Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 12:57

15
دی
پیشگیری از آب مروارید با تغذیه

پیشگیری از آب مروارید با تغذیه

تجمع پروتئین‌‌های كدر شده در لنز چشم به كدورت عدسی چشم می‌انجامد باعث كاتاراكت می‌شود.

دكتر سیدمرتضی صفوی

 

 

تجمع پروتئین‌‌های كدر شده در لنز چشم به كدورت عدسی چشم می‌انجامد  باعث كاتاراكت می‌شود.

اثر برخی از مواد مغذی بر كاتاراكت

ویتامین E: این ویتامین در غلظتی بیش از پلاسما در لنز وجود دارد و در پیشگیری از كاتاراكت بسیار موثر است. ویتامین E باعث حفظ ویتامین‌های A و C نیز می‌شود.

ویتامین C: این ویتامین در غلظت بیش از پلاسما در لنز موجود است. به دلیل خاصیت آنتی اكسیدانی، در پیشگیری از كاتاراكت موثر است.

ویتامین B2: گلوتاتیون ردوكتاز كه باعث نگهداری گلوتاتیون سلول می‌شود، برای احیای گلوتاتیون نیازمند FAD (فلاوین آدنین دی‌نوكلئوتید) است كه خود از ویتامین B2 ساخته می‌شود.

گزانتوفیل‌ها: از بین كاروتنوئیدها، تنها گزانتوفیل‌های لوتئین و زئاگزانتین در لنز انسان در غلظت‌های بیش از پلاسما موجودند كه در پیشگیری از كاتاراكت موثرند.

آلفا لیپوئیك اسید: آلفا لیپوئیك اسید (یك شبه‌ویتامین) و فرم احیای آن دی‌هیدرولیپوئات (DHLA)، آنتی اكسیدان‌های قابل حل در آب و چربی هستند و در پیشگیری از ایجاد تیرگی‌‌های كاتاراكت دخیلند.

سلنیوم: سلنیوم در ساختمان گلوتاتیون پراكسیداز شركت دارد. این آنزیم درون سلول، آب اكسیژنه (H2O2) را احیا می‌كند و مانع از تشكیل رادیكال‌ اكسیژن و در نتیجه تخریب اكسیداتیوی درون سلول می‌شود و نقش پیشگیری كننده در كاتاراكت دارد.

توصیه‌های ویژه

1- مصرف حداقل 5/1 سهم میوه و سبزی در روز.

2- مصرف حداقل 3- 5/1 برابر RDA از مواد مغذی آنتی اكسیدان مثل ویتامین‌های E و C، سلنیوم و همچنین ویتامین‌های گروه B.

3- به علت اثر تشدید كننده و سینرژیستی مواد مغذی در برخی موارد، استفاده از مكمل‌های چند گانه نسبت به مصرف هر یك از مواد مغذی به تنهایی، امتیاز ویژه‌ای دارد، مثلا مصرف ویتامین‌های E و C به طور همزمان.

4- مصرف منابع خوب گزانتوفیل‌ها (اسفناج، كلم، گل كلم و تخم مرغ).

5- مصرف منابع آلفالیپوئیك اسید (اسفناج، كلم، گل كلم، گوشت گاو، مخمر آبجو، دل و قلوه).

6- كنترل رژیمی بیماری‌های دیابت و گالاكتوزمیا.

 

برچسب ها: آب مرواريد چيست، كاتاراكت چيست، ويتامين هاي مفيد براي پيشگيري از كاتاراكت، اثر مواد مغذي در كاتاراكت، راه هاي پيشگيري آب مرواريد تعداد بازديد: 781 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز