Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 08:23

6
بهمن
تغذیه سالم و سلامت چشم‌ها (2)

تغذیه سالم و سلامت چشم‌ها (2)

مصرف میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی (مانند پرتقال، نارنگی و هویج) كه بتا-كاروتن و زئازانتین در خود دارند هم به حفظ سلامت چشم كمك می‌كند.

 

پیشگیری از  AMD...چگونه؟

در واقع یك «رژیم چشمی سالم» است كه ممكن است در كاهش ریسك ابتلا به AMD  موثر واقع شود. به گفته دانشمندان علم تغذیه، ویتامین‌های  C، E، B6، B12، B9 یا همان اسید فولیك یا فولات، كاروتنوئید‌ها، بتا- كاروتن، لوتئین، زئازانتین و همچنین اسید‌های چرب امگا-3 و روی با حفظ سلامتی چشم در ارتباط هستند. جنیفر نلسون، كارشناس ارشد تغذیه و دانشیار دانشكده علوم سلامتی در مینه سوتا می‌گوید: «وجود مقادیر كافی اسید فولیك، ویتامین B6‌ و آنتی اكسیدان‌ها در رژیم غذایی معمول افراد در حفظ سلامتی چشم نقش مهمی دارد». مواد غذایی بسیاری در دسترس همه ما می‌باشد كه مقادیر زیادی از عناصر گفته شده در بالا كه در پیشگیری از بروز بیماری‌های چشمی می‌توانند موثر واقع شوند را به وفور در خود دارند.

در صدر لیست این خوراكی‌ها مطابق بسیاری از رژیم‌های سالم میوه‌ها و سبزی‌ها قرار دارند كه منابع خوبی برای تامین ویتامین‌های C‌ و E هستند. از بین سبزی‌ها آنهایی كه برگ‌های سبز تیره دارند (مانند اسفناج و كلم پیچ) می‌توانند منابع گیاهی خوبی برای تامین لوتئین و ویتامین E‌ مورد نیاز باشند.

مصرف میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی (مانند پرتقال، نارنگی و هویج) كه بتا-كاروتن و زئازانتین در خود دارند هم به حفظ سلامت چشم كمك می‌كند.

ماهی‌هایی چون سالمون، مكرل، ساردین، تون و ماهی سفید هم سرشار از اسید‌های چرب امگا-3 هستند كه تاثیر مثبت آنها در پیشگیری از بروز بسیاری بیماری‌ها ثابت شده است. بیماری‌های چشمی هم از این نوع هستند. به علاوه  وجود تخم‌مرغ، شیر، گوشت بره و گوشت گاو در رژیم سالم چشمی می‌تواند ماده معدنی روی را به قدر كافی به بدن شما برساند. شما می‌توانید با خوردن موز، گوشت مرغ، لوبیای خشك، ماهی، جگر و سیب زمینی از  ویتامین B6‌ هم بهره‌‌مند شوید.

بسیاری از منابع غذایی گفته شده در بالا مانند مركبات، غلات غنی شده، سبزی‌هایی كه برگ سبز تیره دارند، جگر، قارچ، مغز‌ها و نخود‌ها سرشار از اسید فولیك هستند.

غذاهایی كه دوستدار AMD هستند

اگر شما برنج سفید، نان سفید، پاستا و به طور كلی غذاهایی كه كربوهیدرات‌های تصفیه شده دارند زیاد می‌خورید نادانسته به بالا بردن ریسك ابتلا به استحاله ماكولای وابسته به سن كمك می‌كنید. اگر این بیماری زود تشخیص داده نشود و برای جلوگیری از پیشرفت آن اقدامات لازم صورت نگیرد، می‌تواند فرد را نابینا كند.

نان، برنج سفید و پاستا كربوهیدرات‌های ساده دارند كه با خوردن آنها مقدار گلوكز یا قند خون به سرعت افزایش خواهد یافت. به جای این غذاها نان‌ها و پاستاهایی بخورید كه كربوهیدرات‌های پیچیده دارند. همچنین برنج قهوه‌ای را به جای برنج سفید جایگزین كنید.

مصرف مكمل‌ها هم خالی از فایده نیست

در كنار مصرف مرتب غذاهایی كه در بالا گفته شد، مصرف مكمل‌ها نیز كمك بزرگی است. پژوهشی كه محققان انستیتوی ملی بیماری‌های چشم آمریكا در سال 2001 انجام دادند، نشان داد اگر AMD‌ در مراحل متوسط باشد خوردن دوز‌های بالا از مكمل‌های ویتامین E، بتا-كاروتن، روی و مس ممكن است از پیشرفت آن به مراحل بالاتر پیشگیری كند. همچنین مشخص شد كسی كه AMD‌ او در مراحل اولیه است یا فردی كه اصلا نشانه‌های این بیماری را ندارد از مصرف این مكمل‌ها فایده‌ای نخواهد برد.

خوردن مكمل‌ها از دیدگاه یك متخصص

دكتر نلسون درباره مصرف این مكمل‌ها به نكته مهمی اشاره می‌كند: « از آنجایی كه دوز‌ آنتی‌اكسیدان‌ها و روی موجود در این مكمل‌ها نسبتا بالاست مشاوره با پزشك متخصص قبل از شروع به مصرف آنها حتمی و ضروری می‌باشد، زیرا اوست كه می‌تواند با شناختی كه از وضعیت جسمانی شما دارد تشخیص دهد كه آیا اصلا مجاز به خوردن آنها هستید یا خیر و در صورت امكان، به چه میزان و از كدام مكمل‌ها باید استفاده كنید.

مهم‌تر از همه اینكه به هیچ وجه نباید پس از خواندن اطلاعات كلی درباره تاثیر مكمل‌های بالا در پیشگیری از AMD‌، بی‌درنگ و سرخود سراغ آنها بروید. وقتی هم پزشك دوز روزانه مشخصی را تجویز می‌كند، نباید بیشتر از آن دوز مكمل بخورید».

اگر بیش از حد مكمل بخورید

او در ادامه نوعی از بیماری‌ها‌ را مثال می‌زند كه مصرف زیاده از حد مكمل‌ها می‌تواند ریسك ابتلا به آنها را افزایش دهد: «مكمل‌هایی كه محققان انستیتوی ملی بیماری‌های چشم از تاثیر احتمالی مثبت آنها بر حفظ سلامتی چشم سخن گفته‌اند، مقدار زیادی بتا-كاروتن در خود دارند كه می‌تواند یكی از عوامل بالا برنده ریسك ابتلا به سرطان ریه در سیگاری‌ها باشد». این متخصص عقیده دارد كه  یك رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی سبزی‌های با برگ‌های سبز، ماهی و غلات غنی شده می‌تواند به بسیاری از افراد كمك كند بدون مصرف مكمل‌های فوق نیز از بروز بیماری‌های چشمی به ویژه استحاله ماكولای وابسته به سن پیشگیری كنند.

 

براي خواندن بخش اول- تغذیه سالم و سلامت چشم‌ها - اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: پیشگیری از AMD، ويتامين هاي مفيد بر چشم، تاثير سبزيجات بر سلامت چشم، نقش مكمل ها بر چشم، غذاهای دوستدار AMD تعداد بازديد: 631 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز