار خون: گریه، به خودی خود، فشار خون را كاهش می‌دهد، ولی از آنجا كه استرس موجب بالا رفتن فشارخون می‌شود و گریه كردن استرس را كاهش می‌دهد، از بالا رفتن فشار خون پیشگیری می‌كند. 

8-‌ هورمون‌های مضر: هورمون‌های مضر می‌توانند روی نقاط مختلف بدن تأثیر منفی بگذارند و منجر به مشكلات قلبی، عروقی و بیماری‌های گوارشی شوند. گریه كردن، ترشح این هورمون‌ها را در بدن كاهش می‌‌دهد. 

9-‌ عفونت‌ها: اشك حاوی ماده شیمیایی به نام لیزوزیم است كه به طور طبیعی باكتری‌های چشم را از بین می‌برد و با عفونت مبارزه می‌كند.

10-‌ پاك شدن بینی: اشك، بینی شما را از باكتری‌ها و مواد محرك پاك و تمیز می‌كند. این كار به سادگی انجام می‌شود.

مجرای اشك به داخل بینی متصل است و هر زمان كه گریه می‌كنید، چند قطره از اشك‌های شما وارد بینی می‌شود و به گفته دكتر جودیت اُرلوف، نه تنها در ظاهر اشك می‌ریزید، بلكه بدن شما نیز در حال گریه كردن است و این قطرات اشك بینی را از مواد آلوده پاك می‌كند.

11-‌ غدد اشكی چشم: هنگامی كه غدد اشكی (اشك‌آور) به اندازه كافی اشك تولید نكنند، ممكن است چشمان شما بسوزد و احساس خارش كنید و به بیماری سندرم خشكی چشم مبتلا شوید. این بیماری ناشی از كاهش رطوبت چشم است كه در صورت عدم پیگیری و درمان بموقع می‌تواند منجر به عفونت چشم یا كاهش بینایی شود. اشك از موادی تشكیل شده است كه رطوبت چشم را تأمین می‌كنند.

علائم خشكی چشم

نشانه‌های سندرم خشكی چشم از فردی به فرد دیگری متفاوت است، اما شایع‌ترین نشانه‌ها عبارتند از:  خارش، خشكی چشم، سوزش چشم، قرمزی،دید تار و كدر،  درد و ناراحتی بعد از تماشای تلویزیون و یا مطالعه  احساس وجود جسم خارجی در چشم.

تشخیص بیماری

چشم پزشك با روش‌های ساده می‌تواند خشكی چشم را تشخیص دهد. نوار تست اشك: چشم‌پزشك نوار تست اشك را زیر پلك پائینی قرار داده و بعد از چند دقیقه آنها را برمی‌دارد و با اندازه‌گیری مقدار رطوبت هر نوار، می‌تواند مقدار اشك تولیدی غدد اشك‌آور را تعیین كند. چشم‌پزشك قطره رنگی بی‌خطری را درون چشم می‌ریزد كه این قطره میزان صدمه چشم را مشخص می‌كند.

دلایل سندرم خشكی چشم

تغییرات هورمونی: پیری، قاعدگی، بارداری و یائسگی، موجب تغییر هورمون‌ها شده و این تغییرات ترشح اشك را كاهش می‌دهند.  داروها: برخی از داروها، ترشح غدد اشك‌آور را كاهش می‌دهند.

بیماری‌ها: برخی از بیماری‌های سیستمیك، مانند لوپوس، آرتریت و روماتوئید، خشكی چشم را به همراه خواهند داشت. 

لنزها: برخی لنزها، ترشح غدد اشك‌آور را كاهش می‌دهند. 

استفاده از كامپیوتر: خیره شدن به كامپیوتر و پلك نزدن، موجب خشكی چشم می‌شود. 

شرایط آب و هوایی: تهویه نامناسب، خشكی و طوفانی بودن هوا و دود سیگار، از دیگر عوامل خشكی چشم هستند.

درمان

متأسفانه هیچ درمانی برای خشكی چشم وجود ندارد و فقط می‌توان علائم آن را كنترل كرد. مثلاً با مصرف قطره چشمی، علائم خشكی چشم را كاهش داد و یا با قرار دادن درپوش‌های سیلیكونی در مجرای اشك، مانع تخلیه اشك چشم شد. باقی ماندن اشك درون چشم، به درمان بیماری و رفع علائم آن كمك می‌كند.

 

 

براي خواندن بخش اول- گريه، اشك و سلامت - اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: روان كردن چشم ها، از بين بردن التهاب چشم، عفونت هاي چشمي، غدد اشكي چشم، علائم خشكی چشم تعداد بازديد: 825 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز