Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 19:20

15
فروردین
دانستنی‌های لنز

دانستنی‌های لنز

لنزهای نفوذپذیر و غیرقابل انعطافی هستند كه از پلاستیك سخت سوراخ سوراخ ساخته شده‌اند و اجازه عبور اكسیژن را می‌دهند. این لنزها طیف گسترده‌ای از مشكلات بینایی را حل می‌كنند.

تحريريه پزشك امروز

 

 

 

در سرتاسر دنیا، حدود 135 میلیون نفر مشكلات مربوط به چشم دارند و از لنزهای تماسی استفاده می‌كنند. استفاده از لنزهای تماسی بی‌خطر نیست؛ اما با یك انتخاب دقیق و درست و نگهداری و مراقبت‌های لازم، می‌توانید تمامی مشكلات و دردسرها را به حداقل برسانید.

انواع لنزهای تماسی

لنزهای تماسی به طور كلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

لنزهای نرم

این لنزها از جنس پلاستیك پلیمری نازك هستند و با شكل چشم همخوانی دارند. لنزهای نرم به اكسیژن اجازه عبور می‌دهند و نسبت به لنزهای نفوذپذیر غیرقابل انعطاف RGP، انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و استفاده از آنها بسیار آسان‌تر است.

لنزهای سخت (RGP)

لنزهای نفوذپذیر و غیرقابل انعطافی هستند كه از پلاستیك سخت سوراخ سوراخ ساخته شده‌اند و اجازه عبور اكسیژن را می‌دهند. این لنزها طیف گسترده‌ای از مشكلات بینایی را حل می‌كنند. مراقبت از آنها آسان است، كمتر از لنزهای نرم سبب عفونت می‌شوند و بیشتر از آنها هم دوام دارند.

همچنین، نسبت به لنزهای نرم، دید واضح‌تر و بهتری ایجاد می‌كنند. از معایب این لنزها یكی این است كه باید همیشه بر روی چشم باشند و دیگر اینكه راحت‌تر از مركز چشم لیز می‌خورند و به كناری می‌روند.

لنزهای نرم انواع مختلفی دارند

1- لنزهای نرم روزانه

این لنزها فقط در ساعات بیداری شخص مورد استفاده قرار می‌گیرند و متوسط عمر آنها از یك هفته تا چهار هفته است كه البته بستگی به طرح و ساخت آن دارد. لنزهایی كه تا چهار هفته قابل استفاده هستند، كمی سفت‌تر از بقیه هستند. این لنزها هر روز صبح توسط مصرف‌كننده روی چشم‌ها قرار می‌گیرند و هر شب برداشته می‌شوند. این لنزها را باید هر روز به طور مرتب تمیز كرد.

2- لنزهای دائمی

این لنزها به گونه‌ای طراحی شده‌اند كه می‌توانند به مدت 30 روز در چشم بمانند و نیازی نیست كه شب‌ها آنها را از روی چشم‌ها در آورد. این نوع لنزها اجازه عبور اكسیژن به قرنیه چشم را می‌دهند حتی در حالتی كه خواب هستید.

3- لنزهای یكبار مصرف

برخی از لنزها به گونه‌ای ساخته می‌شوند كه فقط یكبار می‌توانند مورد مصرف قرار بگیرند. این لنزها نیاز به نگهداری ندارند و به صورت پاره‌وقت در چشم قرار می‌گیرند و پس از بیرون آوردن از چشم باید دور انداخته شوند.

4- لنزهای رنگی

وجود رنگ باعث می‌شود كه رویت آن در هنگام گذاردن و خارج نمودن ساده‌تر باشد بیشتر كاربرد این لنزها جنبه زیبایی داشته و برای تغییر رنگ عنبیه چشم از آن بهره می‌برند.

لنزهای RGP

این لنزهای نفوذپذیر و غیرقابل انعطاف سخت‌تر و كوچك‌تر هستند و یكی از مزیت‌های اصلی آنها نفوذپذیری آنهاست. قرنیه چشم نیاز به اكسیژن دارد تا سالم بماند. این لنزها اجازه عبور اكسیژن بیشتری را به قرنیه می‌دهند؛ بنابراین كمتر از لنزهای نرم روی قرنیه ایجاد حساسیت می‌كنند.

اما از معایب این لنزها آن است كه كمی از لنزهای نرم ناراحت‌تر هستند. اگر پشت سر هم از آنها استفاده شود، بیمار زودتر به آن عادت می‌كند؛ اما اگر هر از گاهی این لنزها را روی چشم‌های خود بگذارید، بیشتر ایجاد ناراحتی می‌كنند. این نوع لنزها مشكلات مربوط به انكسار نور را از بین می‌برند.

مزایا و معایب لنزهای RGP

هنگام خرید لنز برای چشم‌های‌تان، سراغ لنزهای نرم می‌روید یا لنزهای سخت؟ هر دو نوع از لنزها چند كاره هستند؛ بنابراین افراد زیادی می‌توانند از آنها برای برطرف كردن مشكلات مربوط به چشم‌های‌شان استفاده كنند. احتمالاً با این توضیحات، انتخاب لنز مناسب برای چشم‌ها‌ی‌تان راحت‌تر خواهد شد.

به طور كلی استفاده از لنزهای تماسی خطر عفونت قرنیه چشم را افزایش می‌دهند كه گاه این خطرات كاملاً اجتناب‌‌ناپذیرند. به عنوان مثال تمام لنزهای تماسی، مقدار اكسیژنی را كه به قرنیه می‌رسد، كاهش می‌دهند. سطوح لنز باید خیس باشد (رطوبت وسیله زاویه نمناكی با ریختن یك قطره آب روی ماده محاسبه می‌شود).

با رعایت نكات زیر می‌توانید جلوی بسیاری از عفونت‌های ناشی از مصرف لنزها را بگیرید

 - هنگام قرار دادن یا برداشتن لنز دست‌های خود را خوب بشویید و خشك كنید.

- اگر از لنزهای یكبار مصرف استفاده می‌كنید، آنها را قبل از خواب حتما از چشم‌های‌تان در آورید. عفونت‌های لنزی بیشتر در اثر مصرف لنزهای دائمی به وجود می‌آیند. تا لنزهای یكبار مصرف.

- از محصولات استریل شده مناسب استفاده كنید.

- اگر هنگام استفاده از لنز چشم‌های شما اذیت می‌شوند، بهتر است یك لنز دیگر را جایگزین كنید.

- از لنزهای تماسی فقط برای بهتر شدن دیدتان استفاده كنید.

برای تصحیح دید دو كانونی سه نوع انتخاب وجود دارد. یكی استفاده از لنزهایی كه دارای دو قدرت متفاوت برای دید نزدیك و دور هستند؛ مانند عینك‌های دوكانونی. لنزهای تماسی با این خاصیت به دو شكل «تبدیل كننده» و یا «همزمان» وجود دارند.

هنگام قرار دادن لنز

1- دستان خود را بشویید. 2- یكی از لنزها را خارج كرده و با محلول تجویز شده آن را شست و شو دهید. برخی لنزها برای تمیز شدن به مالش و برخی تنها به اسپری كردن محلول نیاز دارند. 3- لنز را برای بار دوم شستشو دهید تا مطمئن شوید كه پروتئین و گردو غبار روی آن كاملاً پاك شده است. 4- آن را در ظرف مخصوص لنز قرار دهید كه حاوی محلول ضدعفونی كننده مناسب می‌باشد.  5- این مراحل را برای لنز دیگر نیز تكرار كنید.

لنزهای سخت پروتئین را به خود جذب نمی‌كنند و تمیز كردن آنها راحت‌تر است. معمولا تنها فرو بردن لنز و خیساندن آن در محلول كافی است. بنابراین پزشك فقط یك محلول شست و شو به شما خواهد داد. لنزهای خود را باید هر روز تمیز كنید.

 

برچسب ها: لنزهای تماسی، لنز چشم، عفونت و لنز چشم، لنز رنگی، انواع لنز چشم، انواع لنزهای تماسی، لنزهای نرم، لنزهای نرم روزانه، لنزهای دائمی تعداد بازديد: 1374 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز