Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 17:03

20
بهمن
اصول، كاربرد و مبانی انتخاب (1)

اصول، كاربرد و مبانی انتخاب (1)

لنز عینك‌های آفتابی از هر نوعی كه باشد (شیشه‌ای یا تلقی)، باید در مقابل خراشیدگی مقاوم و بادوام باشد.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

عینك‌ها با دو كاربرد اصلی (بهبود كیفیت بینایی و زیبایی) در شكل‌ها و حالت‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. مهم‌ترین دلیل استفاده از عینك‌های طبی، بهبود كیفیت بینایی است. این نوع عینك‌ها به دو صورت نزدیك‌بینی و دوربینی عرضه می‌شوند و عینك‌سازان معمولاً آنها را برای مصرف‌كنندگان می‌سازند. اما مهم‌ترین دلیل استفاده از عینك‌های آفتابی زیباكردن چهره نیست، بلكه محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه‌های مضر آفتاب است.

اگر می‌خواهید چشمانتان در مقابل اشعه خیره‌كننده خورشید محافظت شود، برای عینك آفتابی خود غیر از زیبایی باید معیارهای دیگری در نظر بگیرید. به‌طور كلی یك عینك آفتابی مناسب باید بتواند 99-100 درصد از اشعه ماورای بنفش را جذب و 70-90 درصد از شدت نور مرئی كم كند.

اشعه ماوراء بنفش یا همان «UV» دارای سه نوع موج UVA، UVB و UVC است. اشعه UVC به زمین نمی‌رسد و جذب لایه ازن می‌شود؛ اشعه UVA هم بیشتر توسط عدسی چشم جذب می‌شود و معمولاً ضرری برای چشم ندارد؛ ولی باید از اشعه UVB پرهیز كرد، زیرا برای چشم مضر است و موجب سوختگی پوست نیز می‌شود. عینك‌های غیراستاندارد كه توانایی جذب بالای این اشعه‌ها را ندارند، بهتر است مورد  استفاده قرار نگیرند، زیرا عینك زدن مردمك چشم را باز می‌كند و به این ترتیب اشعه مضر بیشتر وارد چشم می‌شوند.

در لنز عینك‌های ارزان ماده‌ای به نام «Triace Trate» وجود داردكه می‌تواند 40 درصد از اشعه UV را جذب كند؛ بنابراین بهترین راه برای شناخت عینك استاندارد از عینك غیراستاندارد، استفاده از دستگاه UV متر است كه اغلب عینك‌فروشی‌های معتبر آن را دارند. بدون وجود این دستگاه، تشخیص استاندارد بودن عینك كار بسیار دشواری است. این دستگاه باید UV عینك را از 98 درصد به بالا نشان دهد.

در كنار برخی از عینك‌ها علامت «UV 400» دیده می‌شود كه نشان می‌دهد عینك قابلیت حفاظت از چشم‌ها در برابر UVB را دارد. این روزها بیشتر عینك‌های طبی و آفتابی به دلایلی از جمله هزینه‌های زیاد، از شیشه‌ای به تلقی تبدیل شده‌اند. هنگام خرید عینك یكی از مهم‌ترین نكات این است كه عینك كل چشم را بپوشاند؛ بنابراین از خرید عینك‌های كوچك كه هیچ پوششی نداشته و فقط جنبه زیبایی دارند، خودداری كنید. رنگ‌های مختلف شیشه‌ها با توجه به كاربرد آنها طراحی می‌شوند.

رنگ خاكستری به دلیل اینكه شدت نور را در تمامی رنگ‌ها به‌طور یكسان كم می‌كند، برای رانندگان و سایر كاربردهای روزمره مناسب‌تراست. عینك‌های قهوه‌ای نیز نور ‌آبی و فركانس‌های بالا و همچنین اشعه ماوراءبنفش را به خوبی جذب می‌كنند و عینك‌های مناسبی هستند. استفاده از عینك‌های آفتابی در فصل زمستان بیشتر از فصل تابستان توصیه می‌شود؛ به‌خصوص در روزهای برفی، زیرا برف می‌تواند UV را تا 80 درصد بازتاب دهد؛ ولی آب فقط 10 درصد از UV را منعكس می‌كند؛ بنابراین در روزهای برفی حتماً از عینك آفتابی خود استفاده كنید.

انتخاب لنز

لنز عینك‌های آفتابی از هر نوعی كه باشد (شیشه‌ای یا تلقی)، باید در مقابل خراشیدگی مقاوم و بادوام باشد. لنزهای شیشه‌ای مقاومت بیشتری دارند، ولی گران‌تر و سنگین‌ترند و از طرفی دید صاف‌تری را نیز فراهم می‌كنند. شیشه عینك كودكان باید از جنس سبك و نشكن باشد. هر چه شیشه عینك تیره‌تر باشد، نور كمتری را عبور می‌دهد. عینك‌هایی كه شیشه‌های كمرنگ دارند، نور بیشتری را از خود  عبور می‌دهند. شیشه عینك نباید سنگین باشد و شما را اذیت كند و به بینی‌تان فشار بیاورد...

 

 

براي خواندن بخش دوم- اصول، كاربرد و مبانی انتخاب- اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: عينك هاي دو كاربردي، انواع عينك ها، انتخاب عينك مناسب، عینك آفتابی، لنز عينك ها تعداد بازديد: 560 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز