Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 02:25

29
دی
نـزدیك‌بینی عامل شایع تجویز عینك‌ها

نـزدیك‌بینی عامل شایع تجویز عینك‌ها

روش‌های جراحی گوناگونی برای اصلاح نزدیك‌بینی وجود دارد، ولی هیچ كدام از‌ آنها نمی‌تواند نزدیك‌بینی پاتولوژیك را درمان كند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

روش‌های مختلف جراحی هم برای اصلاح نزدیك‌بینی وجود دارد كه در اینجا مزایا و مضرات كلی آنها را به اختصار می‌خوانید:برای اینكه روش درمانی مناسبی برای نزدیك‌بینی خود پیدا كنید، لازم است موارد مختلفی را مدنظر قرار دهید:

 این روش تا چه حد می‌تواند دید چشم را تصحیح كند؟  ثبات این نتایج چقدر است؟ آیا ممكن است دید چشم پس از مدتی دوباره به حال اول برگردد؟ خطرات احتمالی این روش چیست؟  با استفاده از این روش چقدر باید از چشم مراقبت كرد؟  آیا روش راحتی است؟ اثر آن در چهره شما چقدر است؟  سن شما چقدر است؟  این روش چقدر خرج برمی‌دارد؟

مزایای استفاده از لنزهای تماسی

 لنزهای تماسی می‌توانند انتظار شما را از تصحیح دیدتان برآورده كنند.  با این لنزها دیگر لازم نیست همیشه عینك بزنید.  شما با لنز بهتر از زمانی كه عینك می‌‌زنید، می‌بینید.  تنوع لنزها بسیار زیاد است.  قیمت لنزها از عینك زیادتر ولی از جراحی كمتر است.  بیشتر افراد وقتی از لنز استفاده می‌كنند، بیشتر از زمانی كه عینك می‌زنند، از چهره‌شان رضایت دارند.

ضررهای لنزهای تماسی

 گذاشتن و برداشتن این لنزها كار آسانی نیست و نیاز به هماهنگی حركات چشم و دست دارد. تمیز و ضدعفونی كردن آنها هم دشوار است.  ریسك عفونت و التهاب قرنیه كسانی كه لنز می‌گذارند بیشتر می‌شود.  لنزها بسیار حساس و آسیب‌پذیرند و به راحتی گم می‌شوند و صدمه می‌بینند.  بعضی افراد پس از اینكه لنز می‌گذارند، در می‌یابند كه با آن راحت نیستند و چشم‌های‌شان را اذیت می‌كند.

 لنزها از عینك گران‌ترند و قیمت آنها با توجه به نوع لنز مورد استفاده متفاوت است.  افرادی كه مشاغل خاصی دارند، در صورت داشتن لنز باید از چشم‌های‌شان مراقبت خاصی كنند تا به لنز و چشم‌شان آسیب نرسد.

جراحی

روش‌های جراحی گوناگونی برای اصلاح نزدیك‌بینی وجود دارد، ولی هیچ كدام از‌ آنها نمی‌تواند نزدیك‌بینی پاتولوژیك را درمان كند. هدف این جراحی‌ها این است كه با تصحیح شكل قرنیه باعث شوند كه پرتوهای نور به جای متمركز شدن در جلوی شبكیه، روی شبكیه متمركز شوند و فرد دیگر تار نبیند. چند نوع عمده جراحی با لیزر برای تصحیح نزدیك‌بینی وجود دارد كه در زیر درباره آنها می‌خوانید.

سه نوع عمده از این نوع جراحی با لیزر انجام می‌شوند

 LASIK PRK

 RK LASEK

 كاشت حلقه قرنیه

 كاشت عدسی داخل چشم

در روش‌های LASEK و PRK از لیزر برای تغییر شكل قرنیه استفاده می‌كنند. پس از اینكه یك لایه از قرنیه برداشته می‌شود، لیزر وارد عمل می‌شود. در روش RK برش‌های متعددی روی قرنیه ایجاد می‌شود تا قوس قرنیه تغییر كند. در نوعی از این جراحی‌ها، یك حلقه از جنس آكریلیك در قرنیه كاشته می‌شود كه باعث كاهش تحدب قرنیه و كاهش نزدیك‌بینی می‌شود. در روشی دیگر، یك ایمپلنت پلاستیكی به جای عدسی طبیعی چشم كار گذاشته می‌شود.

كدام جراحی را انتخاب كنیم؟

در بین این روش‌ها، RK بیش از همه سابقه دارد ولی امروزه، پژوهش‌ها انجام PRK و LASIK را توصیه می‌كنند. عوارض این روش‌ها مانند تصحیح بیش از اندازه و دوربین شدن فرد كمتر است. انتخاب نوع جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد كه میزان نزدیك‌بینی یكی از آنهاست. پزشك پس از بررسی‌های لازم، نوع جراحی مناسب را به شما پیشنهاد خواهد كرد اگر می‌بینید كه عینك یا لنز خیلی آزارتان می‌دهد، جراحی برای تصحیح نزدیك‌بینی مناسب خواهد بود. ولی نزدیك‌بینی یك بیماری نیست و یك چشم نزدیك‌بین طبیعی و سالم است.

در مطب متخصص چشم

وقتی تصمیم می‌گیرید برای تصحیح دیدتان و خلاصی از عینك و لنز سراغ جراحی بروید، با دقت از پزشك‌تان درباره فایده و ضررهای هر كدام از این روش‌ها، نتایج احتمالی و گزینه‌های دیگری به غیر از جراحی سوال كنید. هزینه جراحی هم موضوع بسیار مهمی است. شما باید از همه جزئیات لازم باخبر شوید تا انتظارات‌تان منطقی باشد و پس از جراحی و امتحان دیدتان افسرده و سرخورده نشوید.

فواید جراحی

 در بسیاری موارد شما دیگر از زدن عینك یا استفاده از لنز بی‌نیاز می‌شوید.  دیگر زحمت تمیز كردن و ضدعفونی كردن هر روزه لنز تماسی‌تان به پایان خواهد رسید.

 اگر پس از جراحی دید شما كاملا تصحیح شود و دیگر نیازی به عینك یا لنز نباشد، در طولانی مدت هزینه كمتری پرداخت خواهید كرد.

ضررهای جراحی

 برخی افراد پس از جراحی هم مجبورند عینك بزنند، ولی نمی‌توانند لنز بگذارند.  خطرات جراحی در بلندمدت هنوز شناخته شده نیستند.  ممكن است جراحی چشم به مشكل برخورد كند كه این پیچیدگی‌ها می‌توانند بینایی فرد را تهدید كنند.  تعداد جراحانی كه واقعا در این كار ماهر باشند، چندان زیاد نیست.  هزینه جراحی اصلاح نزدیك‌بینی بالاست.

 

برچسب ها: مزایای استفاده از لنزهای تماسی، ضررهای لنزهای تماسی، جراحی براي نزديك بيني، كاشت عدسی داخل چشم، فواید جراحی تعداد بازديد: 666 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز