Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 01:40

29
دی
چشم‌ها (2)

چشم‌ها (2)

افراد مبتلا به دیابت همواره با خطرات جدی در مورد چشم‌هایشان مواجه هستند (مثل كوری تدریجی و یا آب مروارید) اما بیشترین تهدید، تأثیری است كه دیابت روی گردش خون در چشم‌ها می‌گذارد و باعث كوری می‌شود.

 

 قرمزی و خارش چشم

دلایل بسیاری می‌توانند موجب خارش و سوزش چشم شوند. اما خارش همراه با عطسه و سرفه كردن، گرفتگی سینوس‌ها و آبریزش بینی، ناشی از آلرژی (حساسیت) است.

 وقتی كه سفیدی چشم به زردی بزند

دو گروه از افراد به این حالت دچار می‌شوند كه به آن زردی گفته می‌شود:

نوزادانی كه عملكرد كبد آنها هنوز كامل نشده است و بزرگسالانی كه به مشكلات مربوط به كبد، كیسه صفرا و یا مجرای صفرا دارند (افراد مبتلا به بیماری هپاتیت). زرد شدن قسمت سفید چشم (صلبیه) به این دلیل است كه فرایند تولید گلبول‌های قرمز خون در كبد انجام نمی‌شود.

برآمدگی یا نقاط برجسته ریز قهوه‌ای رنگ در پلك چشم

حتی افرادی كه مراقب حفظ سلامت پوست خود هستند نیز ممكن است گاهی اوقات از سلامت پلك‌های خود غافل شوند. اغلب تومورهای بدخیم پلك چشم جزء سلول‌های اصلی سرطانی هستند. این نقاط اگر قهوه‌ای رنگ باشند، اغلب نشان‌دهنده تومور بدخیم سرطانی هستند. افراد مسن و آنهایی كه پوست‌های نازك و ظریف دارند، بیشتر در معرض خطر هستند. ممكن است روی سطح این برآمدگی‌ رگ‌های بسیار كوچك خون دیده شود. اگر روی مژه‌ها باشند، قسمتی از مژه‌ها نیز می‌ریزند.

 برآمدگی و تورم چشم‌ها

مهم‌ترین دلیل برآمدگی چشم‌ها پركاری تیروئید است. این افراد اغلب چشم‌های خود را جمع می‌كنند و گاهی اوقات به فرد مقابلشان زل می‌زنند.

دوربینی، تاربینی و یا نابینایی

بی‌حسی و ضعف یك بازو، پا، صورت و یا یك طرف بدن به طور كامل، اختلال در راه رفتن، سرگیجه و عدم تعادل و هماهنگی بدن و سردردهای شدید از علائم سكته هستند. این علایم به یكباره ظاهر می‌شوند.

 خشكی چشم‌ها و حساسیت در برابر نور

«سندرم اسچوگرین» نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن است (اختلال در غده‌های مرطوب كننده چشم و دهان). این عارضه در زنان چهل سال به بالا بیشتر بروز می‌كند. معمولاً چشم‌ها و دهان تأثیر مستقیمی روی یكدیگر دارند، خشكی سینوس‌ها، خشكی پوست و خشكی چشم در اثر كم‌آبی بدن و عدم وجود بزاق یا آب دهان، ایجاد می‌شود و بلعیدن و جویدن فرد را مختل می‌سازد.

 عدم توانایی جهت كنترل اشك و یا بستن یكی از چشم‌ها

یكی از اختلالات عصبی است كه كنترل ماهیچه‌های صورت (عصب هفتم جمجمه‌ای) را مختل كرده و موجب فلجی نیمی از صورت می‌شود. این مشكل اغلب در اثر عفونت ویروسی (مثل ویروس شینگلس و HIV) و یا در اثر عفونت باكتری (مثل بیماری لیمه) به وجود می‌آید. دیابتی‌ها و زنان باردار بیشتر در معرض این خطر قرار دارند. در این حالت نیمی از صورت به طور كامل فلج می‌شود. البته اثرات آن در افراد به صورت مختلف بروز می‌كند؛ اما به طور كلی موجب پژمردگی و ضعف چهره می‌شود. ممكن است از چشم‌ها بیش از حد اشك جاری شود و یا چشم‌ها خشك شوند و اصلاً اشكی تولید نكنند.

 تیره‌گی و تاری دید در اثر دیابت

افراد مبتلا به دیابت همواره با خطرات جدی در مورد چشم‌هایشان مواجه هستند (مثل كوری تدریجی و یا آب مروارید) اما بیشترین تهدید، تأثیری است كه دیابت روی گردش خون در چشم‌ها می‌گذارد و باعث كوری می‌شود.

 

 

براي خواندن بخش اول- چشم ها- اينجا كليك كنيد.

برچسب ها: قرمزی و خارش چشم، وقتی كه سفیدی چشم به زردی بزند، برآمدگی یا نقاط برجسته در پلك چشم، برآمدگی و تورم چشم‌ها، دوربینی، تاربینی و یا نابینایی تعداد بازديد: 717 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز