Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 05:14

17
فروردین
جنگ لیزر و BPH (قسمت دوم)

جنگ لیزر و BPH (قسمت دوم)

در حال حاضر «هلنیوم»، «گرین لیزر» و «لیزرداید» از مشهورترین لیزرهای جراحی پروستات محسوب می‌شوند كه هر كدام از این لیزرها برای خود محاسن و معایبی دارند.

 

از دیگر مزیت‌های این روش، كاهش حجم غدد پروستات توسط بخار كردن این غدد است.

بزرگی پروستات چگونه موجب نارسایی كلیه می‌شود؟

بزرگ شدن غدد پروستات باعث می‌شود كه بیمار برای خارج كردن ادرار فشار زیادی به مثانه وارد كند و همچنین به علت فشار بالا مثانه و قطع جریان ادرار از كلیه به داخل مثانه این فشار به داخل كلیه منتقل می‌شود كه این فشار نیز در نهایت موجب آزردگی كلیه و ایجاد نارسایی كلیه خواهد شد.

آیا راه‌حلی برای پیشگیری از این عارضه در بیماران بزرگی پروستات وجود دارد؟

در برخی موارد بزرگی پروستات موجب نارسایی كلیه می‌شود. با مراجعه به موقع بیماران در تشخیص و درمان و ایجاد راه ادراری مطمئن می‌توان از نارسایی كلیه این افراد جلوگیری كرد. اما در برخی از موارد بیماران متوجه بیماری خود نشده و یا به دلیل ترس از اعمال جراحی و مسایل دیگر به پزشك مراجعه نكرده و دچار این عارضه می‌شوند.

علت ترس این بیماران نیز مربوط به خونریزی و دردهای شدید اعمال جراحی باز و تراش پروستات است اما در روش لیزر عمل پیچیده‌ای انجام نمی‌شود و فقط سوزش كمی در ادرار وجود دارد كه با درمان دارویی این مشكل نیز برطرف می‌شود؛ در حال حاضر این روش درمانی به خاطر عوارض كمترش بیشتر مورد توجه واقع شده است.

منظور از حداقل عوارض در شیوه لیزر چیست؟

بی‌اختیاری ادرار و ناتوانی جنسی پس از عمل جراحی پروستات از عوارض عمل جراحی باز و تراش پروستات است كه موجب ترس فراوان بیماران شده است اما در این روش به دلیل راحتی عمل و نداشتن خونریزی این عوارض كمتر دیده شده است.

لیزرهای كاربردی جراحی پروستات كدامند؟

در حال حاضر «هلنیوم»، «گرین لیزر» و «لیزرداید» از مشهورترین لیزرهای جراحی پروستات محسوب می‌شوند كه هر كدام از این لیزرها برای خود محاسن و معایبی دارند كه هر سه این لیزرها در جهان كاربرد فراوانی داشته و از رشد خوبی برخوردار هستند. از جمله لیزرهایی كه در كشور ما نیز كاربرد زیادی دارد.

لیزرداید است كه به علت طول موج خاصی كه می‌فرستد عمل جراحی به سرعت انجام شده و خطر سوراخ شدن جدار مثانه در این لیزر وجود ندارد. روش جراحی لیزر دیگری كه به غیر از لیزر بخار كردن پروستات وجود دارد لیزری است كه ما به آن خارج كردن «آدنون پروستات» می‌گوییم كه در این مورد پروستات با اشعه لیزر برش داده می‌شود و به داخل مثانه فرستاده شده و در داخل آن به وسیله دستگاه خاصی خارج می‌شود.

البته این روش از مرغوبیت كمتری نسبت به روش لیزر پروستات از طریق بخار كردن دارد.

معایب لیزر پروستات كدامند؟

تنها عیبی كه لیزر پروستات دارد این است كه در این روش بافتی برای آزمایش پاتولوژی وجود ندارد زیرا بافت در اشعه لیزر به حالت بخار درمی‌آید و نمونه‌ای برای پاتولوژی نخواهد ماند. در نتیجه برای رفع این مشكل قبل از انجام لیزر پروستات در آزمایش PSA در صورت لزوم نمونه‌برداری به عمل می‌آید؛ آزمایش PSA نشان‌دهنده این است كه آیا بیمار مشكوك به سرطان پروستات است یا نه.

در مجموع قابل ذكر است كه لیزر پروستات برای سرطان پروستات كاربردی ندارد. البته دستگاهی به نام «هایفو» وجود دارد كه در مملكت ما نیز در دسترس است. از طریق این دستگاه نیز می‌توان بدخیمی و سرطان پروستات را درمان كرد اما لیزر پروستات فقط برای درمان بزرگی و خوش‌خیمی پروستات كاربرد دارد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- جنگ لیزر و BPH- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: لیزر پروستات، غدد پروستات، پیشگیری از پروستات، هلنیوم، لیزرداید، معایب لیزر پروستات تعداد بازديد: 827 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز