Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 06:17

19
خرداد
همه چیز در مورد نخ دنـدان

همه چیز در مورد نخ دنـدان

معمولا پزشکان توصیه می‌کنند افراد در طول روز حداقل دو بار دندان‌های خود را مسواک بزنند و روزی یکبار نیز از نخ دندان استفاده کنند...

استفاده از نخ دندان یکی از مهمترین کارهایی است که افراد در راستای حفظ بهداشت و سلامت دهان و دندان خود باید انجام دهند. باقی مانده مواد غذایی و باکتری‌ها در بین دندان‌های ما جمع می‌شوند و هر چقدر هم که ما خوب مسواک بزنیم، باز هم این مواد از میان دندان‌ها خارج نمی‌شوند. در چنین شرایطی است که یک نخ دندان نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند. نخ دندان جرم‌ها را از قسمت‌هایی که توسط مسواک قابل دسترسی نیست پاک می‌کند. از جمله قسمت‌هایی که مستعد جذب جرم هستند می‌توان به میان دندان‌ها و زیر لثه‌ها اشاره کرد. این جرم‌ها اگر تجمع پیدا کنند و از بین نروند، می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های مربوط به لثه، فساد دندان‌ها و بوی بد دهان شوند. در موارد حاد، حذف و از بین بردن جرم‌های دندان می‌تواند موجب خونریزی لثه‌ها شود. اکثر ما از اهمیت استفاده از نخ دندان آگاهیم. اما نخ دندان‌ها انواع گوناگونی دارند که از هر یک باید بنا بر نیاز خود استفاده کرد. همچنین برای بهره وری بیشتر، نخ دندان باید به شیوه خاصی مورد استفاده قرار گیرد.

   نخ دندان‌ها از چه موادی تشکیل شده‌اند؟
زمانی نخ دندان‌ها را از الیاف ابریشمی خیلی باریک تهیه می‌کردند. با بافتن این الیاف، رشته‌ای بلند و طولانی تشکیل می‌شد که از آن به عنوان نخ دندان استفاده می‌کردند. امروزه، نخ دندان از نخ‌های باریک نایلونی یا پلاستیکی تشکیل شده‌اند. برخی شرکت‌های تولید کننده برای افزایش رغبت مصرف کنندگان به استفاده از این محصول، طعم‌ها و اسانس‌های مختلف، از جمله طعم نعنا را نیز به نخ دندان‌ها اضافه می‌کنند.

   تفاوت نخ دندان‌های واکسی و غیر واکسی چیست؟
تفاوت عمده‌ای میان این دو نوع نخ دندان وجود ندارد. نوع نخ دندانی که شما استفاده می‌کنید در افزایش بهداشت دندان‌ها تاثیر زیادی ندارد. بلکه آنچه بیشتر تاثیر گذار است، نحوه استفاده و زمان استفاده از این محصول است. البته واکس دار بودن نخ دندان می‌تواند رغبت شما را به استفاده از نخ دندان افزایش دهد. در نتیجه شاید استفاده از نخ دندان‌های واکس دار به برخی افراد توصیه شود.

   بهترین زمان استفاده از نخ دندان چه زمانی است؟
معمولا پزشکان توصیه می‌کنند افراد در طول روز حداقل دو بار دندان‌های خود را مسواک بزنند و روزی یکبار نیز از نخ دندان استفاده کنند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند شب و پیش از خواب از نخ دندان استفاده کنند تا در طول شب، دندان‌هایشان تمیز باقی بمانند. به نظر می‌رسد چنین کاری برای حفظ سلامت دندان‌ها مفید تر باشد.

    بهتر است اول مسواک بزنیم یا از نخ دندان استفاده کنیم؟
تا زمانیکه شما هر دو کار را به درستی و به طول کامل انجام دهید، تفاوتی چندانی ندارد کدامیک را اول انجام دهید. اما اگر شما پیش از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید، ممکن است برای دندان‌هایتان مفیدتر باشد. زیرا با اینکار، خمیر دندان و سایر مواد شوینده به میان دندان‌ها نیز دسترسی پیدا می‌کنند و بهداشت دندان‌ها افزایش می‌یابد. برخی افراد دندان‌های خود را پیش از خواب مسواک می‌زنند و بعد به دلیل اینکه احساس می‌کنند دهانشان تمیز است، و یا به دلیل خستگی یا تنبلی، از نخ دندان استفاده نمی‌کنند. چنین کاری برای دندان‌ها بسیار مضر است.

    آیا می‌توان نخ دندان را شست و دوباره از آن استفاده کرد؟
معمولا پزشکان استفاده از یک نخ دندان را برای دوبار توصیه نمی‌کنند. نخ دندانی که یکبار مورد استفاده قرار گرفته است نازک‌تر شده و تاثیر خود را از دست می‌دهد. همچنین باکتری‌هایی که جذب نخ دندان می‌شوند، با استفاده دوباره در دهان پخش می‌شوند. بهتر است بعد از هر بار استفاده، نخ دندان را دور  بیندازید و از نخ دندان جدید استفاده کنید.

   روش صحیح استفاده از نخ دندان
صرف استفاده از نخ دندان گاه برای حفظ سلامت و بهداشت دندان‌ها کافی نیست. بلکه لازم است روش استفاده از این محصول نیز صحیح باشد. برای بهره‌وری هر چه بیشتر از نخ دندان، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:
 ابتدا 45 سانتی متر از نخ دندان را جدا کنید و بیشتر آن را به دور انگشت وسط خود بپیچید. تنها 4 الی 5 سانتی متر را خالی بگذارید تا با آن میان دندان‌ها را تمیز کنید.
 در حالی‌که نخ دندان را میان انگشت‌هاي شست و اشاره خود نگه داشته‌اید، آن را به آرامی و به شکل دورانی میان دندان بالا و پایین ببرید.
 به آرامی، نخ دندان را دور هر دندان گرد کنید و مطمئن شوید که جرم‌های زیر لثه نیز به وسیله نخ از دندان جدا می‌شوند. هیچگاه با نخ دندان به لثه‌های خود فشار نیاورید زیرا اینکار ممکن است موجب خونریزی یا تورم لثه‌ها شود.
 برای هر دندان، از قسمت تمیز نخ استفاده کنید.


ترجمه:  سعيده نوباوه

 

برچسب ها: نخ دندان، بهداشت دهان و دندان تعداد بازديد: 1254 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز