Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 17:55

20
آبان
زيباسازی دندان‌ها

زيباسازی دندان‌ها

با ایجاد تغییر در زاویای دندان‌ها و با در نظر گرفتن رابطه میان دندان‌ها از نظر محور طولی آنها و نیز ارتباط و موقعیت آن نسبت به زوائدآلوئل‌ها و بررسی وضعیت نسج نرم و سخت، می‌توان نیم‌رخ زیبایی را برای بیمار به وجود آورد.

دكتر اكبر فاضل؛ متخصص پروتزهای دندانی و فلوشیپ پروتزهای فك و صورت

 


دندانپزشكی زیبایی، شامل مجموعه تغییراتی است كه متخصص دندانپزشكی، خصوصا دندانپزشكان رشته پروتزهای دندانی، متخصصان ارتودنسی و یا ترمیمی و یا متخصصان جراحی فك و دهان و صورت و پریودنتولوژی، دندانپزشكان عمومی كه دوره‌های دندانپزشكی زیبایی را طی نموده‌اند، در ناحیه دهان ایجاد می‌كنند، تا ظاهری زیبا و مناسب‌تر برای بیمار ایجاد كنند.انجام این كار با بررسی پروفایل نیم‌رخ و وضعیت صورت بیمار، رابطه فك بالا و پایین بیمار، قوس دندانی و بیرون‌زدگی دندان‌ها امكان‌پذیر است.جهت انجام این كار با توجه به فرمول‌هایی كه برای آنالیز صورت در نظر گرفته می‌شود با جابجا كردن دندان‌ها و ایجاد نیم‌رخ طبیعی برای بیمار، رابطه‌ای كلاسیك و نرمال را برای قوس دندان‌های بالا و پایین مدنظر قرار كرده و با ساپورت لب‌ها، به صورتی كه لب‌ها نه بیرون زده و نه تو زده باشند شكل ظاهری فك و دندان‌ها به شكل كلاسیك در می‌آید.
با ایجاد تغییر در زاویای دندان‌ها و با در نظر گرفتن رابطه میان دندان‌ها از نظر محور طولی آنها و نیز ارتباط و موقعیت آن نسبت به زوائدآلوئل‌ها و بررسی وضعیت نسج نرم و سخت، می‌توان نیم‌رخ زیبایی را برای بیمار به وجود آورد.عمدتا انجام این كارها، جهت پیشگیری در سنین پایین‌تر، تحت عنوان ارتودنسی پیشگیری تا حوالی سنین 14 سالگی كه رویش‌های دندان‌های دائمی كامل شده است صورت می‌گیرد و پس از آن با استفاده از ارتودنسی ثابت این تغییرات و درمان‌ها انجام می‌پذیرد.
توصیه
در بیمارانی كه دارای دندان‌های درهم و برهم هستند در صورتی كه به وسیله تراش دندان‌ها و پروتز بخواهیم این ایراد را برطرف كنیم، به بیمار توصیه می‌شود، قبل از شروع كار با پزشك متخصص ارتودنسی مشاوره‌ای داشته باشند تا در ابتدا ظاهر دندان‌ها به صورت ردیف و منظم درآید سپس در مرحله دوم، كارهای زیبایی انجام می‌شود.

مرحله دوم كه توسط متخصصین پروتزهای دندانی و ترمیمی انجام می‌گیرد، كارهای زیبایی است كه روی دندان انجام می‌گیرد، تا ظاهر دندان‌ها به صورت زیبا و هماهنگ درآید، رنگ دندان‌ها نیز به صورت موزون و هماهنگ درآید. قوس دندان‌ها همچنین با استفاده از پركردگی‌های همرنگ و لامینیت‌ها (پوسته‌های چینی نازك) كه با انجام قالب‌گیری از دندان‌ها و نصب لمینت‌ها را روی دندان‌ها انجام می‌پذیرد به گونه‌ای كه شكل ظاهری و زوایای دندانی و قوس دندان‌ها حتی‌الامكان به حالت نرمال و طبیعی بازگردد.
استفاده از پرسلن‌
امروزه، استفاده از پروسیلن‌ها، در دندانپزشكی زیبایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از پرسلن‌های بدون فلز حالت طبیعی و شفافیت لازم را ایجاد می‌نماید.در صورتی كه تطابق ظاهری از روكش فلز و چینی به علت برگشت نور، شفافیت طبیعی و لازم ایجاد نمی‌شود. امروزه جهت رفع این اشكال با استفاده از روكش‌های چینی بدون فلز خصوصا در دندان‌های قدامی، بازسازی دندان‌ها انجام می‌گیرد. اگر هدف ترمیم و بازسازی دندان‌ها با استفاده از بریج‌هایی كه دارای مقاومت بسیار بالایی هستند و تماما از جنس چینی صورت می‌گیرد گاه با استفاده از پرسلن‌هایی كه از بلوك‌های چینی به صورت CAD CAM با تراش دقیق مطابق با الگویی كه از دندان قالب‌گیری شده است و یا از طریق فیلم‌برداری داخل دهانی و ارسال تصاویر مربوطه به كامپیوتر و نهایتا crown یا Bridge لازم برای بیمار تهیه می‌شود.
امروزه استفاده از پرسلن‌‌های تقویت شده با زیركونیوم در دندانپزشكی زیبایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از این نوع پرسلن دندان‌های آسیا كه نیاز به تحمل فشار و مقاومت زیاد هنگام جویدن دارند، استفاده می‌شود.در حال حاضر بسیاری از پركردگی‌های قدیمی كه با آمالگام انجام شده است، با استفاده از پرسلن‌های همرنگ قابل جایگزینی است به گونه‌ای زیبایی بسیار مطلوبی را برای بیمار ایجاد می‌كند، از نظر مقاومت نیز تفاوتی با آمالگام ندارد.
استفاده از اینله چینی
استفاده از اینله چینی در پركردگی‌های كه حجم زیادی از دندان از بین رفته است به وسیله تراش و قالب‌گیری از حفره در لابراتوار به یك اینله چینی كه از جنس پرسلن است و برای قالب‌گیری و كارگذاری در دهان  بیمار آماده می‌شود و به وسیله مواد همرنگ در محل حفره دندان، چسبیده می‌شود، انجام این كار از لحاظ زیبایی و ظاهری كمك بسیاری به بیمار می‌كند.
حفظ زیبایی در خط اتصال لثه به دندان‌ها
در مواردی كه ممكن است در محل خط لثه (محل اتصال لثه به دندان) ناهماهنگی رنگی وجود داشته باشد یا وجود پیگمانتاسیون‌ها باعث شوند لثه حالت زلال و شفافیت و رنگ طبیعی خود را از دست داده باشد این نوع پیگمانتاسیون‌ها گاه به دلیل پركردگی‌های فلزی ایجاد می‌شود جهت ایجاد هماهنگی رنگی با استفاده از جراحی‌های زیبایی توسط متخصصان لثه، فرم طبیعی و قوام طبیعی لثه‌ها به وجود می‌آید.
  

برچسب ها: دهان و دندان، مراقبت دهان و دندان، حفظ زیبایی دندان، فلوشیپ پروتزهای فك و صورت، زیباسازی دندان تعداد بازديد: 915 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز